מחזה קורע לב: ורדה, הפילה האסיאתית המבוגרת ביותר בספארי ברמת גן, מתה השבוע והיא בת 66. במשך שנים רבות ורדה, שהגיעה לספארי כבר בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת מגן החיות בתל אביב, הייתה השליטה בעדר הפילים במקום.
ביום ראשון בבוקר נשמעו תרועות רמות מחצר הפילים האסיאתיים בספארי. המטפלים הגיעו מיד לחצר, ואז הבחינו במחזה קורע לב. ורדה שכבה על הקרקע, כשעדר הפילים נמצא לידה.
4 צפייה בגלריה
הפילים בעדר מקיפים את ורדה
הפילים בעדר מקיפים את ורדה
פילים בעדר מתגודדים ליד ורדה
(צילום: דוברות הספארי)
4 צפייה בגלריה
ורדה בימים טובים יותר
ורדה בימים טובים יותר
ורדה בימים טובים יותר
(צילום: גיא כפרי)
בשלב זה כולם קיוו כי ורדה תתאושש ותקום על רגליה. אך את מה שקרה בשעות שלאחר מכן אף אחד לא דמיין. ארבע פילות ופיל צעיר ניסו לעודד את ורדה לקום במשך זמן רב. הם ניסו לעזור לה לעמוד על רגליה בכל דרך אפשרית, למשוך ולדחוף אותה בעזרת החדק ובעזרת הרגליים.
מי שעוד ניסה לעודד את ורדה היו עובדי הספארי, שהגיעו מכל המחלקות כדי לנסות לסייע לה. צוות הספארי הביא למקום קוביית חציר גדולה באמצעות מנוף, כדי לנסות לספק לה תמיכה. אך דבר לא עזר. בשלב זה נכנס צוות הטיפול לחצר, וערם בעזרת טרקטור תלולית עפר גדולה, שתשמש כמשענת לגבה של ורדה ותסייע לה לקום. אך למרבה הצער שום דבר לא הועיל.
בשלב זה צוות הספארי נאלץ לקבל את ההחלטה הכי קשה שגן חיות יכול לקבל - המתת חסד. בספארי הסבירו כי כיוון שפיל עלול להיות במצב קשה במשך ימים רבים, שבהם הוא סובל, יש צורך להמית אותו כדי להקל את סבלו. דוברת הספארי, הילה פלדמן גרא, אמרה: "אנו מוצאים נחמה בעובדה שיכולנו לקצר לוורדה את משך הזמן שבו היא שכבה על האדמה חסרת אונים, כשנשימותיה מתחילות להיות כבדות ואיטיות מהרגיל, שכן פילים לא יכולים לשכב על קרקע אנכית. כובד משקלם מקשה על ריאותיהם לנשום".
4 צפייה בגלריה
אחת הפילות מנסה לסייע לוורדה
אחת הפילות מנסה לסייע לוורדה
הפילה לה-פטיט מנסה לסייע לוורדה
(צילום: דוברות הספארי)
4 צפייה בגלריה
בעזרת מנוף, מנסים לעזור לוורדה לקום
בעזרת מנוף, מנסים לעזור לוורדה לקום
בעזרת מנוף, מנסים לעזור לוורדה לקום
(צילום: דוברות הספארי)
לאחר שהפילה ורדה נשמה את נשימתה האחרונה, ניתנה לפילים בעדר הזדמנות להיפרד ממנה. הפילים עשו זאת כמו שרק פילים יודעים. בתרועות מחרישות אוזניים, שלא השאירו אף אחד אדיש, הם עברו זה אחר זה כשכל אחד שולח בתורו את החדק לכיוונה של ורדה - כדי למשש ולהרגיש אותה.
כאמור, ורדה הייתה הפילה השליטה בעדר. זהו תפקיד השמור בדרך כלל לפילה הכי מבוגרת, והיא מילאה אותו בצורה הטובה ביותר, בעיקר בלילות, כשהפילים היו ניגשים למיטות החול שלהם (תלוליות שעליהן הם יכולים לנוח). בזמן זה ורדה הייתה ממתינה כדי לראות שכולם מצאו מקום ונשכבו, ורק אז הייתה מוצאת לה פינה לעצמה. כשנשמע רעש או נורו זיקוקים באזור ורדה הייתה מרימה חדק ומשרה ביטחון על כלל העדר.
ורדה הגיעה לספארי מגן החיות של תל אביב, שנסגר בתחילת שנות ה-80. היא הובאה לספארי יחד עם הזכר מותק, שמת לפני כשנתיים. הזוג הגיע אל גן החיות של תל אביב בשנת 1962 כפילונים צעירים מאוד. במשך השנים הם הביאו לעולם עשרה פילים בריאים, שמפוזרים בגני חיות ברחבי העולם ומשמשים כשגרירים של המין המופלא הזה, שנמצא תחת איום - בין היתר בשל ציד בלתי חוקי.