השרה להגנת הסביבה עידית סילמן פנתה היום (חמישי) לרשויות המקומיות בקריאה להימנע משימוש בזיקוקי דינור במהלך יום העצמאות.
במכתב ששלחה לראשי הרשויות המקומיות, כתבה בין השאר כי "בשבוע הבא נחגוג את יום העצמאות ה - 75 של מדינת ישראל. אחד ממנהגי החג שהשתרשו לאורך השנים הוא הפעלת זיקוקי דינור בחגיגות ערב יום העצמאות. על אף ההנאה וההתרגשות מצפייה בזיקוקים, בשנים האחרונות התחדדה ההבנה כי זיקוקי דינור מהווים מפגע סביבתי, יוצרים מטרדי רעש משמעותיים הפוגעים בבריאות הציבור, מעוררים תגובות שליליות קשות בקרב הלומי קרב ונפגעי חרדה מפעילויות פח"ע ופוגעים ברווחת בעלי החיים".
3 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה עדית סילמן בכנס בחירייה
השרה להגנת הסביבה עדית סילמן בכנס בחירייה
השרה להגנת הסביבה עדית סילמן בכנס בחירייה
(צילום: דרור סיתהכל)
בעניין הפגיעה הבריאותית, השרה כתבה כי הזיקוקים שבשימוש ביום העצמאות יכולים לייצר רמות קול גבוהות מאוד, ועלולים להביא לפגיעה בבריאות הגוף והנפש. "ארגון הבריאות העולמי ממליץ שהחשיפה לרעש אצל הילדים, אפילו חשיפה רגעית, לא תעלה על 120 דציבל בעוד רעש מזיקוקין מגיע לרוב למעל 150 דציבל, כלומר לפחות פי 1,000 עוצמתי יותר מהסף המומלץ", כתבה.
בנושא הפגיעה בבעלי החיים, השרה הוסיפה במכתבה ש"מינים רבים של בעלי חיים שומעים את רעש הזיקוקים בעוצמה חזק ה יותר מבני האדם, וקולות אלו עשויים לגרום להם לבהלה ופחד, ובמקרים מסוימים אף לבריחה של בעל החיים ממקום מחייתו".
3 צפייה בגלריה
חגיגות יום העצמאות בנתניה
חגיגות יום העצמאות בנתניה
חגיגות יום העצמאות ה-74 בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
בסוף המכתב, השרה הודתה לראשי הרשויות שהחליטו לבטל את מופעי הזיקוקים בשנים הקודמות, וקראה כאמור לרשויות נוספות להצטרף למגמה, "ובכך להימנע מהמפגעים הסביבתיים והבריאותיים הנלווים למהלך".
במשרד להגנת הסביבה ציינו כי "זיקוקי דינור מהווים מפגע סביבתי לא מוצדק, הכולל רעש, ריחות ופליטה של מזהמים לאוויר ומובילים לפגיעה בבעלי החיים ובחיות המחמד. ברשויות מקומיות בהן מתקיימים מופעי זיקוקין במהלך יום העצמאות, על אף הפגיעה הנגרמת כתוצאה מכך, קורא אגף הגנה על בעלי חיים במשרד להגנת הסביבה לבעלי חיות המחמד להיערך לרעשי מופעי הזיקוקין ולהגן על חיות המחמד. כלבים וחתולים רבים מגיבים באופן טבעי בפחד רב כאשר הם שומעים קולות נפץ, שכן בעלי חיים רבים שומעים את רעש הזיקוקים בעוצמה חזקה יותר מבני האדם, וקולות אלו עשויים לגרום להם לבהלה ופחד. המקור והסיבה אינם ברורים להם, ואינם מבינים שמדובר בתופעה לזמן מוגבל".
3 צפייה בגלריה
זיקוקים
זיקוקים
זיקוקים
(צילום: Shutterstock)
בנוסף לכך, במשרד קראו לבעלי משקים להתנהל באחריות עם בעלי החיים, להיערך מראש למפגעי הרעש העתידיים בעקבות המופעים ולהכניס את בעלי החיים לחללים מוגנים ככל הניתן, מבלי לפגוע ברווחתם. למידע נוסף לשמירה על בעלי החיים במהלך החג, שנכתב על ידי המשרד להגנת הסביבה: https://did.li/vmRw5.
להורדת המכתב המלא ששלחה השרה לחצו כאן.