מצב גלאפגוס ענקיים ועד דרקון קומדו, מביטיס קרנפי הארסי ועד הגוויאל ההודי. ממחקר חדש, שפורסם אמש (יום ד'), עולה כי כ-20% ממיני הזוחלים ברחבי העולם נמצאים בסכנת הכחדה. מדובר בהערכת מצב עולמית מקיפה ראשונה על מצב הזוחלים.


במחקר נבדקו 10,196 מינים של זוחלים, כולל צבים, תנינים, לטאות, נחשים וגם ספנודון מצוי (טואטרה), מין ששרד לפי החוקרים כ-200 מיליון שנה בכדור הארץ. מהמחקר עולה כי 21% מהמינים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה או חשופים להכחדה, כפי שהוגדרו על ידי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע. החוקרים גם זיהו 31 מינים שכבר נכחדו.
החוקרים אמרו כי שטחי המחיה של הזוחלים נפגעים, בדיוק כמו המקומות שבהם חיים דו-חיים, ציפורים ויונקים. כלומר, כריתת יערות לחקלאות, פיתוח, פלישה עירונית וכמובן גם ציד. לדברי החוקרים, שינויי האקלים ומינים פולשים מהווים גם הם איומים מתמשכים על הזוחלים.
2 צפייה בגלריה
תנין גאביאל
תנין גאביאל
גוויאל. חי בנהרות בהודו
(צילום: shutterstock)
"הזוחלים מייצגים ענף חשוב ומגוון של החיים וממלאים תפקידים אינטגרליים במערכות האקולוגיות", אמר ברוס יאנג, אחד ממחברי המחקר שפורסם בכתב העת Nature. "הערכה גלובלית זו היא צעד מרכזי להבנת צרכי שימור הזוחלים. כעת אנו יודעים מהם סדרי העדיפויות ומהם האיומים שאנחנו צריכים לטפל בהם. אין עוד תירוץ להשאיר את הזוחלים מחוץ למאמצי תכנון ויישום השימור ברחבי העולם", הוסיף יאנג, זואולוג ראשי ומדען שימור בכיר ב-NatureServe, שמשרדיו נמצאים בארלינגטון שבווירג'יניה.
עוד עולה מהמחקר כי כ-27% ממיני הזוחלים החיים באזורים מיוערים נמצאים בסכנת הכחדה, לעומת כ-14% מהמינים הנמצאים בבתי גידול צחיחים. "לבתי גידול צחיחים יש פחות משאבי טבע והם פחות מתאימים לחקלאות מיערות, כך שעד היום הם הושפעו פחות מבתי גידול מיוערים", אמר יאנג.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לפי המחקר, דרקון הקומדו, שהוא הלטאה הגדולה בעולם, נמצא בסכנה הכחדה. רב פתן מלכותי (king cobra), שהוא הנחש הארסי הארוך בעולם, מוגדר כמין פגיע. גם צב ים גלדי, הצב הגדול ביותר בעולם כיום, נמצא במצב פגיע. מיני צבי הגלאפגוס השונים נחשבים גם הם בין פגיעים לנכחדים.