בית המשפט העליון הפך אתמול (יום א') את החלטת בית המשפט המחוזי בבאר שבע וקבע כי היה מקום לצרף את שלושת ארגוני הסביבה, החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין וצלול וכן את עיריית אשקלון ואיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, לעתירה של חברת קצא"א נגד המשרד להגנת הסביבה, בנוגע ליישום מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת.
קצא"א עתרה לבית המשפט המחוזי נגד היתרי הרעלים החדשים של המשרד להגנת הסביבה, שלטענתם מצמצמים את פעילותם בצורה משמעותית עד כדי פגיעה במשק האנרגיה וזמינות דלק. השופט אליהו ביתן לא הסתיר את חוסר שביעות רצונו מההליך, שכן לדעתו ההחלטה בנושא לא צריכה להיות של בית המשפט, אלא של הממשלה. הארגונים הירוקים הגישו בקשה לבית המשפט להצטרף כמשיבים בעתירה, יחד עם המשרד להגנת הסביבה. אלא שהשופט ביתן דחה את בקשתם וחייב אותם בהוצאות משפט של 15 אלף שקל. השופט הבהיר כי הארגונים אינם צד שנדרש להכרעה בעתירה.
2 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן קצא"א שבאשקלון
(צילום: נעה פישר)
ההחלטה שלו עוררה ביקורת, שכן החלטה כזו יכולה להתפרש כענישה של ארגון שפועל לטובת האזרחים. השופט ביתן הבהיר כי לארגונים ציבוריים אין מעמד לצד גופי הרשות ומדובר בטענה מרחיקת לכת. זאת, למרות הפעילות הציבורית הנרחבת של הארגונים בנושא, בדגש על פעילותם המשפטית.
בהחלטת בית המשפט העליון קבעה השופטת דפנה ברק-ארז כי "גם אם מלכתחילה לא הייתה קצא"א חייבת לצרף את המערערים כצד לעתירה מיוזמתה, הרי שעם הגשת בקשות ההצטרפות ולנוכח הנסיבות המיוחדות של המקרה, היה מקום להיעתר להן". בנוגע לאיגוד ערים הבהירה השופטת כי לקבלת העתירה עשויות להיות השלכות אפשריות עליהם. "על רקע זה יש להדגיש את סמכויותיהם של האיגוד והעירייה כרשויות האמונות על שמירת האינטרסים של תושבי האזור, ואת תפקידם ואחריותם להשמיע את קול התושבים במסגרת ההליך... יש מקום לציין עוד את תרומתם האפשרית להליך ולתשתית העובדתית והמשפטית שבבסיסו, בתור גורמים המכירים את תנאי השטח באזור, כמו גם את צרכי התושבים העלולים להיפגע מפעילותה של קצא"א".
2 צפייה בגלריה
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן אצא"א שבאשקלון
מתקן קצא"א שבאשקלון
(צילום: נעה פישר)
בנוגע לארגונים הירוקים ציינה השופטת ברק-ארז כי הדיון בעניינם מעט שונה, אך הם הוכיחו את הזיקה שלהן להליך. זאת על רקע מעורבתן בדיונים קודמים הקשורים לפיקוח על חומרים מסוכנים בפעילותה של קצא"א.
בינתיים, העתירה נמחקה. אבל פסק הדין של בית המשפט העליון מעשה מבטיח שהארגונים יצורפו להליך המשפטי, במקרה שהוא יחודש. בנוסף, דברי העליון בנוגע לאיגוד ועיריית אשקלון מבטיחים את צירופה של עיריית אילת, אם זו תרצה להיות צד להליך בהמשך. עוד קבע בית המשפט העליון, כי חברת קצא"א תשלם סכום של 15 אלף שקל לעותרות - 7,500 שקל לארגונים הירוקים ו-7,500 שקל לעיריית אשקלון ולאיגוד ערים.
עורכות הדין ד"ר ציפי איסר איציק וטל גרנות ממשרד ליפא מאיר, שייצגו את איגוד ערים אשקלון, מסרו: "עמדתם של עיריית אשקלון ואיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מבוססת על אפס סובלנות לחשיפה לסיכונים בגין חומרים מסוכנים לתושבים. החלטת בית המשפט העליון עושה צדק ונותנת מקום ראוי לאינטרס הציבורי של תושבי האזור".