עירית דרוב, צלמת טבע וחיות בר בסביבה אורבנית, אוהבת את הטבע ולוכדת בעדשת המצלמה רגעים בלתי נשכחים. בשנים האחרונות היא הקדישה את זמנה לצילום חיות בר עירוניות. דרוב מתגוררת בסמוך לפארק הירקון, אותו היא פוקדת לעיתים קרובות, שכן לדבריה מדובר בפיסת גן עדן קטנה בעיר הגדולה, אשר מהווה לה מפלט.
"מצאתי את עצמי מסתובבת במשך שעות, יום אחר יום, וצוברת חוויות חדשות ומרגשות מעולמם של חיות הבר של הפארק, ביניהן גם תן זהוב (המוכר גם כתן מצוי)" היא סיפרה ל-ynet. "האהבה שלי לחיות בר בכלל ולתנים בפרט החלה כשאימצתי את הכלב שלי אדי ב-2010 - הוא היה אהבתי הגדולה והחצי השני שלי. לצערי הוא מת בשנת 2021, אבל הזיכרון שלו מלווה אותי בכל רגע. הוא לימד אותי כל כך הרבה דברים כמו אהבה ללא תנאי, נאמנות, מסירות ומחויבות. הוא גם עזר לי להתגבר על פחדים".
4 צפייה בגלריה
התן שנלכד באתר הבנייה
התן שנלכד באתר הבנייה
התן שנלכד באתר הבנייה
(צילום: עירית דרוב)
דרוב הוסיפה על כלבה האהוב: "אימצתי אותו מהכלבייה העירונית של תל אביב והוא היה כלב תוקפני כלפי כולם. לא יכולתי לקחת אותו לגינות כלבים, אז התחלנו לצאת לטיולים ארוכים בפארק הירקון. בזכות הטיולים שלנו גיליתי ליד הבית שלנו עולם שלם ומופלא של חיות בר".
צילומי התנים של דרוב התחילו ממש במקרה. באחד הטיולים שלה עם אדי, נקבת תן הגנה על גוריה וחשפה את שיניה. מאז, דרוב מקפידה לתעד את התנים וללמוד על אורח חייהם. עם הזמן התאהבה בהם וחוותה כל רגע בחייהם, החל מחיזורים, הזדווגות, גילוי אכפתיות אחד כלפי השני, משחק ושיתוף פעולה, וכן גילויי פחד ואהבה. "למדתי להכיר את עולמם, להעריך ולאהוב אותם. עם השנים זה הפך למשימה - ללכוד את מה שנשאר מהטבע. למרבה הצער, פעולות של בני האדם כגון בנייה מואצת בטבע, כריתת עצים, הרס בתי גידול, זיהום סביבתי וגיזום, פוגעים באופן חמור בבתי הגידול של בעלי חיים רבים, לרבות התנים", הסבירה דרוב שהפכה לפעילה סביבתית.
היא נעזרת ברשתות החברתיות לשם העלאת המודעות הציבורית. "התנים בעיר חווים קשיים של צמצום מרחבי מחיה, סטיגמות שליליות שמעוררות רתיעה מהם, האכלה שמזיקה להם, אינטראקציה עם כלבים שתוקפים אותם, מקרי דריסה והיעדר אכיפה והסברה מספקת", הוסיפה דרוב.
4 צפייה בגלריה
התן שנלכד באתר הבנייה
התן שנלכד באתר הבנייה
התן באתר הבנייה
(צילום: עירית דרוב)
במאמץ שלה לשמירה על הטבע וכחלק מהמאבק בסטיגמות השליליות נגד התנים, דרוב מצאה עצמה מצלמת ומספרת חוויות אישיות. זו הפכה להיות ממש שליחות עבורה, כדי שאנשים רבים נוספים יתאהבו בתנים בדיוק כמוה. ביום חמישי האחרון, בעודה מצלמת תנים, שמעה דרוב שני עובדי אתר בנייה מדברים על תן שנלכד באתר.
בסריקה שערכה במקום, לא התגלה התן והחשש היה שבמקרה שהוא לא הצליח לחלץ את עצמו מהבור העמוק שנחפר, הרי שהוא עלול להיתקע שם במשך כל סוף השבוע. למרבה המזל, בתחילת השבוע התגלה כי התן נצפה באתר הבנייה, שם חפר לעצמו מעין גומחה בה מצא מסתור.
אביהוא שרווד, מייסד עמותת "למען חיות הבר" (עמותה ללא מטרות רווח) הגיע למקום וניסה לחלץ את התן עד שנעשה שימוש בזריקת הרדמה, שסייעה בהוצאתו משם. "בדרכנו לשחרר אותו חזרה לטבע, צילמתי אותו מקרוב כדי שאוכל לזהותו בעתיד, כפי שאני מזהה תנים אחרים להם הענקתי שמות. שיחררנו אותו באזור בטוח, רחוק מהכביש, ברגע שהיה מרגש מאוד", סיפרה דרוב. "יחד עם זאת, התרגשתי אף יותר לגלות אותו בחלוף כמה ימים עם בת זוג, עימה הזדווג, כחלק מתקופת החיזור שמתרחשת כעת, בה נשמעות יללות התנים יותר מתמיד. זה היה זיהוי מושלם בהתאם לתמונות שצילמתי אותו לאחר החילוץ".
4 צפייה בגלריה
התן בלאקי ובת זוגו בתקופת החיזור
התן בלאקי ובת זוגו בתקופת החיזור
התן בלאקי ובת זוגו בתקופת החיזור
(צילום: עירית דרוב)
4 צפייה בגלריה
עירית דרוב וכלבה אדי
עירית דרוב וכלבה אדי
עירית דרוב וכלבה אדי
(צילום: עירית דרוב)
דרוב סיכמה: "אני מקווה שיום אחד נתעורר וננסה לשמר את היופי שסובב אותנו. הטבע הוא החיים - בלעדיהם אין קיום. אנחנו לא ראויים לחיות כאן אם לא נהיה חלק מהטבע ורק נהרוס אותו. העידן הנוכחי הוא של טבע עירוני שבו בעלי חיים משגשגים לצידנו. אפשר לחיות יחד ונדרשת הסברה נכונה, אכיפה ופיקוח ושיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות. התנים חיים לצידנו, אולם הצרנו את צעדיהם ולקחנו מהם את המקומות שבהם חיו עוד מתקופת התנ"ך. עלינו לשמור על התנים ולחיות לצידם בשלום ודו-קיום".