תלונה שעמותת "אנימלס" הגישה למשרד החקלאות בגין הפרת חוק צער בעלי חיים נדחתה בטענה לחוסר ראיות שנתיים וחצי לאחר שהוגשה. זאת, למרות שניתן לראות את ההפרות בתיעוד שפורסם ב-ynet, וצורף לתלונה.
המקרה המדובר מתייחס לסרטונים שצולמו ביולי 2020, בלול כלובים של תרנגולים המיועדים לבשר הממוקם בנגב. בתיעוד ניתן לראות מראות קשים, הכוללים תרנגולים נערמים אחד על השני ונופלים לקרקע, נדחסים בכוח ומפגינים אותות מצוקה.
3 צפייה בגלריה
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
(צילום: צוות חקירות עמותת אנימלס)
בתאריך 30.8.2020 עמותת "אנימלס" הגישה למשרד החקלאות תלונה בגין הפרת סעיפים 2(א), 2א1(א) ו-17ב(ב) לחוק צער בעלי חיים וסעיפים 4, 9, 18 ו-19 לתקנות צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים) (הובלת עופות). אל התלונה צורף לקט מהתיעוד.
בתלונה צוין כי "ניתן לראות את העובדים נוהגים בתרנגולים באלימות ומפרים שוב ושוב את הוראות החוק והתקנות החלים על הובלת עופות כדבר שבשגרה. על פניו נראה, ומבלי להקל בחומרתם, כי המעשים נובעים, לפחות בחלקם, מבעיות תשתית אינהרנטיות לפס הנע".
3 צפייה בגלריה
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
לול תרנגולים לבשר
(צילום: צוות חקירות עמותת אנימלס)
התלונה פירטה דוגמאות להפרת החוק והתקנות: "העובדים בלול תועדו כשהם מפרים הוראות אלה שוב ושוב תוך שהם נוהגים בתרנגולים באכזריות, כאילו היו חפצים שניתן לזרוק, להעיף, למחוץ, להטיח ולהפיל בזמן שהתרנגולים מנפנפים בכנפיהם ומראים סימני עקה ומצוקה".
בתאריך 10.9.2020 חוקרת יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות (יחידה מרכזית לאכיפה וחקירות) גבתה את עדותו של מנהל צוות החקירות בעמותה, שתיעד בעצמו את רוב החומרים שבבסיס התלונה.
לאחר שחלף המועד האחרון לקבלת החלטה בתיק (הזמן המותר בחוק לעבירה מסוג זה הוא 18 חודשים) ללא קבלת מענה, הגישו באנימלס עתירת אי מענה לבית המשפט העליון ביום 28.2.2023.
3 צפייה בגלריה
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
תרנגולים בכלובים
(צילום: World Animal Protection - Investigations)
בעקבות העתירה, ב-27.3.2023 אנימלס קיבלו הודעה על החלטת הלשכה המשפטית לסגור את תיק החקירה. במענה לבקשתה לבירור עילת הסגירה, נמסר כי עילת הסגירה היא כאמור חוסר ראיות. בית המשפט העליון פסק הוצאות לטובת אנימלס בעתירה.
לאחר ההודעה על סגירת התיק, אנימלס הגישו ערר לאחרונה, שכעת נמצא בלשכה המשפטית לקראת העברתו למחלקת העררים בפרקליטות המדינה.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "התיק נמצא בבחינה מחודשת על ידי מחלקת התביעות בשל ערר שהוגש על ידי המתלונן. עד לקבלת החלטה, לא נוכל להרחיב בנושא".