ישראל מדורגת במקום ה-56 בעולם במדד זיהום האוויר העולמי, שנערך על ידי חברת IQAir השוויצרית ויחידת המחקר הבינלאומית של גרינפיס. בסך הכול נבדקו 143 מדינות ברחבי העולם ו-7,812 ערים. זיהום אוויר נחשב על ידי ארגון הבריאות העולמי לאיום הסביבתי הגדול ביותר על הבריאות.
לפי המדד, בנגלדש היא המדינה המזוהמת בעולם, ואחריה ברשימה השחורה נמצאות פקיסטן, הודו, טג'יקיסטן, בורקינה פאסו, עיראק, איחוד האמירויות הערביות, נפאל, מצרים והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.
3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בגוש דן
זיהום אוויר בגוש דן
זיהום אוויר בגוש דן
(צילום: מוטי קמחי)
מנגד, בין המדינות הכי פחות מזוהמות ניתן למצוא את איסלנד, ניו זילנד, אוסטרליה, פינלנד, אסטוניה, שבדיה, קוסטה ריקה, נורבגיה, אירלנד ופורטוגל.
ישראל כאמור מדורגת במקום ה-56 בעולם, כלומר 55 מדינות מזוהמות יותר - מבין 143 שנבדקו. ישראל נמצאת ברשימה אחרי דרום אפריקה, סרי לנקה, דרום קוריאה, פרו, צ'ילה והרשות הפלסטינית. מעט אחרי ישראל נמצאות יוון, אלבניה, חוף השנהב, מולדובה, רומניה, האיים המלדיביים ואיטליה - שם המצב טוב יותר במעט.
99 מ-100 הערים המזוהמות בעולם, כך לפי הדוח, נמצאות ביבשת אסיה. 83 מהן נמצאות בהודו. בתואר העיר המזוהמת בעולם מחזיקה בגוסאראי בהודו, שבה מתגוררים כ-250 אלף בני אדם. במקום השני מדורגת העיר גווהאטי גם היא בהודו ובשלישי דלהי ההודית. לפי הדוח, העיר היחידה שאינה בהודו מבין 10 הערים המזוהמות בעולם היא העיר לאהור בפקיסטן.
תל אביב מדורגת במקום ה-1,267 בעולם ברשימת הערים המזוהמות, מצבה של ירושלים טוב בהרבה והיא מדורגת במקום ה-1,633. מצבה של חיפה, כך לפי הדוח, טוב יותר מאשר שתי הערים הגדולות - והיא מדורגת במקום ה-1,712 בעולם במדד ריכוז ממוצע של חלקיקים נשימים עדינים מאוד (2.5PM).
3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בניו דלהי
זיהום אוויר בניו דלהי
הודו בצמרת הרשימה. זיהום אוויר בניו דלהי
(צילום: AP)
ערים בולטות נוספות: ניו יורק מדורגת במקום טוב - 2,627, לונדון במקום ה-4,830, מוסקבה ממוקמת במקום ה-3,256, פריז לא רחוק אחריה במקום ה-3,299 ובייג'ינג' בסין מדורגת על פי הדוח במקום ה-454. אגב, בדוח אין נתונים מאיראן, הנחשבת לאחת המדינות המזוהמות בעולם.
אגב, העיר הכי פחות מזוהמת בעולם לפי הדוח היא קוסאמו שבפינלנד, כשגם שתי הערים שלפניה ברשימת הערים הנקיות הן מפינלנד.
ד״ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, התייחס לממצאי הדוח ואמר: "דוח ה-IQAIR מעיד על כך שלישראל יש עוד הרבה מה לעשות על מנת להפחית את זיהום האוויר מחלקיקים, כשהמשמעות היא שיפור משמעותי של בריאות הציבור ושל פיריון העבודה. עם ריכוז ממוצע של חלקיקים נשימים עדינים מאוד (2.5PM) שעומד על 17.8μg למטר מעוקב של אוויר, ישראל חורגת מהמלצות ארגון הבריאות העולמי (5 μg למטר מעוקב אוויר) פי 3.5".
3 צפייה בגלריה
העיר לאהור בפקיסטן
העיר לאהור בפקיסטן
העיר לאהור בפקיסטן
(צילום: shutterstock, a m syed)
הוא הוסיף כי "המשמעות עבור בריאות הציבור גדולה מאוד. 2.5PM הם חלקיקים פי 50 יותר קטנים מרוחב של שערה שנוצרים בעיקר עקב תהליכים של בעירה. בישראל שריפה של גז, פחם ונפט לייצור חשמל, ושל נפט לתחבורה, היא הגורם העיקרי לריכוז הגבוה בחלקיק הקטן שמפלס לו דרך בריאות שלנו אבל לא מסתפק בכך: הוא עובר את מחסום הדם, סותם את העורקים, ממש כמו כולסטרול, והוא גורם משמעותי בהתקפי לב, בשבץ מוחי ובעוד שורה ארוכה של מחלות פיזיות ונפשיות. להרבה ערים גדולות ומפותחות בעולם ריכוזי 2.5PM הרבה יותר נמוכים משלנו בארץ. זו לא גזירת גורל! זו תוצאה של מדיניות שאפתנית ומתמדת למעבר לאנרגיה נקייה דרך הפסקת שריפה של פחם ושל גז, מעבר לתחבורה חשמלית וקידום חסכון חכם באנרגיה על מנת לספק את צרכי כולם עם פחות משאבים.
ד"ר אייקנבאום סיכם: "למדיניות הישראלית הנוכחית בנושא יש כיוון, אבל הוא הפוך: ישראל ממשיכה לשרוף פחם מזהם מאוד בתחנות ישנות בחדרה ובאשקלון, גז וסולר בשורה ארוכה של תחנות גזיות שחלקן מאוד מזהמות. בנוסף, היא מאטה את התמיכה ברכב חשמלי על ידי העלאת המיסוי. רק התמדה במעבר מדלקים מזהמים לאנרגיה מתחדשת וחיסכון באנרגיה יוכל לשפר את מצב איכות האוויר בישראל – בנוסף לחיזוק הביטחון האנרגטי".