מציאות חיפאית: משפחה של חזירי בר עברה בערב יום כיפור בין עשרות הורים וילדים שטיילו בשכונת ורדיה שבכרמל. החזירים - שלא הבינו מדוע רבים נמצאים בחוץ בשעות הערב - נמלטו בריצה, תוך שהם חולפים בין ההורים והילדים. תושבת חיפה שהייתה במקום סיפרה כי תושבים נבהלו והיו כמה ילדים שבכו, כשראו את חזירים הבר רצים.

נושא חזירי הבר בחיפה מטריד מאוד את תושבי העיר זמן ממושך. רבים סבורים כי העירייה אינה עושה די כדי לפתור את הבעיה או לצמצמה באופן משמעותי, ואף סבורים שהעירייה איבדה שליטה בכל הקשור לחזירי הבר המשוטטים בשכונות העיר. בחלק מהמקומות הם הופכים פחי אשפה, גורמים נזק לרכוש ואף גורמים לעתים לפציעות של תושבים.
כיום העירייה מתמקדת בהגברת הניקיון בשכונות מרובות החזירים. פינויי אשפה תכופים יותר, גידור, חינוך בבתי ספר וחלוקת דוחות למאכילי חתולים. לאחרונה חתמה עיריית חיפה על הסכם עם רשות הטבע והגנים כדי לקבל מהם הנחיות, לרבות ניסוי להעתקת כמה חזירי בר.
אבל בינתיים חזירי הבר ממשיכים להסתובב ברחובות חיפה, בחיפוש אחר מזון. ענת לבנה, תושבת שכונת ורדיה שהנציחה את משפחת חזירי הבר במצלמתה בערב יום כיפור, סיפרה: "בכיכר המרכזית של השכונה, מקום מפגש לתושבים, היו עשרות משפחות עם ילדים קטנים. הם רכבו על אופניים והקיפו את הכיכר. בשלב זה הגיעה משפחה של חזירים - אמא עם שלושה גורים, שהלכו להם ברחוב. אנשים לא התרגשו, כיוון שאנחנו רואים אותם הרבה בשכונה. חלק מהתושבים מחבבים אותם וחושבים שהם חמודים. הם הלכו ברוגע ולא היו מאיימים עד שמשהו בהתקהלות וברעש הלחיץ אותם כנראה והם התחילו לרוץ לחורשה. בדרכם הם פשוט שעטו לתוך הכיכר שעליה ישבו ילדים. אנשים נבהלו וברחו משם, ילדים בכו. הייתה סיטואציה מאוד מפחידה".
1 צפייה בגלריה
חזירי בר בשכונת ורדיה בחיפה
חזירי בר בשכונת ורדיה בחיפה
חזירי בר בשכונת ורדיה בחיפה
( צילום: ענת לבנה)
שרית שטיינברג-גולן, חברת מועצת העיר חיפה ויו"ר ועדת איכות סביבה, אמרה: "הנהלת העיר עושה את כל הלהטוטים והיח"צ האפשריים כדי להתחמק מפתרון יעיל לבעיית חזירי הבר. הם חיים באשליה כי מספרם ירד בשל ירידה בתלונות. הם לא מבינים שהציבור פשוט מיואש. זה רק עניין של זמן שיקרה אסון בגלל חזיר בר מבוהל או ילד מבוהל שירוץ לכביש. כפי שרואים בסרטון מערב יום הכיפורים, הסיכון קיים ומשמעותי. חזירי הבר התרגלו למרחב העירוני. במקום לטפל כמו שצריך בהם, מטפלים בדורסנות במאכילי חתולים. הכי עצוב שזורקים עוד ועוד תקציבים על שירות שממילא רשות הטבע והגנים מחויבת לתת ולא שמענו אף מילה על מנהל מחלקת חיות הבר, שהעירייה לקחה בתקן חדש והוא מסורס לגמרי. אין מנוס, כפי שנעשה בכל הרשויות בארץ (כולל אלו שמנסות להימנע מכך) מדילול ככלי משלים ליתר הפעולות. לאחר שנתיים וחצי של אוזלת יד וביסוס חזירי הבר המוחתמים בציבור, אין מנוס מכך. עוד מעט מתחילה תקופת הרבייה ומספרם ישולש".
מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיריית חיפה פועלת בשיתוף רשות הטבע והגנים להרחקת חזירי הבר משכונות העיר. הטיפול מתמקד במניעת מקורות המשיכה של החיות לעיר, שהם שאריות מזון אותו מוצאות חיות הבר במרחב הפרטי והציבורי. לצורך כך העירייה קיבעה את רוב פחי האשפה בעיר, הוספו משמרות לפינוי אשפה יומיומי, תגברנו והוספנו משמרות למערך הניקיון, לראשונה מתבצע ניקיון בגנים והפארקים גם בשעות אחר הצהריים ובסופי שבוע, הפחים בכל הגנים בשכונות הוחלפו לאשפתונים שאינם נגישים לחיות בר והוקמה קרן סיוע לתושבים במימון גידור חצרות פרטיות".