לפי הערכות, מספר המינים החיים כיום על פני כדור הארץ עומד על כ-10 עד 14 מיליון. מדובר בהרבה מאוד יצורים מופלאים, ועדיין אחת החיות המדהימות והמסקרנות על פני כדור הארץ היא התמנון. חיה מוזרה שנראית לפעמים כאילו הגיעה מעולם אחר. אך ממחקרים עולה כי היא יותר דומה לנו ממה שחשבתם.
מחקר חדש מצא תכונה שמוחות תמנון חולקים עם המוח האנושי, ועם מוחם של בעלי חוליות אחרים - וזהו רפרטואר עצום שלmicroRNA - מולקולות שלא מקודדות חלבונים, אבל עוזרות לתאים לקבוע איפה ומתי גנים יבואו לידי ביטוי.
קיימות אפילו עדויות המצביעות על כך שתמנונים יכולים לחלום. הם חכמים והמוח שלהם מורכב כמעט כמו מוח של כלבים. אבל בניגוד לחיות חכמות אחרות, מערכת העצבים של התמנון מפוזרת בכל הזרועות שלהם, כשכל אחת יכולה לקבל החלטות באופן עצמאי.
3 צפייה בגלריה
תמנון החוף
תמנון החוף
תמנון החוף
(צילום: Shutterstock)
לדברי החוקרים, הדבר בא לידי ביטוי גם ברצפי ה-RNA שלהם, שנערכים במהירות תוך כדי הסתגלות לסביבה, ולא כמו אצל בעלי חיים אחרים. מה שגורם למדענים לתהות אילו עוד סודות RNA התמנונים עשויים להסתיר. בינתיים החוקרים מקשרים בין התרחבות מיקרו-רנ"א לבין אינטליגנציה מורכבת, וטוענים שיכול להיות שהאחד מושפע מן השני.
ועכשיו למחקר אחר, שבדק איך היו נראים הדינוזאורים היום אם לא היו נכחדים? לפני כ-66 מיליון שנים, אסטרואיד גדול פגע בכדור הארץ ושינה את חוקי המשחק האבולוציוני, כששרשרת המזון קרסה. למעלה מ-90% מכל המינים פשוט נעלמו. ואז - הכל התחיל מחדש, אלו ששרדו שגשגו והעולם התפתח לאט-לאט למה שאנחנו מכירים אותו היום.
3 צפייה בגלריה
כך היו נראים הדינוזאורים כיום?
כך היו נראים הדינוזאורים כיום?
כך היו נראים הדינוזאורים כיום?
(צילום: Canadian Journal of Earth Sciences, 2021)
מדענים החלו לשחק לאחרונה ברעיון, איך היה נראה העולם שלנו היום אם הדינוזאורים היו שורדים, וגם - איך הם היו נראים. אילוסטרציות מראות שהמוח שלהם, כמו של חלקם בעבר, היה נשאר קטן, העיניים גדולות וחתוליות - וחלק מהדינוזאורים שהלכו על שתיים, היו מזדקפים להליכה "רגילה". יש חוקרים שטוענים כמובן שחלק מהתיאוריות האלה הן לא סבירות, אם כי לא בלתי אפשריות.
ולסיום, אם חשבתם שדג זהב זו חיה קטנה שאפשר לשים באקווריום, חשבו שנית. אנדי האקט, דייג מבריטניה, רק זרק את חכתו בנופש בצרפת, ומאז הכל הפך ויראלי - כשהעלה דג זהב מפלצתי במשקל של יותר מ-30 ק"ג.
3 צפייה בגלריה
דג הזהב שהוחזר למים
דג הזהב שהוחזר למים
דג הזהב שהוחזר למים
(צילום: Bluewater Lakes)
הדג, המכונה "גזר", הפך לכוכב כבר כשהוכנס לאגם לפני 15 שנה, וגם אנדי, אחרי שהצטלם עם התפיסה המוצלחת. לאחר מכן שחרר את הגזר בחזרה לאגם. אם לפי האגדה, דג זהב יכול להגשים משאלה, מה לגבי הדג הזה? מה שבטוח, זה שדג חזר למים – והמשאלה שלו התגשמה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי