חוקרים הציגו את הסיווג השלם הראשון בעולם של מערכות אקולוגיות ביבשה, בנהרות ובביצות ובאוקיינוסים. צוות רב-תחומי בינלאומי של מדענים בראשות חוקרי אוניברסיטת ניו סאות' ויילס שבאוסטרליה אמרו כי הטיפולוגיה האקולוגית תאפשר הגנה מתואמת ויעילה יותר על המגוון הביולוגי, החיוני לרווחת האדם.
האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע (IUCN), המאגד למעלה מ-1,400 ארגונים חברים, כולל מדינות, ועדה לניהול מערכות אקולוגיות, ברית פלוס, שנוסדה בפברואר 2016 על ידי שלוש אוניברסיטאות מחקר מאזורים שונים בעולם: קינגס קולג' בלונדון, אוניברסיטת אריזונה סטייט ואוניברסיטת ניו סאות' ויילס, כמו גם יותר מ-100 מדעני מערכות אקולוגיות מומחים מרחבי העולם, היו מעורבים בשיתוף הפעולה הנרחב.
4 צפייה בגלריה
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
(צילום: Shutterstock)
המחקר, שפורסם בכתב העת Nature, בוחן את המדע מאחורי הטיפולוגיה וכיצד הדבר עשוי לסייע למדינות בודדות להשיג מטרות של מדיניות גלובלית. האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע פרסם את הגרסה הפומבית הראשונה של הטיפולוגיה בסיוע אוניברסיטת ניו סאות' ויילס בשנת 2020, ומאז החוקרים עדכנו ושיפרו אותה, כשאת צוות המחקר הובילו פרופ' דיוויד קית' ופרופ' ריצ'רד קינגספורד מהמרכז למדעי המערכות האקולוגיות של אוניברסיטת ניו סאות' ויילס וכן פרופ' אמילי ניקולסון מאוניברסיטת דיקין האוסטרלית. "לראשונה, יש לנו פלטפורמה משותפת המזהה, מגדירה ומתארת את האוסף המלא של המערכות האקולוגיות של כדור הארץ כולו", אמר פרופ' קית'. "זה אולי נראה די מוזר שלא היה לנו את זה בעבר, אבל זה נבע מפיצול כוחות של חוקרים, שבחרו לבחון בנפרד מערכות אקולוגיות ימיות ויבשתיות. כעת, זו הפעם הראשונה שכל הידע המפורט הזה חובר למסגרת אחת תוך ניצול התיאוריה המשותפת בכל הדיסציפלינות".
הטיפולוגיה מאפשרת להבין מגמות גלובליות רחבות, כמו איך בני אדם משנים את המערכות האקולוגיות. 10% מהמערכות האקולוגיות נוצרות באופן מלאכותי ומתוחזקות על ידי בני אדם, אך תופסות יותר מ-30% משטח היבשה של כדור הארץ - מה שנותר הוא ביתם של 94% מהמינים המאוימים ברשימה האדומה של IUCN. "ברמת המדיניות, זו הפעם הראשונה שיש לנו סקירה כזו", אמר פרופ' קינגספורד. "קשה מאוד לראות את התמונה הגדולה בפאזל עד שמרכיבים את כך החלקים - וזה מה שיש לנו עכשיו. יש לנו בסיס הרבה יותר משמעותי להתקדם באמצעותו לעידן חדש של מדיניות שימור וניהול של מערכות אקולוגיות".
4 צפייה בגלריה
החיים מתחת למים
החיים מתחת למים
החיים מתחת למים
(צילום: AP)
ברמה היותר רחבה, הסקירה מאפשרת לקובעי מדיניות ולתעשייה לתכנן את היוזמות שלהם בהקשר מלא. עבור ממשלות וארגונים לא ממשלתיים הפועלים במגוון מדינות, הסקירה הכללית יכולה לסייע למאמצי ההגנה והשיקום של מערכות אקולוגיות, כך שיוכלו לייעל את השימור ולמזער את ההשפעה כתוצאה ממיקום אידיאלי של התשתיות. "המאמצים לשימור המגוון הביולוגי התרכזו ברובם ברמת המינים, כי זה נראה מוחשי יותר", הסביר פרופ' קית'. "אבל התמקדות רחבה יותר הן במערכות אקולוגיות והן במינים צפויה להצליח יותר בשימור כל הצמחים ובעלי החיים, כמו גם השירותים החיוניים שהטבע מספק לבני האדם".

המטרה: שימור וניהול מערכות אקולוגיות בעשורים הקרובים

בעולם, מדינות מתאמות את מאמציהן תחת מטריית אמנת האומות המאוחדות בנושא מגוון ביולוגי (CBD), שעומדת להתחדש בסוף 2022. נציגים מ-193 מדינות ייפגשו בדצמבר בוועידה במונטריאול שבקנדה, במטרה לתכנן את העתיד בנושא, כשההכנות למפגש זה מצביעות על שימת דגש חזק יותר על שימור וניהול מערכות אקולוגיות בעשורים הקרובים. "הטיפולוגיה הגלובלית של המערכת האקולוגית תאפשר לתת דין וחשבון לשינוי מתמשך של המערכת האקולוגית, לזהות סוגי מערכות אקולוגיות מאוימות ולתכנן פעולות מנע ושיקום טובות יותר תחת האג'נדה המחודשת של ה-CBD", אמרה פרופ' ניקולסון. "טיפולוגיה זו מסמנת פריצת דרך לניהול בר-קיימא של המערכות האקולוגיות בעולם. זה יאפשר התקדמות אמיתית לגבי יעדי פיתוח ברי-קיימא של האו"ם וחשבונאות סביבתית, ואף לסייע בהצבת מערכות אקולוגיות בחזית האג'נדה של האו"ם בשנים הבאות, במטרה לשמר את המגוון הביולוגי", אמרה ד"ר אנג'לה אנדרדה, יו"ר הוועדה לניהול מערכות אקולוגיות של האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע ואחת ממחברות המחקר.
4 צפייה בגלריה
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
המערכת האקולוגית של כדור הארץ
(צילום: Shutterstock)
מערכות אקולוגיות בריאות, מהוות בית גידול חיוני לכל הצמחים ובעלי החיים בעולם ומספקות שירותים חיוניים גם לבני האדם, בין אם תרבותית או עסקית. שירותים אלה - כגון אספקת אוויר ומים נקיים, קיבוע פחמן, סיכונים מופחתים לאסונות ומתן הזדמנויות לבילוי בשעות הפנאי, כתרומה לבריאות הנפש - נחשבים לעתים כחינמיים.
למרות זאת, כל המערכות האקולוגיות בעולם נפגעות כתוצאה של השפעה אנושית, ורבות מהן נמצאות בסיכון אקוטי להתמוטטות, עם השלכות על בתי גידול של מיני צמחים ובעלי חיים, מגוון גנטי, שירותי מערכות אקולוגיות, פיתוח בר קיימא ורווחת האדם. כמו כן, מתארת הטיפולוגיה של המערכת האקולוגית העולמית את המגוון של יערות טרופיים, נהרות גדולים, שוניות אלמוגים ומערכות אקולוגיות אחרות שבדרך כלל היו במוקד תשומת הלב הציבורית, לצד מערכות אקולוגיות לא ידועות של תעלות אוקיינוסים עמוקות, הרי מצולה (הרים המתנשאים מקרקעית הים, שפסגתם נמצאת מתחת לפני הים), אגמים מתחת ליריעות הקרח ומערכות אקולוגיות מיקרוסקופיות בתוך סלעים. "אנחנו לא חושבים לעתים קרובות על מה שיש באוקיינוסים העמוקים, למשל" אמר פרופסור קית'. "יש מגוון עצום של חיים במעמקים והוא מאורגן במספר מערכות אקולוגיות שונות - מערכות שמושפעות לרעה כתוצאה מפעילות אנושית. דוגמה אחת הן התעלות העמוקות באוקיינוס שמתמלאות במיקרו-פלסטיק, כך שאנחנו צריכים לקבל החלטות לגבי סוגי מערכות נסתרות שכאלה, בדיוק כמו שאנחנו עושים לגבי שוניות אלמוגים ויערות גשם".
4 צפייה בגלריה
פעילי סביבה מוחים על משבר האקלים
פעילי סביבה מוחים על משבר האקלים
פעילי סביבה מוחים על משבר האקלים
(צילום: רויטרס)
לטיפולולוגיה החדשה יש מבנה היררכי עם שש רמות. הרמה העליונה מחלקת את כדור הארץ למחוזות עיקריים, כולל מערכות אקולוגיות יבשתיות, מים מתוקים, ימיים ותת-קרקעיים. הרמה השנייה והשלישית כוללת 25 ביומות ו-110 קבוצות פונקציונליות של מערכות אקולוגיות, המבוססות על התהליכים האקולוגיים המעצבים את המערכות השונות. הרמות הנמוכות יותר של ההיררכיה מבוססות על תכונות מערכות אקולוגיות עדינות יותר ומאפשרות שילוב של סיווגים לאומיים קיימים, שהושגו מתצפיות מדעיות מפורטות והשקעה ניכרת לאורך השנים, שהובילו לקביעות תקנות סביבתיות ולסימון אזורים מוגנים במדינות רבות. השורה התחתונה והחשובה ביותר שהיא שלראשונה, ישנה טיפולוגיה מוסכמת גלובלית המאפשרת שיתוף פעולה חוצה גבולות לאומיים. המטרה הבאה תהיה לשפר את ניהול המערכות האקולוגיות על ידי יצירת מפות וניטור גלובליים. "למרות שרבים מ-110 סוגי המערכות האקולוגיות בעולם כבר ממופים באיכות גבוהה, תוך אפשרות עדכון באמצעות לוויינים, הנתונים של כמה סוגים אחרים עדיין נתונים לשיפור, כך שישנה עוד עבודה כדי לתכנן ביעילות כיצד להגן על כלל המערכות האקולוגיות או כיצד לנהל אותן באופן בר קיימא", סיכם פרופ' קית'.