שני קרנפים רחבי שפה הגיעו לארץ והשתלבו בשני גני החיות הגדולים בישראל: בגן החיות התנ"כי בירושלים ובספארי - המרכז הזואולוגי רמת־גן. הקרנפים רחבי השפה נמצאים בסכנת הכחדה והשניים מגיעים לישראל כחלק מהתוכנית לשימור המין של ארגון גני החיות האירופי (EAZA), בה חברים שני גני החיות.
2 צפייה בגלריה
הקרנף אינו, בגן החיות התנ"כי בירושלים
הקרנף אינו, בגן החיות התנ"כי בירושלים
הקרנף אינו, בגן החיות התנ"כי בירושלים
(צילום: טל שיבולי)
שני הקרנפים, מפנזי ואינו, בני השמונה, מגיעים לארץ מגן החיות בעיר ליל בצרפת. הגעתם התאפשרה לאחר בחינה מדוקדקת של רכז המין בארגון גני החיות האירופי והתאמתם ליכולות של גני החיות להחזיק במין הגדול והמרשים הזה. הספארי מחזיק בקרנפים מזמן הקמתו והם מתרבים בו משנת 1973. עד היום נולדו בספארי 33 קרנפים רחבי שפה. גן החיות התנ"כי תורם תרומה חשובה מאוד לתוכנית האירופית, על ידי כך שהוא מחזיק בזכרים שאינם מיועדים לרבייה.
נכון לתחילת 2024 עדר הקרנפים בספארי מונה תשעה קרנפים: עטרי, הזכר המזדקן שהוא גם אביהם של כל הגורים, מאיה, קרנבלה, טופאק, קרן פלס ובנותיה קיפנזי וקמילי, ריהאנה ובתה רייני־רפיקי. טופאק, כיום זכר מתבגר וחזק שקורא תיגר על אביו עטרי, הוא קרוב משפחה של שאר הקרנפיות. בשל הקרבה הגנטית בין הפרטים חשוב למנוע מטופאק להרביע את העדר.
2 צפייה בגלריה
הקרנף מפנזי, שהגיע לספארי
הקרנף מפנזי, שהגיע לספארי
הקרנף מפנזי, שהגיע לספארי
(צילום: שי פרי )
על מנת לשמור על השונות הגנטית יש לאפשר לנקבות להתעבר מזכר שאינו בן משפחתן. לכן הספארי יקלוט את מפנזי, ואילו טופאק צפוי בסופו של דבר לעבור לגן החיות התנ"כי, שם תתחדש ה"רווקייה", בה שני קרנפים זכרים יחיו יחד: אינו וטופאק. בעתיד, כאשר גם מפנזי יהיה מיוצג גנטית, ניתן יהיה להעביר אותו ל"רווקייה", להביא את אינו לספארי ולהמשיך ברבייה.