"הענק של סרן אבאס" - דמות גבר החקוקה בגיר באחת הגבעות הציוריות הסמוכות לכפר סרן אבאס במחוז דורסט שבדרום-מערב אנגליה - לא מהווה רק סמל פוריות בריטי עתיק, אלא מדמה את דמותו של הרקולס, במקום ששימש כנקודת כינוס לצבא ממלכת וסקס שנלחם בוויקינגים בתחילת ימי הביניים (במאה ה-9 או בתחילת המאה ה-10). יחד עם זאת, במאה ה-11 ניכסו נזירים מקומיים את הדמות האייקונית בניסיון לפאר את דמותו של אדוולד הקדוש.
3 צפייה בגלריה
"הענק של סרן אבאס"
"הענק של סרן אבאס"
"הענק של סרן אבאס"
(צילום: Shutterstock)
הדיון בנוגע למקור דמותו של "הענק של סרן אבאס" אשר חצובה בסלע הקירטון (סלע משקע ביוכימי, פריך, לבן ונקבובי) ומתנשאת לגובה של 55 מטרים, כשבידה הימנית אלה וזרועה השמאלית מושטת מעלה, נמשך כבר שנים רבות. מחקר שנערך ב-2021 על ידי הארכיאולוג ד"ר מרטין פאפוורת' עבור קרן הנאמנות הלאומית למקומות בעלי עניין היסטורי או יופי טבעי (ארגון שימור הפועל באנגליה, בוויילס ובצפון אירלנד), הראה שהדמות נחצבה בתקופה האנגלו-סכסית, בניגוד לסברה כי זה קרה בתקופות פרהיסטוריות או באזור המאה ה-17.
יחד עם זאת, הסיבה שבגללה נוצר "הענק של סרן אבאס" נותרה בגדר תעלומה. כעת, ניתן לשייך לראשונה את "הענק של סרן אבאס" בהקשר תרבותי. ד"ר הלן גיטוס וד"ר טום מורקום מאוניברסיטת אוקספורד ואוניברסיטת אוסלו (בהתאמה), ערכו מחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Speculum, במטרה לחשוף את ההיסטוריה והארכיאולוגיה המוקדמת של ימי הביניים באזור שבו נמצאת דמות הענק, תוך הבנת הסיבה ליצירתה על צלע הגבעה במחוז דורסט המנומנם.
מהמחקר עולה כי דמות "הענק של סרן אבאס" נחצבה בסלע הקירטון במקור כדימוי של הגיבור הקלאסי הרקולס, במה שהייתה נקודת כינוס של צבא ממלכת וסקס בהובלת המלך אלפרד הגדול, בתקופה שבה מחוז דורסט הותקף על ידי צבאות ויקינגים.
3 צפייה בגלריה
הכפר סרן אבאס
הכפר סרן אבאס
הכפר סרן אבאס
(צילום: Shutterstock)
"דמותו של 'הענק של סרן אבאס' היא הגלויה מבין מקבץ שלם של סממני ימי הביניים המוקדמים בנוף כפרי זה. הרקולס היה גיבור נערץ שקרנו עלתה במהלך המאה ה-9 מכיוון שהיה סמל לעוצמה ואומץ, כך שנוכחותו הייתה השראה עבור הלוחמים שהתאספו שם לפני שיצאו להדוף את הוויקינגים", אמרה ההיסטוריונית ד"ר גיטוס.
במאה ה-10, הכפר סרן אבאס היה בשליטת ה"אלדורמנים" (כינוי לחזקים שבאצילים תחת המלך, אשר מילאו תפקיד חשוב בממשלה, בהגנה ובתחום המיסוי) של המחוזות המערביים. מיקומו הטופוגרפי של "הענק של סרן אבאס", על צלע הגבעה אל מול נופים מרשימים וקרבה לצירים מרכזיים, מאפיין סוג מיוחד של מקום כינוס אנגלו-סכסוני. ההתקפות של ויקינגים בקרבת מקום, הגישה למים מתוקים בשפע והאספקה של האחוזה המקומית, הפכו את המקום לאידיאלי עבור כינוס הלוחמים של ממלכת וסקס כשהדימוי של הרקולס מופיע לנגד עיניהם כמודל לחיקוי.
3 צפייה בגלריה
פסלו של המלך אלפרד הגדול
פסלו של המלך אלפרד הגדול
פסלו של המלך אלפרד הגדול
(צילום: Shutterstock)
במאה ה-11, הנזירים במנזר השוכן למרגלות הגבעה, העניקו לו דימוי של הקדוש שלהם, אדוולד (Eadwold of Cerne או Saint Eadwold), על שמו של הנזיר שחי באזור ומת ב-29 באוגוסט 900 (יום שנחשב כיום כחג). בכך, התגלה כי הדמות האייקונית לא רק נחשבה לדימוי של אחד מגיבורי המיתולוגיה היוונית והרומית, אלא גם לדימוי של נזיר שהפך במרוצת השנים לקדוש.
"זהותו של 'הענק של סרן אבאס' קיבלה פרשנות מחודשת. הנזירים של סרן אבאס לא היו מציגים מיוזמתם את הקדוש הפטרון שלהם כדמות עירומה אם היו חוצבים את דמותו מאפס, אך הם שמחו לראות בו דימוי לאדוולד הקדוש ולנכס אותו על פי אמונתם", אמר ד"ר מורקום.