סרטון שלא מהעולם הזה: סוכנות החלל האמריקנית נאס"א פרסמה הערב (יום ב') תיעוד של נחיתת רכב החלל "התמדה" על אדמת מאדים. צפו בנחיתה:

רכב החלל התמדה נחת במאדים ביום חמישי בשבוע שעבר. בסרטון נראים בין היתר המצנחים שהורידו את הרחפת, שנשאה את רכב החלל ולאחר מכן נראית אדמת מאדים מתקרבת. בשלב מסוים עבר השידור לשלוש מצלמות, שם היה ניתן לראות את רכב החלל נוחת בהצלחה על אדמת כוכב הלכת השכן, כשברקע אבק העולה מהקרקע.
2 צפייה בגלריה
רגע הנחיתה במאדים
רגע הנחיתה במאדים
רגע הנחיתה במאדים
(צילום: נאס"א / AP)
ביום חמישי ב-22:55 (שעון ישראל) התקבל האות כי הנחיתה של רכב החלל הייתה מוצלחת, זאת לאחר שהורד בחבלים אל אדמת מאדים באמצעות הנחתת. הנחתת עצמה כיוונה את עצמה למקום מרחוק מרכב החלל ושם התרסקה בכוונה. לנאס"א יש שתי מטרות עיקריות במשימת מאדים 2020: לבדוק האם היו בעבר חיים על מאדים? והאם אנחנו, בני האדם, נוכל להצטרף יום אחד לכלי הרכב האלה, ולחקור בעצמנו את כוכב הלכת השכן?
במקביל, בסוכנות החלל האמריקנית פרסמו סרטון הדמיה, שבו נראה רכב החלל ולידו המסוק-רחפן, שאמור לערוך את משימתו הראשונה בימים הקרובים. בגלל המרחק ממאדים, מפעילי המשימה לא יכולים לשלוט ברחפן בזמן אמת, לכן הוא צריך להיות אוטונומי, ולנהל את הטיסה בעצמו. גם כשמאדים הכי קרוב לכדור הארץ, לוקח למידע ממנו יותר משלוש דקות להגיע אלינו – כלומר הרחפן יסיים את טיסתו הרבה לפני שבמרכז הבקרה יקבלו את המידע על תחילתה.
2 צפייה בגלריה
רגע הנחיתה במאדים
רגע הנחיתה במאדים
רגע הנחיתה במאדים
(צילום: נאס"א)


על פי התכנון הרשמי הרובר אמור לפעול שנת מאדים אחת, או 687 ימי ארץ (כמעט שנתיים שלנו). עם זאת, יש לקחת בחשבון שזה היה גם משך המשימה המתוכנן של קיוריוסיטי, שפעיל כבר פי ארבעה ויותר מהתוכנית המקורית. גם התאומים ספיריט ואופורטיוניטי תוכננו לפעול שלושה חודשים, והמשיכו לתפקד שנים ארוכות, כך שמשימה של פחות מכמה שנים תהיה כישלון מבחינת נאס"א וצוותי ההנדסה של הרובר. נוסף על כלי הרכב הנוסעים על פני השטח של מאדים, עדיין פעילה על פניו גם הנחתת InSight, החוקרת את ההרכב הפנימי של כוכב הלכת.