השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה הבוקר (יום ב') בטקס חילופי השרות במשרד כי "אסור שנושא הסביבה יהיה נחלתו של ציבור קטן, או חלילה של מחנה או צד פוליטי מסוים".
1 צפייה בגלריה
השרה היוצאת תמר זנדברג עם השרה הנכנסת עידית סילמן
השרה היוצאת תמר זנדברג עם השרה הנכנסת עידית סילמן
השרה היוצאת תמר זנדברג עם השרה הנכנסת עידית סילמן
(צילום: אורנית פורן סויסה)
בטקס עצמו לא פירטה סילמן מהם האתגרים העומדים בפני המשרד ומה בכוונתה לעשות בתקופה הקרובה, פרט לנושא חינוכי. "אני ניצבת לפניכם היום כשרה להגנת הסביבה של ישראל, אחד ממשרדי הממשלה החשובים והמשפיעים ביותר על החברה ועל חיי כולנו", היא אמרה בפתח דבריה. "ואני אומרת לכם שביחד אנחנו נביא את המשרד להיות אחד העוגנים המרכזיים והמשמעותיים ביותר במדינת ישראל".
בנאומה היא הזכירה את משבר האקלים. "משבר האקלים הינו תוצאה של זלזול ארוך שנים מצידנו, בני האדם, בכדור הארץ עליו אנחנו חיים ונושמים, ובמשאבי הטבע המדהימים שהופקדו בידינו למשמרת", אמרה סילמן. "השאלה איזה עולם נשאיר לדורות שיבואו אחרינו כבר איננה שאלה פילוסופית - היא צלצול השקמה לכולנו - ולכן על כולנו להירתם לשליחות הזו. במובן הזה, כולנו ירוקים".
אתמול נמסר מלשכת השרה, בעקבות ביטול המס על כלים החד פעמיים כי היא תפעל לחינוך סביבתי. גם בטקס הזכירה סילמן את החינוך הסביבתי: "את השיח והדיאלוג סביב הגנת הסביבה חובה עלינו לייצר, כבר מגיל צעיר, בכל שכבות האוכלוסייה והציבור הישראלי. המחויבות להגנת הסביבה והמודעות למשבר האקלים חייבים להיות על סדר יומם של בני הנוער שלנו".
קודם לכן נאמה השרה לשעבר, תמר זנדברג, שהביעה חשש ממדיניות הממשלה החדשה: "מביש ומקומם שרק אתמול, הגמילה הכל כך נדרשת מפלסטיק חד פעמי נבלמה והוסטה לאחור. מאבק נחוץ כל כך, על הבריאות והסביבה, נפל קורבן להבטחה פוליטית לזיהום ותחלואה. מי שחתם על הצו אולי מאמין בבורא עולם, אבל כנראה שונא את העולם שהוא ברא".
על תחום הסביבה בממשלה החדשה, אמרה זנדברג: "זה לא סוד שהממשלה המסתמנת מדאיגה אותי מסיבות רבות. המשברים המשולבים שעומדים בפני האנושות וכדור הארץ מצריכים להגן על זכויות נשים ומיעוטים - הפגיעים במיוחד מנזקי המשבר; הם מצריכים מערכת משפט עצמאית חזקה - שתאכוף מול מזהמים, תקשורת חופשית - שתחשוף מחדלים ועוולות, חופש מחאה ציבורי למאבקים סביבתיים ושותפות הציבור בהחלטות; והם מצריכים חינוך מבוסס ידע ומדע. כל אלה נמצאים בסיכון רק מקריאת ההבטחות שבין דפי ההסכמים הקואליציוניים. במדינות רבות בעולם, גם הסביבה והאקלים הפכו להיות נושאים שנויים במחלוקת פוליטית. אני שמחה שישראל עדיין אינה בין המדינות האלה, ויש לשמור על כך שלא תהיה".