תושבים בדלהי שיגרו זיקוקים, למרות האיסור, במהלך החג ההינדי דיוואלי, וכתוצאה מכך נגרם זיהום אוויר כבד מאוד בעיר. בהודו אמרו כי כתוצאה מהזיקוקים ומהדלקת מנורות חרס, מדד איכות האוויר בעיר הגיע בכמה אזורים לרמה של פי 15 מהמותר.

השר הראשי של דלהי, ארווינד קג'ריוואל, האמון על ניהול המטרופולין, הזהיר בשבוע שעבר כי תושבים שישגרו זיקוקים או חזיזים במהלך החג יהיו צפויים לעונש של עד שישה חודשי מאסר. הוא אמר כי הצעד נועד להילחם בזיהום האוויר הכבד, הנגרם מדי שנה בחגיגות.
כמה הינדים, במיוחד תומכי מפלגתו של ראש הממשלה נרנדרה מודי, הנמצאת באופוזיציה בדלהי, אמרו שהאיסור הוא ניסיון של הממשל המקומי לטשטש את העובדה שהוא לא פועל נגד זיהום אוויר, במיוחד נגד זיהום הנגרם כתוצאה משריפת שטחים חקלאיים, לאחר שהם נקצרים.
2 צפייה בגלריה
חוגגים בהודו
חוגגים בהודו
חוגגים בהודו
(צילום: רויטרס)
2 צפייה בגלריה
מחאה נגד זיהום האוויר בחג
מחאה נגד זיהום האוויר בחג
מחאה נגד זיהום האוויר בחג
(צילום: רויטרס)
דלהי היא הבירה המזוהמת ביותר בעולם והאוויר שלה הופך למזוהם במיוחד מאמצע דצמבר עד פברואר, כאשר אוויר כבד וקר לוכד אבק, פליטות של מזהמים מכלי רכב ועשן משריפת שטחים חקלאיים, בין היתר במדינות שכנות.
"איפה נמצא עכשיו קג'ריוואל, שניסה לעשות מעשה חצוף כזה עם הינדים? האם יש כלא שיכול להכיל כל כך הרבה אנשים?" אמרו תומכים של מודי.
אתמול פרסם קג'ריוואל שני גרפים בטוויטר, המראים כי איכות האוויר בדלהי השתפרה בשנים האחרונות. "האם ניצחנו במלחמה נגד הזיהום ואני מרוצה? התשובה היא - בכלל לא", אמר קג'ריוואל. "זה מעודד שאנחנו כבר לא העיר המזהמת ביותר בעולם. זה מעודד אותנו שאנחנו בדרך הנכונה".
דיוואלי, החג שנחוג בתחילת החודש השמיני בלוח השנה ההינדי, מסמל את נצחון האור על פני החושך ובמהלכו מדליקים שורות של מנורות חרס, ומניחים אותן על חומות מקדשים, על גגות בתים, במרפסות, בגנים, בפינות הבתים ובמקומות נוספים. גם את הרחובות מאירים במנורות, בנרות ובזיקוקין די-נור. על פני הנהרות משלחים מנורות שמן קטנות.