משבר האקלים מכה - ובעוצמה: הטמפרטורות ביבשת אירופה שוברת שיאים והיום (ב') וגם מחר הטמפרטורות בבריטניה הגיעו לשיא שכמותו לא ידעה הממלכה מעולם. ספרד סובלת מגל חום שנמשך קרוב לשבוע, שבו הטמפרטורות טיפסו בכמה אזורים ל-44 מעלות. שיאו של גל החום בפורטוגל היה ביום חמישי, אז נמדדו בכמה אזורים יותר מ-40 מעלות. השיא היה בעיר ויזאו במרכז המדינה, שם נמדדו 47 מעלות. בצרפת שירות החיזוי ציין שאתמול הטמפרטורות הגיעו ל-41 מעלות בכמה אזורים בדרום המדינה. והתושבים ביבשת כבר מבינים כי "השינויים האקלימיים פוגעים בכולם".


ד"ר עמיר גבעתי, הידרוגלוג ומומחה אקלים מאוניברסיטת תל אביב, התייחס בריאיון באולפן ynet לגל החום הפוקד את אירופה: "חלקים מאירופה, בעיקר מערב אירופה, נמצאים תחת גלי חום קיצוניים כבר ממאי. ביוני היה איזשהו פיק נוסף, אחר כך זה ככה קצת ירד, עכשיו הגיע השיא. זו הפעם ראשונה שבאזור כמו בבריטניה יוצאים באזהרה אדומה, אצלם זה בנושא של טמפרטורות. אף פעם בתולדות הממלכה הם לא היו במצב הזה, אז הגענו עכשיו לשיא וזה באמת כבר תקופה ארוכה".
הוא אמר כי מדובר במגמה מדאיגה של ההתחממות הגלובלית: "זה לא רק שזה מגיע מוקדם מהצפוי בעונה, זה גם מגיע הרבה יותר מוקדם ממה שהמדענים ציפו. אנחנו כבר מדברים הרבה שנים ודיברנו גם כאן על ההתחממות הגלובלית, אבל חשבו שתרחיש של 40 מעלות בלונדון ו-41 בפריז יקרה בעוד עשר שנים, אולי אפילו 20. זה קורה ב-2022 כנגד כל הציפיות. ההתחממות הגלובלית יותר מואצת ממה שציפו, זה מקדים את כל התרחישים, זה אותו דבר גם בארצות הברית וגם באסיה".
2 צפייה בגלריה
גל חום אירופה טולוז דרום צרפת
גל חום אירופה טולוז דרום צרפת
מד טמפרטורה בעיר טולוז בצרפת
(צילום: AFP)
ד"ר גבעתי אמר כי המצב בעתיד יהיה חמור יותר, עם התמחשות מגמת התחממות כדור הארץ. "אז המודלים שהבריטים הריצו הראו 40 מעלות ב-2030 ו-43 ב-2050, שזה עוד דור מפה", הוא אמר. "מה שקורה שכבר עכשיו זה קורה, ולכן אם ככה נעשה אקסטרפולציה קדימה - זה אומר שב-2030 ואולי ב-2050 אירופה תראה טמפרטורה שיש רק בחצי האי ערב - משהו כמו 50 מעלות. בשנה שעברה זה קרה בקנדה, שאזורים ממנה נמצאים באותו קו רוחב כמו לונדון, ושם נמדדו 49 מעלות".
מומחה האקלים התייחס גם לנזקים ולמקרי המוות, שנגרמים כתוצאה מהחום הכבד. "כל התרחישי האימים האפוקליפטיים של שריפות ענק ואנשים שמתים מחום, לא אמרנו את זה אבל הדיווחים באירופה מדברים עד עכשיו, לפני השיא, על 1,000 נפטרים רק מחום. נכון, אנשים בסיכון, אנישם מבוגרים, אבל זה אנשים שכנראה, לפי גורמי הבריאות באירופה, לא היו מוצאים את מותם אלמלא החום הזה", אמר ד"ר גבעתי. "אז עוד לא הגענו לשיא, זה רק מתחיל היום ומחר, זה הסופר טיוסדיי, שיא הטמפרטורה של 41 מעלות בבריטניה לפי המודלים המעודכנים, שיא כל הזמנים. באמת זה משאיר לנו רק לשאול, ם זה עכשיו כבר קורה - אז מה יקרה עוד 30-20 שנה? כנראה שהרבה יותר גרוע".
2 צפייה בגלריה
גל חום אירופה בריטניה חוף דורסט
גל חום אירופה בריטניה חוף דורסט
שיאי חום בבריטניה. חוף דורסט
(צילום: רויטרס)
בזמן שהטמפרטורות במערב אירופה שוברות שיאים, בארץ הטמפרטורות נמוכות יותר. "בקיץ הזה אנחנו חווים יחסית קיץ מתון ובשבוע הזה זה ייראה קצת אחרת", אמר ד"ר גבעתי. "יש לזה סיבה, למזלנו אנחנו נמצאים בקצה השני של הים התיכון, אז כל האויר החם שעולה מאפריקה לאירופה מתקרר יחסית בדרך, אבל שלא נתבלבל, אנחנו חשופים מאוד לאירועי קיצון של טמפרטורות גבוהות, דווקא בעונות המעבר. אנחנו זוכרים, גם בשנה שעברה וגם בשנה הזאת".
על ישראל, הוסיף ד"ר גבעתי: "ישראל אפילו מתחממת יותר מאירופה, עם כל הקטסטרופה שקורית עכשיו באירופה, המחקרים מראים שאזור הים התיכון הוא מה שנקרא הוט ספוט, נקודה חמה, והוא מתחמם יותר מהר מהקצב העולמי, אז צריך לא להתבלבל מזה שנחנו סביב ה-30 מעלות ולא 40. גם אנחנו חווינו ועוד נחווה גלי קיצון, אני מזכיר את השריפות הגדולות בשנה שעברה. נכון שבינתיים זה מתון, אבל חד משמעית התחזיות מראות שאזור הים התיכון, קפריסין, יוון, ישראל, יתחממו הרבה יותר מהר, ואנחנו צריכים להיערך לזה, מכל ההיבטים – מים, בריאות, שריפות, כל ההיבטים האלה, כי זה כבר כאן , ויותר מהר ממה שחשבנו".