מחקר חדש, שנערך באוניברסיטה העברית בירושלים, מצא כי דגי קרפיון העמידים גנטית למחלות מדבקות, נדבקים פחות במחלה, וכתוצאה מכך מדביקים פחות דגים אחרים בסביבתם. זאת, בהשוואה לקרפיונים הפגיעים למחלות, שגם מדביקים יותר. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת Scientific Reports מבית Nature, עשויים להשפיע על אופן גידול הדגים בחקלאות מים ועל המאבק במחלות מדבקות בבעלי חיים בכלל.
המחקר, בהובלת פרופ' ליאור דוד מהמחלקה למדעי בעלי חיים בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה, בחן את אופן ההתפשטות של מחלות נגיפיות בקרב דגי קרפיון. "דגי קרפיון הם דגי מאכל נפוצים וקיימות חוות גידול רבות שלהם ברחבי העולם", הסביר פרופ' דוד. "הבעיה המרכזית היא התפרצויות תכופות של מחלות נגיפיות בחוות אלה, מה שגורם מדי שנה לנזקים כלכליים משמעותיים בחקלאות".

ד"ר דוד הוסיף כי "בכל התפרצות של המחלה, החקלאי מאבד 100-70% מהדגים שבבריכות ולעיתים אף נמנע מגידול באותן בריכות בשנה העוקבת".
במחקר, צוות החוקרים פיתח קבוצות של דגי קרפיון רגישים יותר למחלות, וכן דגים עמידים יותר למחלות, ובעיקר לווירוס של דגים הדומה לווירוס ההרפס, הגורם למחלה קשה שנפוצה בכל אזורי הגידול של הדג בעולם. ד"ר רוני תדמור-לוי שהייתה חלק מצוות המחקר, סיפרה כי "לאחר מכן, ביצענו הדבקה מכוונת של קבוצות שונות של דגים רגישים ועמידים זה בזה, על מנת לבדוק את רמת התמותה, רמת הנגיף בקרב הדגים ורמתו בסביבה".
2 צפייה בגלריה
החוקרים מהאוניברסיטה העברית
החוקרים מהאוניברסיטה העברית
החוקרים מהאוניברסיטה העברית
(צילום: האוניברסיטה העברית)
2 צפייה בגלריה
קרפיון
קרפיון
קרפיון
(צילום: shutterstock)
הקרפיונים הרגישים שהודבקו על ידי קרפיונים רגישים אחרים סבלו מהתמותה הגבוהה ביותר. מגמה הפוכה נצפתה בקרב קרפיונים שהיו עמידים גנטית למחלה. בנוסף, הקרפיונים שהיו פגיעים יותר למחלות והודבקו על ידי דגים עמידים, בעצם נדבקו פחות וגם מתו פחות. רמת הנגיף הגבוהה ביותר נצפתה בקרב הדגים הרגישים, מה שגרם גם לעלייה ברמת הנגיף בסביבתם.
"לגידול דגים עמידים למחלות יש יתרון כפול - הדגים סובלים פחות מהמחלה, אך גם פחות מדבקים דגים אחרים בסביבתם", הסכם פרופ' דוד. "בייחוד לקראת חג הפסח, שבו דג הקרפיון מהווה מרכיב מרכזי בשולחן החג, ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של פיתוח זנים עמידים למחלות בחקלאות מים. גידול דגים עמידים לא רק יפחית את הנזק הכלכלי הנגרם על ידי התפרצויות של מחלות, אלא גם יסייע בהגנה על בריאותם של בעלי חיים אחרים ועל בריאות הציבור ברחבי העולם".