באתר הפקולטה להנדסת חשמל ע"ש אנדרו וארנה ויטרבי בטכניון מופיעים כמעט 60 חברי סגל פעילים, מתוכם רק חמש נשים. מדובר ביחס נמוך בהשוואה לשיעור הנשים בסגל האקדמי בפקולטות לא טכנולוגיות בישראל, שעמד ב-2016 על 32%. הפער הזה מעלה שאלה די בסיסית - למה?
ד"ר דנה דרקסלר כהן, חברת סגל בפקולטה, חושבת שייתכן שהפער נובע מדעות קדומות. "חשוב להנגיש לתלמידות את המקצועות האלה - הנדסת חשמל וכלל מקצועות ה-STEM - בשלב מוקדם בבית הספר. לדעתי חשיפה כזאת תגרום להרבה תלמידות למצוא בהם עניין". לחיזוק טענתה היא מביאה מחקר ענק מ-2018, שגילה שציונים של בנות גבוהים בממוצע מהציונים שמקבלים בנים, כולל במתמטיקה ובמקצועות מדעיים, ללא קשר לגיל - בבית ספר יסודיים, בחטיבות העליונות ובאוניברסיטאות.
1 צפייה בגלריה
 דנה דרקסלר כהן
 דנה דרקסלר כהן
דנה דרקסלר כהן
(צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון)
ד"ר דרקסלר כהן, שהתחילה את דרכה האקדמית כבר בגיל 15 בלימודים לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, הגיעה לטכניון אחרי פוסט-דוקטורט ב-ETH - המכון הטכנולוגי הפדרלי של שוויץ בציריך. גם בשוויץ, רוב הזמן, היא הייתה האישה היחידה במעבדה.
תחום המחקר של ד"ר דרקסלר כהן הוא הבטחת נכונות ובטיחות של תוכנות, במיוחד בהקשרים של למידה עמוקה, רשתות מחשבים ובלוקצ'יין. במילים פשוטות מדובר ביכולת להבטיח, בעזרת מודלים מתמטיים, שתוכנת מחשב תתנהל על פי המצופה גם בתהליכי פיתוח ארוכים. לדבריה, "אם תוכנת זום קורסת זה סתם לא נעים, אבל יש מערכות שבהן באגים עשויים להוביל לתקלות הרות גורל - לדוגמה מכשירים רפואיים, מכוניות אוטונומיות או מערכות קירור לחיסוני קורונה. מערכות כאלה חייבות להיות אמינות מאוד, אחרת התעשיות הרלוונטיות לא יאמצו אותן".
את דרכה האקדמית בטכניון היא החלה בפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב, שם סיימה את התואר הראשון בתוך שנתיים במסגרת תוכנית רוטשילד טכניון למצוינים. באותה פקולטה היא המשיכה למסלול ישיר לדוקטורט בהנחיית פרופ' ערן יהב. במהלך הדוקטורט זכתה במלגות זף וג'ייקובס ובפרס הצטיינות בהוראה ע"ש מיוריאל ודוד ג'קנאו. לאחר מכן נסעה לשנתיים השתלמות פוסט-דוקטורט בשוויץ, שם זכתה במלגת ETH לפוסט-דוקטורט. מאז אוגוסט 2019 היא חברת סגל בפקולטה להנדסת חשמל, שבה בחרה בשל ההתאמה לתחומי העניין המחקריים שלה. בשנה שעברה היא זכתה במלגת אלון היוקרתית לקליטת מדענים צעירים מצטיינים - מלגה שמעניקה המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).
במהלך השנים ראתה ד"ר דרקסלר כהן סטודנטיות רבות בהנדסת חשמל ובמקצועות STEM שאינן מאמינות ביכולותיהן, כפי שראוי היה, ולכן היא הקימה בפקולטה תוכנית לעידוד סטודנטיות. במסגרת התוכנית עתידות הסטודנטיות לפגוש נשים מצליחות בתחום, להעלות סוגיות שאיתן הן מתמודדות, לקבל טיפים ולייצר לעצמן ארגז כלים מקצועי. "אני רוצה להגיד לסטודנטיות שהן צריכות להאמין בעצמן ולעסוק במה שמעניין אותן - ואז הן יצליחו. לפעמים צריך מישהו חיצוני שיפיג את הפקפוק העצמי, ולכן חשוב שתוודאו שיש מישהו כזה סביבכן, ואם אין - מוזמנות לפנות אליי. אם אתן סטודנטיות בפקולטה ורואות את הכתבה הזו - אתן מוזמנות להצטרף לתוכנית שלנו".