2 צפייה בגלריה
ארכיון
ארכיון
ארכיון
(צילום: shutterstock)
עוצרים את הירי בכלבים משוטטים: לפני כעשור קבע השר להגנת הסביבה דאז נוהל טיפול בכלבים משוטטים ומתפראים (כלבים מבויתים שהפכו לפרא). נוהל זה הסמיך את פקחי רשות הטבע והגנים לעשות שימוש באמצעי של ירי בכלבים לצורך מניעת כלבת והתפשטותה לחיות הבר, בשמורות ובגנים הלאומיים וברצועה של 500 מטר המקיפה אותם.
בשנים האחרונות הורחב תחום פעילותם של פקחי רשות הטבע והגנים. בשנת 2017, בעקבות פניות ממשרד החקלאות ומרשות הטבע והגנים לשר להגנת הסביבה דאז זאב אלקין, הוא הסכים להסיר את מגבלת הירי ולהתיר למפקחי הרשות לירות בכלבים משוטטים בכל השטחים הפתוחים של מדינת ישראל. מאז חלה עלייה של מאות אחוזים בירי בכלבים.
ב-2016 נורו 366 כלבים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, ב-2017 נורו 331 כלבים - ומאז המספרים זינקו. ב-2018 נורו כבר לא פחות מ-1,206 כלבים על ידי פקחי הרשות, אשתקד נורו 937 כלבים והשנה – שעדיין לא נגמרה – כבר נורו 783 כלבים.
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גמליאל. מגבילה את סמכות הפקחים
(צילום: אבי מועלם)
כעת החליטה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להגביל את הסמכת פקחי רשות הטבע והגנים, כך שיובטח כי ירי בכלבים יתבצע ואך ורק בשטחים המנוהלים על ידי הרשות, כפי שהיה בעבר.
"ירי בכלבים משוטטים לא הוכח כפתרון להתפשטות מחלת הכלבת ובעיית הכלבים המשוטטים, ולכן השינוי שאנחנו מבצעים כעת יביא לגישה הומנית כלפי הכלבים והקפדה כי הירי יתבצע כמוצא אחרון", אמרה השרה גמליאל. "ירי בכלבים משוטטים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, שאמונים על הגנת חיות הבר ועל שמירת ערכי טבע - חוטא לתפקידם".
בעמותת "תנו לחיות לחיות" בירכו על המהלך. המנכ"לית יעל ארקין אמרה כי "זהו צעד גדול וחשוב בדרך להפסקת הירי הנרחב בכלבים בישראל, שמעבר להיותו אכזרי ביותר - גם לא מהווה פתרון לבעיית הכלבים המשוטטים".
ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר כי הוא מצר על ההחלטה דווקא בעת הזו, בה אנו עדים לעלייה במספר מקרי הכלבת, רובה ככולה בחיות בר, וכי האחריות לתוצאות בגין ההחלטה תחול על המשרד להגנת הסביבה.