מקרה נדיר ומרהיב אירע השבוע באילת: מנטה ענק באורך של כארבעה מטרים נצפתה בשמורת האלמוגים. עמרי עומסי, פקח יחידה ימית באילת של רשות הטבע והגנים, יצא לשנרקל ולפתע ראה מולו את בעל החיים הענק פורש את כנפיו במים. "אני צולל במסגרת תפקידי למעלה מ-15 שנים ומעולם לא ראיתי מנטה ענק. כשמה כן - היא ענקית", ציין עמוסי.
עדי ברש, דוקטורנטית באוניברסיטת חיפה ויו"ר עמותת כרישים בישראל, סיפרה: "המין מנטה ענק הינו הגדול ביותר מבין הבטאים, ואף נמצא בין חמשת דגי הסחוס הגדולים ביותר (כרישים ובטאים)".
2 צפייה בגלריה
מנטה ענק באילת
מנטה ענק באילת
מנטה ענק באילת
(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
לדבריה, "מנטה ענק מגיעה לבדרך כלל לרוחב של 4.5 מטרים בבוגר, אך תועדו מנטות ברוחב של מעל תשעה מטרים. כל זאת מסינון פלנקטון, ועל כן המנטה שוחה בגוף המים ומאתרת את הכתמים של יצורי הפלנקטון הקטנים".
מנטה הינה משאת נפשו של כל צולל הנכנס למים, אולם באילת תצפית כזאת היא נדירה. דגים אותה מסביב לעולם עקב הערך הגבוה של בשרה וסנפיריה, והיא מוגדרת כיום במצב שימור "פגיע" על ידי האיחוד העולמי לשימור טבע (IUCN).
2 צפייה בגלריה
מנטה ענק באילת
מנטה ענק באילת
(צילום: עמרי עומסי, רשות הטבע והגנים)
אם צילמתם מנטה ענק או כל כריש או בטאי אתם מוזמנים לדווח לרשות הטבע והגנים ולקבוצה כרישים בישראל, ולסייע למחקר, לידע ולשימור של דגי הסחוס.