לראשונה: התפוקה המחקרית של חברי סגל תוערך באמצעות מערכת ארצית לניטור פרסומים אקדמיים מסוג CRIS (ראשי תיבות של Current Research Information System). המערכת תשמש למדידת תפוקת הפרסומים עבור רכיב הפרסומים במודל התקצוב של ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב במועצה להשכלה גבוהה).
רכיב הפרסומים הנוכחי במודל התקצוב של ות"ת נקבע בשנות ה-90 של המאה הקודמת ומתבסס על מספר הפרסומים המשוקללים באימפקט המדעי שלהם (מדד ה"אימפקט פקטור"), המדד, אשר נחשב כיום למיושן, לא מביא לידי ביטוי את כל השינויים אותם עבר עולם המחקר בשנים שחלפו מאז הופעל.
3 צפייה בגלריה
 מחקר במעבדה. הדמיה
 מחקר במעבדה. הדמיה
מחקר במעבדה. הדמיה
(צילום: shutterstock)
בות"ת אמרו כי תוצרי מערכת ה-CRIS החדשה יאפשרו לקבל תמונה נרחבת ומפורטת של תפוקות הפרסומים האקדמיים באוניברסיטאות, ובכלל זה בתחומים שבעבר נמדדו באופן חלקי בלבד כגון: מדעי הרוח.
כך יילקחו בחשבון ספרים ופרסומים אחרים בתחום זה. לצד זה, בתחומי מדעי המחשב וההייטק יחשבו גם פרסומים בכנסים מובילים, בנוסף, יילקחו בחשבון מדדי איכות מתקדמים ופילוחים נוספים שלא היו אפשריים בעבר. תקציב רכיב הפרסומים מתוך תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה עומד על מיליארד שקלים בשנה, והמערכת החדשה תטייב את העבודה ותציג תמונה נכונה יותר של המחקר בדיסציפלינות השונות.
במקביל לכניסת מערכת ה-CRIS לשימוש על ידי האוניברסיטאות וות"ת, ולאור יכולותיה של המערכת, בוחנת הות"ת כעת שינויים ברכיב הפרסומים של המודל, אשר ישפיעו על אופן חישוב חלקו של כל מוסד בנתח עוגת המחקר. עדכון המודל יעשה בהתאם להמלצותיה של ועדה שבראשה יעמוד פרופ' שמעון ינקלביץ מאוניברסיטת תל-אביב וחברים בה נציגים מכל האוניברסיטאות מתחומי ידע שונים וכן חברת ות"ת - פרופ' שירי נבון-ונציה.
3 צפייה בגלריה
פרופ' יפה זילברשץ
פרופ' יפה זילברשץ
פרופ' יפה זילברשץ
(צילום: גיל יוחנן)
פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, אמרה: "הגיעה העת לבחון את המודל ולאפשר לו לייצג טוב יותר את מכלול מרכיבי המחקר האקדמי בישראל. הדבר מתאפשר כעת לראשונה, לאור יכולות המערכת החדשה שעל כינונה שקדנו זמן רב. המערכת תביא למדידה נכונה יותר ועדכנית של הפרסומים בתפוקות המחקר".

כוכבת עולה באקדמיה

ד"ר רעות אבינון סומנה לאחרונה כ"כוכבת עולה" (APS Rising Star) על ידי ארגון מדעי הפסיכולוגיה (Association for Psychological Science), לאור הישגיה המקצועיים וכהכרה בעתידה המבטיח בתחום. הארגון מסמן מדענים מבריקים בראשית הקריירה שלהם ומעניק להם את התואר היוקרתי "כוכבים עולים" – אם עברו רק שנים בודדות מאז קיבלו את הדוקטורט שלהם. במכתב שנשלח בתחילת החודש לד"ר אבינון כתב נשיא ארגון ה-APS, שינובו קיטימה: "את בין המוחות המבריקים ביותר בתחום מחקרך, וקובעת סטנדרט גבוה להפליא לשנים הבאות... אנו מצפים להמשך הצלחתך כמובילה בתחום מדע הפסיכולוגיה".
ד"ר אבינון היא פוסט דוקטורנטית במחלקה לפסיכולוגיה של האונ' העברית. מחקרה עוסק בתחום של גנטיקה התנהגותית (חקר ההשפעות הגנטיות על התנהגות אנושית) והאופן בו התנהגויות מושפעות גנטית מעצבות את הסביבה של האדם. הדוקטורט של ד"ר אבינון עסק באופן בו מידע גנטי יכול לקדם את ההבנה של התנהגות הורית ובמהלך הדוקטורט היא בחנה את השפעת הגנים של ההורים ואת השפעת הילדים על הורות. לאחר הדוקטורט, מחקרה של ד"ר אבינון התמקד בפסיכופתולוגיה ובעיקר בדכאון. מחקרה הנוכחי מתמקד באופן בו מבנה ופעילות המוח מתווכים השפעות גנטיות על פסיכופתולוגיה, באופן בו התנהגויות ומאפיינים שמושפעים על ידי גנים, משפיעים בתורם על סביבה שעלולה לתרום להתפתחות דכאון ובאופן בו שינוי הסביבה יכול לשנות השפעות גנטיות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר רעות אבינון
ד"ר רעות אבינון
ד"ר רעות אבינון
(צילום: האוניברסיטה העברית)
ד"ר אבינון בעלת תואר ראשון בפסיכוביולוגיה, תואר שני בנוירוביולוגיה ותואר שלישי בפסיכולוגיה התפתחותית, מטעם האוניברסיטה העברית. במהלך התואר השלישי, בו עשתה את הדוקטורט תחת הנחייתו של פרופ' אריאל כנפו-נעם, זכתה במלגת נשיא האוניברסיטה ואף נבחרה לקבלתה של מלגת איינשטיין-קיי, אשר ניתנת לקומץ דוקטורנטים מבטיחים באוניברסיטה. לאחר הדוקטורט יצאה לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת דיוק תחת הנחייתו של פרופ' אמד הרירי, בעזרת מלגת יד הנדיב היוקרתית של קרן רוטשילד, ולאחר מכן חזרה לארץ והובילה למשך שנה שיתוף פעולה בין אוניברסיטת דיוק לאוניברסיטה העברית, בעזרת מלגה של קהילת המוח הירושלמית (The Jerusalem Brain Community). בשנתיים האחרונות עובדת ד"ר אבינון כפוסט דוקטורנטית באוניברסיטה העברית במעבדתו של ד"ר שלמה ישראל (זכה אף הוא בתואר - APS Rising Star), בתמיכת מלגת ליידי דייויס.

תואר שני בויצ"ו חיפה

המרכז האקדמי לעיצוב ולחינוך ויצ"ו חיפה הודיע כי הוא יפתח בשנת הלימודים הבאה לימודי תואר שני בעיצוב סביבה וחינוך.
במרכז האקדמי הוסיפו כי הלימודים לתואר שני מיועדים לארכיטקטים, מעצבים ומורים, בעלי תעודת הוראה, הרואים את ייעודם כמתכננים ויועצים לעיצוב סביבה חינוכית פיזית ופדגוגית.
עוד נכתב בהודעת ויצ"ו חיפה כי בוגרי התואר צפויים לפעול בתום לימודיהם בתואר השני, כמתכננים ויועצים למשרד החינוך, לרשויות מקומיות ולמוסדות חינוך בהם יעבדו יחד עם מנהלי בתי הספר על מנת לשפר ולהשפיע על תנאי ההוראה והלמידה במוסדות להשכלה.