חיות הבר הטורפות בישראל הן מרתקות ומסתוריות, גם בשל פעילותן הלילית. עכשיו הן זוכות לסדרת בולים מיוחדת ביוזמת רשות הטבע והגנים, ובשיתוף חברת דואר ישראל.

5 צפייה בגלריה
הבולים החדשים
הבולים החדשים
הבולים החדשים
(צילום: דואר ישראל)
חמישה מיני טורפים, ממשפחות שונות, חיים בחבל הים תיכוני של ישראל. המשותף ביניהם הוא האיום על חייהם והחשש כי הדורות הבאים לא יזכו לראותם. הסביבה הטבעית שלהם הולכת ומצטמצמת, בין היתר בגלל פיתוח התיישבות ועיור, פיתוח חקלאות, ציד בלתי חוקי, מזבלות פיראטיות והאכלה.
הצבוע הוא הגדול בטורפי ישראל והסמור הוא הקטן שבהם. הסדרה כוללת בולים מאוירים של תן זהוב, סמור משויש, חתול בר, צבוע מפוספס ונמייה מצויה.
את הסדרה יזם עזרא חדד, פקח ברשות הטבע והגנים, צלם וחוקר טבע מקצועי, ששם לו למטרה להעלות למודעות הציבור הרחב את עולמם של הטורפים בישראל, חשיבותם למערכת האקולוגית ולטבע כולו. את הבולים עיצבו עבור דואר ישראל המאייר טוביה קורץ, שמתמחה באיורי טבע, בעלי חיים וצמחים, ומאיר אשל. קורץ כבר אייר עשרות בולים לדואר ישראל העוסקים בטבע. אחד הבולים המוכרים ביותר שלו היא זו של הדוכיפת, שכבר הוכתרה כציפור הלאומית של ישראל.
5 צפייה בגלריה
צבוע מפוספס
צבוע מפוספס
צבוע מפוספס
(צילום: דואר ישראל)
5 צפייה בגלריה
סמור משויש
סמור משויש
סמור משויש
(צילום: דואר ישראל)
"לטורפים בישראל נעשה לעתים עוול נורא ברמה התדמיתית", אומר חדד, "כמו הצבוע שפחד נקשר בשמם בשל אי דיוקים ואמונות טפלות שהופצו על התנהגותם. ההיפך הוא הנכון. הצבועים הם בעלי חיים מיוחדים, עדינים, נאים ומרתקים ובעלי פרווה נקייה וריח נעים. לצבועים ערך רב במערכת האקולוגית, שכן הם נחשבים 'הסניטרים של הטבע' כמו הנשר, משום שהם ניזונים מפגרי חיות בר דרוסות בכבישים ומכאלו שנקטלו על ידי טורפים אחרים כמו זאבים. טורפים אחרים נפגעים בגלל מעשים ופעולות אדם וגם לנושא זה חשוב להעלות את המודעות. הסדרה יחד עם העלון הנלווה אליה תאפשר לחשוף עוד טפח חשוב על מיני חיות הבר הטורפים בקרב אוספי הבולים הרבים בארץ ובעולם".
את הבולים בסדרה של עשר יחידות בערך נקוב של 2.60 שקלים כל אחד ניתן לרכוש באתר של דואר ישראל.
5 צפייה בגלריה
נמייה מצויה
נמייה מצויה
נמייה מצויה
(צילום: דואר ישראל)
5 צפייה בגלריה
חתול בר
חתול בר
חתול בר
(צילום: דואר ישראל)
אז מי הם חמשת בעלי החיים על הבולים? הצבוע הוא הגדול בטורפי ישראל. דמוי כלב בגודל בינוני, עם גב משופע שלאורכו רעמה שיכולה להזדקר. הצבועים הם בעלי חיים מיוחדים, עדינים, נאים ומרתקים ובעלי פרווה נקייה וריח נעים. פחד נקשר בשמם של הצבועים בשל אי דיוקים ואמונות טפלות שהופצו על התנהגותם.
בשנות ה-60 של המאה ה-20, הושמדה בהרעלה רוב אוכלוסיית התנים בישראל, בגלל התפשטות מחלת הכלבת. כיום, התן הזהוב נפוץ מאוד בכל רחבי הארץ. הסמור המשויש הוא הקטן שבטורפי ישראל ונמצא בסכנת הכחדה חמורה. הוא פעיל לילה ושמו העברי ניתן לו כי הוא נוהג לסמר את שערותיו בשעת התגוננות. גופו של הסמור מאורך, גלילי, עדין ומותאם לחדירה למחילות של מכרסמים. הנמייה היא טורף מיוחד, פעילה בשעות היום והלילה. מזונה מגוון מאוד וכולל מכרסמים, ציפורים, חרקים, זוחלים וכן מפירות ומשאריות מזון של האדם. לנמייה חסינות ייחודית מפני ארס הצפע המצוי והיא בין טורפיו העיקריים בטבע. חתול הבר נמצא ברוב שטחה של ישראל, והסכנה הגדולה ביותר להם היא ההכלאה עם חתול הבית.