הפלסיוזאורוס היה זוחל ימי ענק, שחי בתקופת היורה - והוא מוכר למדע בעיקר בזכות הצוואר הארוך מאד שלו, שהגיע לאורך עצומים, יחסית לגופו.
מפלצות הים העתיקות האלה, כך נראה במחקר חדש, הצליחו להאריך את צווארן מהר מאוד (יחסית, מבחינה אבולוציונית), על ידי הוספת חוליות לעמוד השדרה, לאחר ההכחדה ההמונית שהתרחשה בכדור הארץ לפני כ-252 מיליון שנה.
3 צפייה בגלריה
הצוואר התארך. הייצור ששרד את ההכחדה ההמונית
הצוואר התארך. הייצור ששרד את ההכחדה ההמונית
הצוואר התארך. הייצור ששרד את ההכחדה ההמונית
(איור: מתוך המחקר)
באירוע חסר תקדים זה נכחדו רוב בעלי החיים שחיו על היבשה ומתחת למים. צוואר הפלסיוזאורוס היה כדמוי נחש, ונבחן לאחרונה על ידי חוקרים מסין ומבריטניה, בהשוואה לצווארי דינוזאורים אחרים מתקופות שונות. החוקרים גילו שהיחס בין אורך פלג הגוף העליון והצוואר לשאר הגוף השתנה מכ-40% ל-90% בתוך כ-5 מיליון שנים בלבד.
"הם ככל הנראה הגיעו לאורך צוואר מושלם עבור צורת החיים שלהם", אמר אחד ממחברי המאמר בהצהרה לתקשורת. חלק ממאובני הדינוזאורים שנבחנו מעידים על מספר מדהים של 72 חוליות. "הם הזיזו את הצוואר כמו נחש כדי לתפוס את הטרף שלהם מתחת למים, תוך שמירה על יציבות הגוף".
ועכשיו, לסיפור קבורה מדהים שמספר את סיפורה של תקופה מסתורית ומרתקת ביותר למדע. ילדה שחיה בתקופת הברונזה נמצאה קבורה עם יותר מ-150 עצמות בעלי חיים, כך חשפו לאחרונה ארכיאולוגים בקזחסטן.
3 צפייה בגלריה
שרידיה של הילדה
שרידיה של הילדה
שרידיה של הילדה
(צילום: המשרד למדע ולהשכלה גבוהה בקזחסטן)
לצד העצמות הרבות, שנקברו איתה כדי לסייע לה לשרוד ולשגשג בעולם הבא, נמצאו גם שפע של חפצים, ששימשו כנראה למטרות טקסיות משונות ומגוונות, כולל מטבע קטן מברונזה ועליו גילוף של צפרדע, מתכות, מראה וקערה.
למרות שהחוקרים יודעים מעט על זהותה של הילדה, שהלכה לעולמה לפני כ-3,000 שנה כשהיא בת 15-12, הם מספרים כי היא נקברה כשהיא כפופה ועל צדה השמאלי. על אוזנייה עגילים ועל צווארה חרוזים ששימשו כנראה כשרשרת. ולכל הממצאים האלה, מספרים החוקרים, משמעות היסטורית ותרבותית חשובה מאוד לחקר השלבים המוקדמים של תקופת הברונזה.
ולסיום, פסטיבל הברנינג מן גרף כותרות ברחבי העולם, סביב מזג האוויר החריג שתפס את עשרות אלפי באי המקום. אבל לא רק הכותרות צצו כפטריות אחר הגשם, אלא גם החיה, שזכתה בעבר לכינוי "מאובן חי" ונחשבת לייצור דיי נדיר ושונה בנוף.
3 צפייה בגלריה
עם שלוש עיניים
עם שלוש עיניים
עם שלוש עיניים
(צילום: ursusarctoshorribilis via iNaturalist, CC BY-ND 4.0)
החיה זכתה לכינוי "שרימפס דינוזאור" והיא בעלת 3 עיניים (שתיים לראייה והשלישית – שימושית בעיקר עבור זיהוי מזון והישרדות). מדובר על סוג של תריסן מגושם (חיה ממשפחת הסרטניים) ויש לביצים שלה היכולת לשרוד בתרדמת במשך עשרות שנים, ולבקוע במגע עם מים מתוקים, או במקרה הזה - הצפות - שהופכות להן את התנאים לנכונים למחייה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי