ב-12 החודשים האחרונים, מפברואר 2023 ועד ינואר 2024 - הטמפרטורה העולמית הממוצעת הייתה גבוהה ב-1.5 מעלות מהמצב שלפני המהפכה התעשייתית. כך עולה מנתונים שפרסם הבוקר (יום ה') שירות האקלים של האיחוד האירופי, קופרניקוס.
לפי הנתונים, חודש ינואר ברחבי העולם היה החם ביותר מאז החלו המדידות. הטמפרטורה העולמית הגבוהה ביותר עד כה בחודש ינואר נרשמה בשנת 2020.
2 צפייה בגלריה
מחאה על ההתחממות הגלובלית
מחאה על ההתחממות הגלובלית
מחאה על ההתחממות הגלובלית
(צילום: AP)
החודש החם הגיע לאחר ש-2023 דורגה כשנה החמה ביותר בכדור הארץ מאז החלו המדידות. ההתחממות נובעות משינויי אקלים, שנגרמים על ידי בני האדם, ותופעת מזג האוויר אל ניניו - הגורמת להתחממות מי האוקיינוסים.
למעשה, כל חודש מאז יוני 2023 שבר שיא והיה החם בעולם ברשומות, בהשוואה לחודש המקביל בשנים קודמות. "לא רק שזה ינואר החם ביותר שנרשם, אלא שחווינו זה עתה תקופה של 12 חודשים שבה הטמפרטורה הממוצעתה הייתה יותר מ-1.5 צלזיוס מעל תקופת הייחוס הקדם-תעשייתית", אמרה סמנתה בורגס, סגנית מנהלת בקופרניקוס. "הפחתה מהירה בפליטת גזי חממה היא הדרך היחידה לעצור את עליית הטמפרטורות העולמיות".
מדענים אמריקנים אמרו שלשנת 2024 יש סיכוי של כ-33% להיות אפילו יותר חמה מהשנה שעברה, וסיכוי של 99% להיות מדורגת בין חמש השנים החמות מאז החלו המדידות.
2 צפייה בגלריה
2023 - השנה החמה בהיסטוריה
2023 - השנה החמה בהיסטוריה
2023 - השנה החמה בהיסטוריה
(צילום: מתוך הדוח של האיחוד האירופי)
תופעת אל ניניו החלה להיחלש בחודש שעבר, ומדענים פותחים ציינו כי מאוחר יותר השנה עשויה להגיע תופעת לה ניניה, המביאה לירידה זמנית בטמפרטורת פני האוקיינוסים. ובכל זאת, גם טמפרטורות פני הים הגלובאליות הממוצעות בחודש שעבר היו הגבוהות ביותר לחודש ינואר.
מדינות הסכימו בהסכם פריז מ-2015 לנסות למנוע את התחממות כדור הארץ מעל 1.5 מעלות צלזיוס, כדי למנוע תוצאות חמורות ובלתי הפיכות.
למרות מעבר ל-1.5 מעלות צלזיוס בתקופה של 12 חודשים, העולם עדיין לא הפר את יעד הסכם פריז, המתייחס לטמפרטורה עולמית ממוצעת לאורך עשרות שנים.
מדענים הפצירו בממשלות לפעול מהר יותר כדי לצמצם את פליטת הפחמן הדו-חמצני כדי להגביל את החריגות של היעד - ואת החום שעלול להיות קטלני, הבצורות וההשלכות החמורות של התחממות כדור הארץ.