פקחי רשות הטבע והגנים איתרו בשבוע שעבר בגליל העליון פגר רחם, עוף דורס בסכנת הכחדה חמורה. לאחר בדיקה, התברר שמת כתוצאה מהרעלה. מדובר ברחם היחיד שגידל השנה גוזלים בגליל. הפקחים מיהרו לקן, הממוקם במערה בנחל עמוד, אך לא מצאו את הגוזלים ונקבת הרחם, ולא ברור מה עלה בגורלם.
3 צפייה בגלריה
הרחם המת לאחר ההרעלה
הרחם המת לאחר ההרעלה
הרחם המת לאחר ההרעלה
(צילום: יגאל מילר רשות הטבע והגנים )
הרחם שהורעל ומת טופל לפני ארבע שנים בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן, לאחר שאותר פגוע בשטח. גם אז הוא נפגע ככל הנראה מהרעלה. לאחר טיפול ושיקום בבית החולים לחיות בר שוחרר הרחם חזרה לטבע יחד עם משדר GPS שהוצמד לגופו לצרכי ניטור ומחקר. בשבוע שעבר, התריע המשדר כי הרחם חדל לנוע, וכאשר איתרו אותו הפקחים הוא נמצא ללא רוח חיים.
פקחי רשות הטבע והגנים, ועמם רון אפרת, תלמיד מחקר במכון מיטרני לחקר המדבר באוניברסיטת בן-גוריון, עקבו אחר תנועותיו של הרחם, באמצעות המשדר. כך נמצא שהרחם קינן מדי שנה בנחל עמוד, כאשר לפחות קינון אחד מתוכם צלח. גם עתה היה הרחם בעיצומו של קינון פעיל, ובקן שהקים היו שני גוזלים. עם מציאת פגר הרחם מיהרו הפקחים לבדוק גם את הפעילות בקן, אך נכון לעתה נמצא כאמור כי הוא נטוש, לרבות הגוזלים, ממצא שמעלה חשש ממשי לגורלם. עם מותו של הרחם לא יהיו קינונים ידועים מוצלחים השנה באזור הגליל.
3 צפייה בגלריה
הרחם שהורעל בעת ששוחרור לטבע לפני 4 שנים
הרחם שהורעל בעת ששוחרור לטבע לפני 4 שנים
הרחם שהורעל בעת ששוחרור לטבע לפני 4 שנים
(צילום: יגאל מילר רשות הטבע והגנים)
המעקב אחרי הרחם העלה, כי בארבע השנים האחרונות עבר כ-12 אלף קילומטר. הוא עף מישראל מספר פעמים מרכז אפריקה, לאזור דרום סודן, וחזר צפונה.
אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים, אמר בעקבות האירוע כי העופות הדורסים, בהם הרחמים הנמצאים בסכנת הכחדה חמורה, "ממשיכים לשלם את המחיר הכבד של ההרעלות, שמקורן בפעולה עבריינית. היעדר התקדמות עם החקיקה בנושא אכיפת הרעלות, גם בכנסת היוצאת, מקשה ואף מונעת מרשות הטבע והגנים, האמונה על חוק הגנת חיית הבר, להוביל מאמצי אכיפה נגד המעורבים הפועלים באופן לא חוקי. מכיוון שאין מניעה, הרעלות מתרחשות חדשות לבקרים וחיות בר יחד עם חיות מחמד ומשק מתות לשווא ובייסורים".
הוא ציין כי זהו הרחם השישי שמת בישראל בפחות משנה, וזאת רק על פי המקרים המדווחים. "ארבעה מתו כתוצאה מהרעלה, כאשר שלוש מהרעלות התגלו באמצעות משדרי ה-GPS. ההערכה היא שהמספר של הרחמים המתים בכל שנה גבוה עוד יותר". לדבריו, הקן של הרחם המנוח היה היחיד שהיה פעיל השנה. הפקחים לא יודעים על קינונים נוספים של רחמים בארץ כעת.
3 צפייה בגלריה
רחם בטבע
רחם בטבע
רחם בטבע
(צילום: דוד רזק רשות הטבע והגנים)
הרחם הוא עוף דורס בינוני בגודלו שעיקר מזונו פגרים ושיירי בעלי חיים, ובין היתר הוא מתמחה בפיצוח של קליפות ביצים. בישראל האוכלוסייה היציבה מונה כ-55 זוגות ושומרת על יציבות בעשור האחרון אחרי ירידה דרסטית מ-150 זוגות לאורך כ-30 שנה. יציבות באוכלוסייה הינה חריגה לטובה בקנה מידה עולמי.
בין האיומים העיקריים על אוכלוסיית ניתן למנות הרעלות, התחשמלות, טורבינות רוח וכן פגיעה לאורך ציר הנדידה.
דוח חדש של רשות הטבע והגנים המסכם את אירועי ההרעלה בין בשנת 2021 מגלה כי בתקופה זו זוהו על ידי פקחי רשות הטבע והגנים - בסיוע כלבי הרחה - 61 אירועי הרעלה זדונית, בהם הורעלו ומתו 256 פרטים של חיות בר, בהם עופות דורסים מסוג רחם, דיה שחורה, עקב חורף, עקב עיטי, זרון סוף, עיט צפרדעים ועיט חורש. ההערכה היא כי מספר החיות שנפגעו בפועל מאירועי הרעלה אלו גבוה עוד יותר שכן הנתון המדווח הוא רק עבור חיות הבר שפגריהם אותרו בשטח.