מהן התופעות בתמונה שהדהימה את העולם? סוכנות החלל האמריקנית פרסמה אמש (יום ב') תמונה מדהימה של צדק, שבה ניתן לראות את הזוהר הצפוני וגם את הדרומי של כוכב הלכת הגדול במערכת השמש. התמונה צולמה על ידי טלסקופ החלל המתקדם ג'יימס ווב, המוצב במרחק של כ-1.6 מיליון ק"מ מכדור הארץ.


בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר יגאל פת-אל מקוסמוס טלסקופים, לצילום שפורסם. לדבריו, בעבר צילמו חלליות תמונות של צדק מקרוב, אך זו הפעם הראשונה שתמונה כל כך ברורה מצולמת ממרחק כה רב. "תמונות כאלה כבר צילמו החללית גלילאו, שהקיפה את צדק, וגם ג'ונו שעכשיו מקיפה ומצלמת אותו. אבל תמונות כאלה באינפרא-אדום עוד לא היו. כלומר, הטלסקופ ג'יימס ווב, ששולח לנו כל פעם תמונות מדהימות - מפנה אלינו טפח נוסף של צדק, שמורכב רובו ככולו מגזים".
ד"ר פת-אל התייחס גם לזוהר הצפוני והזוהר הדרומי, הנראים היטב בתמונה. "אנחנו רואים את הזוהר, שפה הוא נראה בירוק, כמו זוהר הקוטב אצלנו - שנראה באיסלנד ובלפלנד. יש אותו גם בצדק וגם בשבתאי", הוא אמר. "הזוהר נגרם כי לשני כוכבי הלכת האלה, כמו לכדור הארץ, יש שדה מגנטי מאוד מאוד חזק. למרות שהם יותר רחוקים מהשמש מכדור הארץ, הקרינה של השמש מגיעה אליהם, יש שם קווי כוח - וכל החלקיקים טסים במהירות אדירה לקטבים של צדק ומתנגשים בו למעשה, אז אנחנו רואים את הזוהר שהוא יפהפה וגדול. הגוונים כאן הם רק להמחשת כל מיני אזורים. אבל הירוק והאדום הזה הם למעשה הזוהר הצפוני והדרומי של צדק. זה מרהיב ביותר".
2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
כוכב הלכת צדק בתמונה הברורה ביותר שצולמה מכדור הארץ
(צילום: NASA, ESA, CSA)
הוא גם התייחס לפרטים נוספים, שניתן להבחין בהם בתמונה שצילם טלסקופ החלל המשוכלל. "אנחנו רואים את הטבעות שלו. לצדק יש טבעות כמו לשבתאי, אבל יותר קלושות יותר, יותר קטנות. אנחנו רואים גם שני ירחים של צדק, שנעים על מישור הטבעות. בקיצור, התמונה שופכת אור חדש על צדק", אמר ד"ר פת-אל.
בתמונה ניתן לראות היטב גם את הסערה הגדולה בכוכב הלכת. ד"ר פת-אל: "זה משהו מדהים. כשגלילאו גליליי בשנת 1610 כיוון את הטלסקופ שלו לצדק הוא ראה אותו. זו סופת הוריקן ענקית, שהגודל שלה גדול מכדור הארץ. מאז ועד היום היא פעילה. היא נעה במהירות אדירה של פי כמה וכמה ממהירות הקול אצלנו. היא מסתובבת סביב צירה וזו תופעה באטמוספרה של צדק. הסופה ניזונה מהאנרגיה האדירה של כוכב הלכת. אנחנו לא מבינים לגמרי את המנגנון, אנחנו לא יודעים איך זה קורה".
2 צפייה בגלריה
כוכב הלכת והירחים שתועדו
כוכב הלכת והירחים שתועדו
כוכב הלכת והירחים שתועדו
(צילום: NASA, ESA, CSA)
טלסקופ החלל ג'יימס ווב שוגר לחלל בדצמבר 2021 ואחרי כחודש הגיע ליעד שלו. בחודשים האחרונים נערכה לו סדרת בדיקות ומאז הוא תיעד בין היתר גלקסיה שנמצאת במרחק של יותר מ-13 מיליארד שנות אור מכדור הארץ.
ג'יימס ווב הוא טלסקופ אופטי, אבל בניגוד לטלסקופים המוכרים לנו, המראות שלו אינן סגורות בתוך צינור. הוא מעוצב כמו טלסקופ רדיו, והמראה הגדולה מתפקדת כמו צלחת לוויין ומרכזת את האור המגיע אליה. המראה מורכבת מ-18 מראות משושות, כל אחת בקוטר 1.32 מטר, המסודרות בשני מעגלים: שש מראות סביב מרכז המראה, ועוד 12 מראות סביבן. יחד הן יוצרות מראה קעורה במקצת, בקוטר 6.5 מטרים. המראות עשויות מבריליום, ומצופות בשכבה דקיקה מאוד של זהב, שעובייה 100 ננומטר בלבד, כלומר 0.0001 מילימטר. הוא כה דקיק, שאפילו על פני כל שטח המראה, יותר מ-25 מטר רבוע, מדובר בסך הכול על פחות מ-50 גרם של זהב.