המחאות האנטי-ישראליות בקמפוסים ברחבי העולם ממשיכות - והחשש מפגיעה פיזית בישראלים עולה: ראשי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה והקרן הלאומית למדע פנו אמש (יום א') לראשי הקהילה האקדמית והמדעית ברחבי העולם, בקריאה לגנות את הטבח של מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר, לקרוא לשחרור המיידי של החטופים וגם למנוע הסתה ולשמור על שלומם של סטודנטים ואנשי סגל ישראלים ויהודים.
בשבועות האחרונים נערכו בכמה מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם מחאות נגד ישראל, של מפגינים פרו-פלסטינים, שמתעלמים לחלוטין מהטבח שביצעו מחבלי חמאס ביישובי העוטף.
2 צפייה בגלריה
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
פולין ורשה הפגנה שלט אנטישמי של סטודנטית מ נורבגיה חרבות ברזל
הפגנה נגד ישראל בפולין
במכתב, שעליו חתמו פרופ' דוד הראל נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ' יוסי מקורי יו"ר הות"ת, ופרופ' דניאל זייפמן יו"ר ההנהלה האקדמית של הקרן הלאומית למדע, נכתב: "לאחרונה, התרבו והתפשטו הפגנות תמיכה בחמאס באופן מדאיג ברחבי העולם, לעיתים קרובות בקמפוסים אקדמיים, ולפעמים הן מלוות בדרישות להשמדת ישראל. הזמן אינו עומד מלכת, והמצב כרגע הוא בעל פוטנציאל מפחיד להסלים ולהפוך למלחמה אזורית איומה".
עוד נכתב במכתב שנשלח לראשי אקדמיות לאומיות למדעים עמיתות ברחבי העולם, לראשי ארגוני מדע בין-לאומיים ולנציגי מוסדות בין-לאומיים נוספים, כי "כיוון שהמדע אינו יודע גבולות, ברור לחלוטין שעל מדענים ואנשי אקדמיה להתעלות מעל הרטוריקה. מטבעו של מקצוענו אנו נדרשים לדבוק באמת ולדייק בעובדות, תוך הגנה על הערכים והמוסר המשותפים לכולנו".
פרופ' הראל, פרופ' מקורי ופרפ' זייפמן כתבו עוד לעמיתיהם בעולם: "אנו קוראים לכם, ראשי ארגוני האקדמיה, המדע והמחקר, עמיתינו ברחבי העולם, ראשית לגנות את הטבח הנורא של ה-7 באוקטובר גינוי פומבי וחד-משמעי, ושנית לקרוא לשחרורם המידי של כל החטופים המוחזקים בעזה. בנוסף, אנו מפצירים בכם לנקוט כל אמצעי אפשרי למנוע במוסדותיכם פעילויות הסתה מסוכנות, ולשמור על שלומם של סטודנטים ואנשי סגל ישראלים ויהודים שעלולים להיות מטרות לפעולות נקם".
2 צפייה בגלריה
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
ניו יורק ארה"ב הפגנה נגד ישראל פרו פלסטינית באזור וול סטריט
הפגנה נגד ישראל בניו יורק
(צילום: REUTERS/Eduardo Munoz)
החוקרים הישראלים הוסיפו כי "המצב הנוכחי משפיע על המדע ועל מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל. עשרות מן הנרצחים והחטופים הם סטודנטים וחוקרים ישראלים, ורבים אחרים נקראו בצו חירום לשירות מילואים. ואם לא די בכך, גם בקרב אלה שהמצב לא משפיע עליהם ישירות, השאיפה לידע מדעי הוחלפה בדאגות קיומיות. ההשפעות ארוכות הטווח של מצב זה עלולות להדהד הרבה מעבר לגבולות ישראל ותוצאותיהן יורגשו בקהילה המדעית הבין-לאומית כולה".
בסיום המכתב, כתבו ראשי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה והקרן הלאומית למדע: "כדי להגן על עתידה של מדינת ישראל, הכרחי לשמור על המרקם העדין של דו-קיום ואמון הדדי שנבנו לאורך שנים בין אזרחים יהודים לאזרחים לא-יהודים. אם לא יושקע מידית מאמץ רציני ויינקטו צעדים להורדת הלהבות, בתמיכה פרו-אקטיבית של ראשי האוניברסיטאות והמכללות, יש סכנה אמיתית להתלקחותה של אלימות הרסנית".