ג'ון די, שהיה היועץ של המלכה אליזבת הראשונה, היה מעורב גם בכשפים ובקסמים והוא ניסה לתקשר עם רוחות באמצעות "מראה מאגית", העשויה אובסידיאן מלוטש. עתה מתברר ממחקר חדש שמקור הזכוכית הגעשית אינו מיבשת אירופה, אלא מאמריקה. חוקרים מאוניברסיטת מנצ'סטר, שנעזרו בין היתר בקרני רנטגן, מצאו כי המראה הוכנה על ידי האצטקים והיא לא הגיעה מ"עולם הרוחות", כפי שטען די.
2 צפייה בגלריה
מראה עם כוחות?
מראה עם כוחות?
מראה עם כוחות?
(צילום: מתוך המחקר)
על פי החוקרים, מראות אובסידיאניות כמו של די היו בשימוש בתרבות האצטקית, אך לא היה עד כה תיעוד על המקור של המראה שבה השתמש היועץ של המלכה אליזבת הראשונה. לפי המחקר, המראה נרכשה על ידי די, לאחר שהובאה מיבשת אמריקה - ככל הנראה ממקסיקו - לאירופה. עתה, במחקר החדש, התקבל האישור שאכן מקור החפץ הוא מיבשת אמריקה.
במאמר שפורסם בכתב העת Antiquity נכתב בין היתר כי אף על פי שדי היה מדען ומתמטיקאי, תחומי העניין שלו כללו גם קסמים ומיסטיקה. בנוסף ל"מראה המאגית", המוצגת כיום במוזיאון הלאומי בבריטניה, הוא החזיק בחפצים הקשורים לאסטרולוגיה, "חיזוי העתיד", אלכימיה ועוד.
קוטרה של המראה, שאותה החזיק די, היא כ-18.5 ס"מ והעובי שלה הוא 1.3 ס"מ. היא שוקלת 882 גרם. לפי המחקר, עדיין לא ברור למה שימש החלק העליון של המראה, שאורכו 3.3 ס"מ ובמרכזו חור. החוקרים משערים כי החור שימש ככל הנראה לתליית החפץ.
לפי החוקרים, האצטקים השתמשו במראות אובסידיאניות כדי "להציץ אל העתיד" ובנוסף הם השתמשו במראות בטקסים דתיים. המראות הללו נקשרו מאוד לאל טזקטליפוקה. בנוסף שימשו המראות אצל האצטקים לרפואה, להגן מפני רוחות וגם "ללכוד נשמות".
2 צפייה בגלריה
המראה של ג'ון די
המראה של ג'ון די
המראה של ג'ון די
(צילום: מתוך המחקר)
"המאה ה -16 הייתה תקופה שבה הובאו חפצים אקזוטיים חדשים לאירופה מהעולם החדש, ופתחו בפני האירופאים אפשרויות חדשות מרגשות בעולם האינטלקטואלי של התקופה", אמר פרופ' סטיוארט קמפבל מאוניברסיטת מנצ'סטר, שעמד בראש צוות החוקרים.
"לאחר שדי רכש את המראה שלו, הוא החל להשתמש בה לטקסים מאגיים, היא קיבלה חיים חדשים לגמרי ומכלול משמעויות חדשות", אמר פרופ' קמפבל ל-Livescience. "כעת הוא יושב במוזיאון הבריטי כממצא חבוי, יש לו ביוגרפיה משלו והשפעה משלו בעולם. אני חושב שבגלל זה הוא אובייקט מרתק במיוחד".
די, שנולד ב-1527 והלך לעולמו ב-1608, היה מתמטיקאי אנגלי, אסטרונום, אסטרולוג, אוקולטיסט ואלכימאי. ב"דיילי מייל" נכתב כי הוא דגל בהקמת המושבות האנגליות בעולם החדש, כדי ליצור "אימפריה בריטית", מונח שטען כי טבע לראשונה.
בעבר פורסם ב"גרדיאן" הבריטי כי די - שהיה גם המרגל של המלכה אליזבת הראשונה - נהג לחתום כ-007, כמו הכינוי של ג'יימס בונד.