אירוע אקלימי מתמשך, שמשפיע על מזג האוויר בעולם כולו, לרבות התרחשות התופעה האקלימית לה-ניניה (La Niña) זו השנה השלישית ברציפות, העצים את הבצורת הקיימת ביבשת אמריקה, תוך גרימת שיטפונות בחלקים של אסיה ואוקיאניה. כך עולה מדוח ראשון מסוגו, שפורסם על ידי הקונסורציום Global Water Monitor - יוזמה משותפת של מספר ארגוני מחקר ופיתוח ציבוריים ופרטיים ששמה למטרה לספק מידע חינמי, מהיר וגלובלי על אקלים ומשאבי מים - בראשות חוקרים מהאוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה.
4 צפייה בגלריה
בצורת בארצות הברית
בצורת בארצות הברית
בצורת בארצות הברית
(צילום: AP)
הדוח מצא שההתחממות הגלובלית משנה את מחזור המים (תנועת המים בתוך האטמוספירה של כדור הארץ, הכוללת מעבר של המים בין מוצק, נוזל וגז) על פני כדור הארץ, תוך שהוא מזהיר כי אירועים כמו בצורת בזק, יהפכו תכופים יותר בשנים הקרובות. מדובר באירוע שבו הבצורת מתעצמת במהירות מהרגע שהיא מתחילה - להבדיל ממצב שבו היא נמשכת מספר שנים. בצורת בזק עלולה לגרום לנזק כלכלי משמעותי, מכיוון שלקהילות שנפגעות מאירוע כזה יש פחות זמן להתכונן להשפעות של בצורת שמתפתחת במהירות.
פרופ' אלברט ואן דייק מבית הספר לסביבה וחברה של האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה אמר כי הדוח מציע תמונת מצב ייחודית של זמינות המים העולמית. "בדרך כלל, לוקח חודשים רבים עד שסוג זה של נתונים נאספים, מושווים, מנותחים ומפורשים. על ידי ניצול מיטבי של מכשירי לוויין המקיפים את כדור הארץ ועל ידי אוטומציה של כל תהליך הניתוח והפרשנות של הנתונים, הצוות שלנו הצליח לצמצם את הזמן הזה לכמה ימים", הסביר החוקר, שיחד עם עמיתיו שילבו מדידות מים שנעשו באלפי תחנות קרקע ובאמצעות לוויינים כדי לייצר מידע עדכני על כמויות גשמים, טמפרטורת אוויר ולחות, מי קרקע, זרימה של נהרות ונפח המים באגמים טבעיים ומלאכותיים.
4 צפייה בגלריה
אסון השיטפונות שפקד את פקיסטן בעקבות גשמי מונסון כבדים
אסון השיטפונות שפקד את פקיסטן בעקבות גשמי מונסון כבדים
אסון השיטפונות שפקד את פקיסטן בעקבות גשמי מונסון כבדים
(צילום: AP)

מחזור המים העולמי אשתקד נשלט על ידי מי אוקיינוס חמים יחסית במערב האוקיינוס השקט ובמזרח וצפון האוקיינוס ההודי. כתוצאה מכך התפתח גל חום חמור בדרום אסיה בתחילת השנה, כשלאחר מכן הכו גשמי מונסון כבדים מהרגיל בפקיסטן, מה שהוביל לסדרה מתמשכת של שיטפונות, שהיו הקטלניים ביותר מאז השיטפונות בדרום אסיה ב-2017, עם למעלה מ-1,000 הרוגים ועוד רבים שנותרו מחוסרי קורת גג לאור העובדה כי שליש מפקיסטן כוסה במים. במקומות אחרים, באירופה ובסין, גלי חום קיצוניים הובילו לבצורת בזק - בצורת המתפתחת תוך מספר חודשים בעקבות גלי חום קשים, שגורמים לזרימת נהרות נמוכה, לנזקים חקלאיים ולשריפות עצים.
הדוח מראה כי טמפרטורת האוויר מעל היבשה בשנת 2022 היוותה המשך ישיר של מגמת ההתחממות ארוכת הטווח, בעוד הלחות באוויר ירדה. "משמעות הדבר היא שהטבע, היבולים והאנשים יצטרכו יותר מים כדי להישאר בריאים, מה שמחזק את הבעיה", אמר פרופ' ואן דייק. "זו תחזית בטוחה, לפיה צפויים להתרחש יותר ויותר גלי החום ואירועי בצורות הרסניים. אנו רואים גם עדויות להשפעת ההתחממות הגלובלית על הקרחונים ומחזור המים באזורים קרים, שכן הפשרת קרחונים, שנמסו כתוצאה מגל חום חמור, גרמו יחד עם גשמי המונסון החריגים לאסון השיטפונות בפקיסטן. למרבה הצער, זה עתיד להימשך עד שהקרחונים האלה ייעלמו".
4 צפייה בגלריה
בצורת שהכתבה באפריקה
בצורת שהכתבה באפריקה
בצורת שהכתבה באפריקה
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
שטח שנשרף לאחר שריפת עצים בארצות הברית
שטח שנשרף לאחר שריפת עצים בארצות הברית
שטח שנשרף לאחר שריפת עצים בארצות הברית
(צילום: AP)
מאפיין מרכזי של שנת 2022 היה שזו הייתה השנה השלישית ברציפות של לה-ניניה, אירוע שהתרחש רק פעמיים מאז החל המעקב אחרי אירועי לה-ניניה בשנת 1900. אירוע יוצא דופן זה גרם לשיטפונות עזים לאורך חופיה של אוסטרליה, אך גם העמיק את תנאי הבצורת במערב ארצות הברית, בחלקים מדרום אמריקה וכן במזרח אפריקה. "אם דפוסי לה-ניניה או אל-ניניו (El Niño) - שני מצבים הפוכים של תנודה אקלימית המתרחשת באזור המשווני של האוקיינוס השקט - יימשכו שנים רצופות או יפקדו את כדור הארץ בתדירות גבוהה יותר בעתיד, זה עלול לגרום הן לאירועי בצורת חמורים וארוכים יותר והן לשיטפונות הרסניים יותר", התריע פרופ' ואן דייק.
מלבד סיכום המצב הסביבתי העגום אשתקד, הדוח מספק גם תחזית לשנת 2023, שבה צופים מחבריו תנאים יבשים יחסית המצביעים על פוטנציאל להתעצמות נוספת או להתפתחות של אירועי בצורת בחלקים של צפון ודרום אמריקה, מרכז אסיה, סין וקרן אפריקה (חצי אי במזרח אפריקה באורך של מאות קילומטרים, בו נכללות אתיופיה, אריתריאה, ג'יבוטי וסומליה). עם זאת, נראה כי התנאים לקיומה של תופעת האקלים לה-ניניה נרגעים, כך שיש תקווה שזמינות המים עשויה לחזור בקרוב לרמות נורמליות יותר בחלק מאותם אזורים שסומנו כפגיעים ביותר.