בימים האחרונים התנהל ברשתות החברתיות דיון על לימודי המתמטיקה והשאלה האם הם חיוניים לעתידה של המדינה. זה מעניין כי דווקא שם, ברשתות החברתיות, המתמטיקה נוכחת ממש מתחת לפני השטח, שזורה באלגוריתמים שקובעים, על פי הקשרים החברתיים שלנו ועל פי ההרגלים וההעדפות שלנו, מה נראה ולכמה זמן. כשהרשת צריכה להעריך את חשיבותם היחסית של מרכיבי היסוד שלה, בין אם אלו ציוצים בטוויטר, סרטונים בטיק-טוק או פוסטים בפייסבוק, וגם כשגוגל מספקת לנו את העמודים הרלוונטיים ביותר מתוך המיליונים שמכילים את מלות החיפוש שלנו, בכל המקרים האלה החישוב נעשה בעזרת אלגוריתמים מתמטיים מתחום האלגברה הלינארית, המתארים את ההשפעה ההדדית של מרכיבי הרשת זה על זה. על אותם אלגוריתמים בנויות שיטות מתקדמות יותר מתחום למידת המכונה והבינה המלאכותית.
ברמה הבסיסית, מתמטיקה היא שפה. שפה המתארת בצורה מדויקת גדלים כמותיים וקשרים ביניהם. כשמסתכלים קצת מעבר לזה, המתמטיקה היא מערכת מורכבת של כלים אנליטיים לטפל במושגים מופשטים, באנלוגיות, ובאנלוגיות בין אנלוגיות. ובדרך פלא, דרך העיסוק במופשט, היא מספקת כלים מעשיים לתאר ולחקור תופעות מורכבות בכל תחום מדעי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כל אדם צריך לרכוש כישורים בסיסיים בשפת המתמטיקה כדי שיהיה מסוגל לנהל את ענייניו הכספיים, לעקוב אחרי אירועים כלכליים, ולהבין את השימוש שהממשלה עושה בכספי הציבור. כמעט כל מקצוע דורש יכולות אנליטיות וחשיבה לוגית מסודרת, שהן לחם חוקה של המתמטיקה. מכיוון שהבנה מתמטית בנויה נדבך על גבי נדבך, ויתור על לימודי מתמטיקה בכל שלב בבתי הספר יפגע באפשרות של תלמידים להשתלב בעתיד במקצועות ההנדסה והטכנולוגיה.
מלבד זה, הידע המתמטי הוא בין ההישגים המפוארים של הרוח האנושית, ועלינו, כחברה, להקנות הכרה יסודית של התחום הזה לכל אדם משכיל.
כמעט כל היזמים, המפתחים, המדענים, המתכנתים והמהנדסים שהם עמוד השדרה של תעשיית ההייטק, הם בעלי השכלה אקדמית בתחומי המדעים המדויקים. הלימודים בכל התחומים האלה כוללים מרכיבי ליבה של מתמטיקה מודרנית - אנליזה מתמטית, אלגברה לינארית ותורת ההסתברות, ושכבות-שכבות של תובנה מתמטית שרוכבות על גבן.
פרופ' עוזי וישנה, מתמטיקאי, דיקן הפקולטה למדעים מדוייקים באוניברסיטת בר-אילןפרופ' עוזי וישנה, מתמטיקאי, דיקן הפקולטה למדעים מדוייקים באוניברסיטת בר-אילןצילום: אוניברסיטת בר-אילן
מתמטיקה היא גם זרז למוביליות חברתית. תיאורטית, תלמיד בעל כשרון מתאים יכול להצטיין במתמטיקה גם בסביבה מעוטת גירויים אינטלקטואליים, משום שלימודי מתמטיקה, באופן ייחודי למדי, אינם דורשים "ידע עולם". הם עומדים, כביכול, ברשות עצמם. עם זאת, הנחיצות של לימודי מתמטיקה לכל מקצועות הטכנולוגיה מציבה בפני מערכת החינוך אתגר משמעותי: אנחנו צריכים לספק, בתנאים של מחסור, מורים טובים בכל בתי הספר. זהו אתגר שהמערכת מתקשה מאד להתמודד איתו.
גלילאו אמר שאי אפשר לקרוא את ספר היקום בלי להבין את שפת המתמטיקה שבה הוא כתוב. לאורך כל ההיסטוריה, חידושים טכנולוגיים והמצאות מדעיות פותחו בד בבד עם התקדמות בשיטות המתמטיות. גם את החיים המודרניים – רשת תקשורת חובקת עולם, תשתיות מחשוב ובנקאות משוכללת – אי אפשר לדמיין בלי יסודות מתמטיים מתוחכמים.
פרופ' עוזי וישנה, מתמטיקאי, דיקן הפקולטה למדעים מדוייקים באוניברסיטת בר-אילן