הקטע הארוך ביותר מתוך אמת המים העליונה הקדומה של ירושלים נחשף בחפירות ארכיאולוגיות, בשולי שכונת גבעת המטוס. בחפירות נחשפו כ-300 מטרים רצופים מהאמה, שהובילה מים לעיר העליונה של ירושלים, ובה ארמונו של הורדוס ובתי עשירי ונכבדי העיר לפני כ-2,000 שנה. את החפירות מנהלת רשות העתיקות כחלק מהרחבת השכונה, מטעם חברת "ערים" לפיתוח עירוני, ובשיתוף עיריית ירושלים.

"בשלהי ימי בית שני, גדלה העיר ירושלים באופן משמעותי. בית המקדש נבנה מחדש והמים שנבעו בגיחון ובבורות כבר לא הספיקו לאלפי עולי הרגל והתושבים, וצריך היה להביא אל העיר מים ממרחקים", הסבירו ד"ר עופר שיאון ורותם כהן, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות. "על רקע זה, בנו החשמונאים והמלך הורדוס, שתי אמות מים משוכללות לירושלים, שהיו ממפעלי המים הגדולים והמורכבים בארץ-ישראל - ובכלל, בעולם הקדום".
ברשות העתיקות הסבירו כי האמות ריכזו מי מעיינות באזור בית לחם, ובעזרת בריכות ענקיות, חוקים פיזיקלים (חוק הכלים השלובים, הסיפון, כוח הכבידה), שימוש בטופוגרפיה ובכושר המצאה יוצא דופן, הזרימו את המים לאורך עשרות קילומטרים במצטבר עד ירושלים. האמה המכונה "האמה העליונה" הזרימה מים לעיר העליונה (הרובע היהודי והארמני של היום), וזו המכונה "האמה התחתונה", הובילה מים ישירות לבית המקדש.
6 צפייה בגלריה
פ
פ
חשיפת אמת המים הקדומה
( צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
6 צפייה בגלריה
פ
פ
אמת המים העליונה, מבט מהאוויר
( צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
האמה העליונה, שקטע ממנה נחשף כעת לאורך מאות מטרים, המשיכה לשמש גם לאחר חורבן ירושלים, בשנת 70 לספירה. הלגיון העשירי, מחריב המקדש, התבסס בעיר העליונה ומיקם בה את מחנהו. "גם עם הקמתה של העיר הפגאנית "איליה קפיטולינה" המשיך הלגיון העשירי לעשות שימוש באמה המתוחכמת הקיימת.
ברשות העתיקות הוסיפו כי הרומאים ערכו באמה שיפוצים נרחבים. "הם הרימו את המפלס הקדום בכחצי מטר", אמרו ד"ר שיאון וכהן. "בטיח שביסודות האמה מימי הלגיון העשירי, מצאנו כ-25 מטבעות, שפוזרו במרחקים שווים יחסית. לדעתנו, לא מדובר במקרה: ממש בדומה לנוהג כיום, המטבעות הונחו שם למזל טוב".
6 צפייה בגלריה
פ
פ
מטבע משנה ב' למרד הגדול של מלחמת היהודים ברומאים, שנמצא ביסודות האמה
(צילום: עופר שיאון, רשות העתיקות)
בין השאר, נמצא בתשתית אמת הלגיון גם מטבע משנה ב' למרד הגדול של מלחמת היהודים ברומאים, משנת 67- 68 לספירה. החוקרים סבורים, שבוני אמת הלגיון שילבו את המטבע הזה במכוון ביסודות האמה כשהניחו את התשתית לטיח.
" חשיפת הקטע הרציף הארוך ביותר של האמה העליונה כעת, ומציאת 25 המטבעות, תאפשר - אולי, לראשונה, תיארוך מוחלט של השלבים השונים של בניית אמות המים של ירושלים - ואולי אף תשפוך אור על השאלה - מי היה בונה האמה הראשון - האם היו אלה החשמונאים או שמא המלך הורדוס", אמרו החוקרים.
6 צפייה בגלריה
פ
פ
רותם כהן (מימין) וד"ר עופר שיאון, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות
(צילום: ויטלי סטרמן , רשות העתיקות)
ברשות העתיקות הוסיפו כי קטע האמה העליונה, שהולך ונחשף בימים אלו, היה קבור תחת טונות של פסולת אדמה מודרנית. האמה התפתלה בתוואי טופוגרפי נוח ומתון, ועד כה, נראים בה שלושה שלבים ברורים: השניים התחתונים – מימי שלהי ימי הבית השני, והשלב העליון הוא – מימי הלגיון הרומי. ברשות העתיקות הוסיפו כי איכות הבנייה במקום גבוהה, הטיח באמה מוחלק היטב והדפנות מוגבהות. במקרים אחדים. לעיתים נבנתה האמה, היכן שנהרסו השלבים הקדומים, על יסודות לגובה של שלושה מטרים.
6 צפייה בגלריה
פ
פ
אזור החפירות בגבעת המטוס
( צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
6 צפייה בגלריה
פ
פ
חפירות אמת המים, מבט מהאוויר
( צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות)
מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, התייחס לחשיפת האמה, ואמר: "אמות המים לירושלים מספרים את סיפורה של העיר. לבנייתן נדרשו תקציבי עתק, ידע הנדסי רב ותפעול יום יומי. הן מעידות על ימי זוהרו של בית המקדש, על חורבנה של העיר ובנייתה אחרי חורבן הבית ובימיה של איליה קפיטולינה-כעיר אלילית. לאור חשיבות התגלית, שלא השתמרה במקומות אחרים לאורך כזה, בשיתוף פעולה עם עריית ירושלים וחברת 'ערים', אנו מקווים כי ניתן יהיה לשמר אותה ולהציג אותה לרווחת הציבור".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הוסיף: "סיכמנו עם רשות העתיקות שהתכנון ייעשה בתיאום מלא ותוך התחשבות מוחלטת בשימור אמת המים שתשולב בתוך הפרויקט. זוהי סוגיה תכנונית, ואנו רואים חשיבות במתן מענים תכנוניים טובים שיאפשרו את שימור האמה, עם הנגשה לציבור הרחב".