בחודשים האחרונים החלה להופיע בישראל כנימה ממין שלא היה מוכר כאן בעבר: כנימת עלה המיש הצמרית. כפי ששמה מרמז, הכנימה פוגעת בעצי המיש, הנפוצים בערים בישראל, ומהווה מטרד: מעין "דבק" לבן שמטפטף מהעצים. החומר אינו רעיל, אך הוא עלול להידבק לכלי רכב ולמדרכות. כתוצאה מכך מדרכות רבות כוסו בחומר "דביק".
4 צפייה בגלריה
מדרכה דביקה בשכונת יד אליהו בתל אביב
מדרכה דביקה בשכונת יד אליהו בתל אביב
מדרכה דביקה בשכונת יד אליהו בתל אביב
(צילום: סער הס)
4 צפייה בגלריה
כנימה על עץ מיש
כנימה על עץ מיש
כנימה על עץ המיש
(צילום: באדיבות עיריית תל אביב יפו)
ערים רבות ברחבי הארץ בוחנות פתרונות לטיפול במטרד, בעיריית תל אביב יפו סיימו לבצע לאחרונה ניסוי משותף עם משרד החקלאות כדי למצוא פתרון, לאחריו אושר באופן זמני שימוש בתכשיר "אקטרה". בעירייה ממתינים כעת שמשרד החקלאות יעניק להם אישור סופי לשימוש בחומר, לאחר שהניסוי הראה תוצאות חיוביות.
עם זאת, בעירייה ציינו כי השימוש בתכשיר זה בעיר הוא "בהסתייגות אחת גדולה, שכן אסור עדיין להשתמש בחומר עד מרחק של עד 8 ק"מ מקו החוף". איסור זה נקבע בשל חשש לפגיעה במי ים.
"חשוב לציין כי מדובר במאות אלפי עצים ברחבי הארץ ושאנו עובדים מול משרד החקלאות בשיתוף פעולה ונקווה לקבל אישור חיובי לשימוש בחומר בימים הקרובים", הוסיפו. יתרה מזאת, בהודעה שנכתבה בעמוד הפייסבוק של העירייה על השימוש בחומר, נכתב כי אינו מזיק לעץ המיש.
4 צפייה בגלריה
עץ המיש
עץ המיש
עץ המיש
(צילום: Shuttestock)
במכתב שנשלח החודש על ידי משרד החקלאות למנהלי מחלקות גנים והעניק אישור לשימוש בתכשיר עד ל-31 במאי 2023, נכתב בין השאר כי "כנימת עלה המיש הצמרית זוהתה לראשונה בישראל בחודש יוני האחרון על ידי השירותים להגנת הצומח של משרד החקלאות, כאשר אותרה בחדרה. סמוך למועד זה הגיעה בקשה לעזרה מעיריית תל אביב- יפו, בה אזורים נרחבים הנטועים עצי מיש מזנים שונים התגלו כנגועים וסובלים באופן קשה מהכנימה".
"עיקר הנזק הנגרם מהכנימה, הינו נזק עקיף הנובע מהפרשת כמות רבה של טל דבש המכסה את נוף העץ ואת כל מה שנמצא תחתיו: מדרכות, מכוניות חונות וכו'", נמסר.
4 צפייה בגלריה
עץ המיש
עץ המיש
עץ המיש
(צילום: Shuttestock)
לפי המכתב, "עיריית ת"א-יפו, בעזרת קבלן משנה שלהם - הציבו תצפית עם התכשיר אקטרה בה נבחנו שלושה מינונים של התכשיר בהתאם לגודל העצים. מיד כשנודע על המצאות הכנימה, השירותים להגנת הצומח ולביקורת יחד עם עיריית ת"א, תכננו והציבו שני ניסויים הכוללים ארבעה תכשירים שונים על מנת לבדוק בצורה מעמיקה האם התכשירים יעילים להדברת המזיק ובאיזה מינון. קצת אחר תחילת הניסויים השירותים להגנת הצומח העבירו את ריכוז והובלת הניסויים למדריכי שה"מ. תוצאות ניסויים אלה לא נותחו בינתיים על כן לא ברורה יעילות ההדברה של כל אחד מהתכשירים. יחד עם זאת, ממעקב אחר התצפית שבוצעה עוד לניסוי, ע"י עיריית ת"א נראה כי העצים הבוגרים שקיבלו 100 סמ"ק אקטרה לעץ, והעצים הצעירים שקיבלו 50 סמ"ק לעץ נותרו נקיים בינתיים".