תושבים מראש העין, כפר סבא, המועצה האזורית דרום השרון והסביבה הפגינו הבוקר (יום א') בירושלים, במחאה על כוונת הממשלה לאשר הקמת ארבע תחנות כוח חדשות. התחנות המתוכננות הן קסם, ריינדיר, דוראד ו-opc בחדרה. בסופו של דבר אישרו השרים הקמת שתי תחנות מתוך ארבע שביקשו במשרד האנרגיה להקים. מדובר בדוראד וקסם. להחלטה התנגדו השרות מירי רגב, גילה גמליאל ועידית סילמן. בנוסף הוחלט כי תוך 30 יום משרד האנרגיה יציג תוכנית לאנרגיות מתחדשות, בדגש על אזורי הביקוש. במשרד הבריאות התנגדו להקמת תחנת כוח בקסם בשל קרבה לקידוחי מים.
ממשרד האנרגיה נמסר כי ההצעה מתייחסת גם לתחנת הכוח רידינג בתל אביב, לפיה יוקם צוות בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות ובהשתתפות רשות החשמל ומשרד האוצר, אשר יבחן מה החלופה המתאימה להמשך ייצור חשמל בתחנת הכוח - שיפוץ היחידות הקיימות או הקמת יחידות ייצור זמניות חדשות, תוך בחינת שילוב ייצור חשמל מבוזר של אנרגיות מתחדשות ואגירה בגוש דן. יש לציין כי לפי ההחלטה גם תחנת הכוח רידינג בתל אביב, שהפעילות בה הוקפאה לפני כמה שנים בעקבות מפגעי אסבסט, צפויה לחזור לשימוש.
2 צפייה בגלריה
תחזור לפעול. תחנת הכוח רידינג
תחזור לפעול. תחנת הכוח רידינג
תחזור לפעול. תחנת הכוח רידינג
(צילום: מוטי קמחי)
בנוסף יקודם תיקון חקיקה במסגרתו יוכלו שר האנרגיה והתשתיות ושר האוצר, בהתייעצות עם רשות החשמל, לאשר לחברת החשמל להאריך את משך החיים ההנדסי של יחידות הייצור הקיימות בתחנה או להקים יחידות ייצור חדשות בשטח התחנה. כמו כן, תוכל רשות החשמל, באישור השר, לתת לחברת החשמל רישיון לייצור חשמל באתר רידינג לזמן המינימלי הנדרש עד יישום "חלופת ההולכה" אשר תייתר את הצורך בייצור חשמל בתחנת הכוח רידינג.
כאמור, תושבים באזור וגם ראשי רשויות - וביניהם ניר ברטל ראש המועצה המקומית אורנית, רפי סער ראש עיריית כפר סבא, יובל ארד ראש המועצה המקומית כוכב יאיר צור יגאל, אושרת גני גונן ראש המועצה האזורית דרום השרון, ושלום בן משה ראש עיריית ראש העין - הביעו התנגדות להקמת התחנות החדשות.
"אנחנו קוראים לשרי ממשלת ישראל לדחות על הסף את אישורה של תחנת כח קסם", אמרה אחת ממובילות המאבק המקומיות, יפה זעפרני. "לא סביר לאשר תחנת כוח מזהמת, שמשרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מתנגדים לה. מדובר בתחנת כוח מזהמת בסמוך לבתי מגורים, אשר מסכנת מקורות מים אסטרטגיים ( מקורות הירקון וקידוחי ראש העין)".
2 צפייה בגלריה
ראשי רשויות מהאזור שבו יוקמו התחנות
ראשי רשויות מהאזור שבו יוקמו התחנות
ראשי רשויות מהאזור שבו יוקמו התחנות
(צילום: ערן אבידור)
זעפרני הוסיפה כי "הקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות עומדת בסתירה להתחייבות ממשלות ישראל להפחית פליטות גזי חממה ולעבור לשימוש באנרגיות מתחדשות". על המיקום, היא הוסיפה: "אם נדרשת תוספת ייצור עבור תל אביב, שיקימו אותה ברידינג כפי שהוחלט במסגרת הרפורמה של חברת חשמל. לא מתקבל על הדעת שירחיקו זיהום מתושבי תל אביב ויעבירו אותו על ראשנו. האם דמם של תושבי תל אביב סמוק מדמנו?"
גם ברשויות המקומיות בראש העין והסביבה מתנגדים להחלטה. אושרת גני גונן, ראש המועצה האזורית דרום השרון, אמרה לאחר אישור ההחלטה בממשלה, שבה הוסרה בין היתר תחנת הכוח ריינדיר (תת״ל 91) מסדר היום: ״השכל הישר ניצח את האינטרסים הכלכליים. נאבקנו בכל האמצעים; פוליטית, ציבורית ומשפטית נגד הקמת תחנת הכח המזהמת, המיותרת והמסוכנת מבחינה ביטחונית. פעלנו להשפיע על החלטת הממשלה, שאם הייתה מתקבלת כפי שהיא הייתה מהווה בכייה לדורות. נוסיף לפעול ככל יכולתנו כדי לקדם את המעבר לייצור אנרגיות מתחדשות וירוקות, ונוסיף להאבק בהקמת תחנת הכוח ׳קסם׳ הסמוכה לראש העין״.
ההחלטה על הקמת התחנות עולה על רקע אישור חוק ההסדרים, שפוגע בחוק אוויר נקי. בתיקון לחוק, הוא מרוקן את התוכן מחוק אוויר נקי, ונותן לחברת נגה (חברת ניהול מערכת החשמל, שמטרתה לפעול להבטחת אספקת חשמל סדירה) את היכולת "לעקוף" את החוק כאשר יש סכנה לאספקת החשמל. במילים אחרות, היא מאפשרת להתעלם מחוק אוויר נקי, כך שהיחידות המזהמות ביותר בתחנות הכוח אורות רבין בחדרה ואשכול באשדוד יפעלו. מדובר ביחידות מזהמות שכבר מזמן אמורות היו להיות מושבתות. בנוסף, היא תוכל לאפשר ליחידות מזהמות המכונות פיקריות (מפעילים אותן כשיש "פיק" בביקוש) לעבוד יותר מ-1,500 שעות בשנה.
ניכר כי בשנים הקרובות זיהום האוויר בישראל צפוי לגדול, והמדינה לא תצליח ליישם את ההתחייבויות שלה לירידה בכמות הפליטות מתעשייה. השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הביעה את ההתנגדות שלה למהלכים הצפויים: "הקמת התחנות לא תשפר את הביטחון האנרגטי הלאומי, אלא תקבע את תלות המשק בדלקים פוסיליים, זאת בניגוד לפעולות אותן נוקטות כלל המדינות המפותחות המעלות את היעדים לאנרגיות מתחדשות ומצמצמות את תלותן בדלקים פוסיליים מזהמים".
באחרונה פרסם המשרד דו"ח פליטות גזי חממה, שממנו עולה כי למרות ההפחתות ישראל אינה צפויה לעמוד באף אחד מיעדי האקלים שקבעה לעשור זה. גם חוק האקלים, שהציב יעד של הפחתה של 50% בפליטות, נראה כעת רחוק מתמיד. השרה הציעה אישור עבור תחנת כוח אחת בלבד, ובתנאי שייקבעו צעדים אופרטיביים למימוש יעדי אנרגיה מתחדשת, בין היתר שילוב ייצור חשמל באמצעים סולאריים בבניה חדשה ופעולות להסרת חסמים בתחום. גם בכל הנוגע להפעלת תחנת הכוח רידינג, הודיעה השרה שתתמוך בתנאי שיוקם צוות משותף בראשות משרדי האנרגיה, הגנת הסביבה והאוצר לקידום אספקת אנרגיה נקיה לגוש דן.
מארגון מגמה ירוקה נמסר: "החלטת הממשלה על הקמת שתי תחנות מבוססות אנרגיה מזהמת - ללא כל תמיכה באנרגיה מתחדשת - היא בניגוד למגמה בעולם המערבי ובניגוד גמור לאינטרסים הכלכליים, הבריאותיים והסביבתיים של הציבור בישראל. החלטה עגומה זו משעבדת את משק האנרגיה לשימוש בדלקים מזהמים במשך שנים ארוכות, מרחיבה את הזיהום ממנו מתים אלפי אנשים בישראל מדי שנה ומרחיקה את ישראל מיעדי האקלים הצנועים ממילא. כל זאת, למרות שגם הממשלה מודה כי יש אלטרנטיבות זולות ונקיות יותר: בדיקה של המשרד להגנת הסביבה מצאה שפרישה של תשתית סולארית על גגות מבנים תספק יותר מ-40% מצריכת החשמל עד סוף העשור ותייתר בניית תחנות כוח חדשות. ההחלטה היום הרסנית, מסוכנת ונותנת רישיון לפגוע בנו ובילדינו".