הוא הורשע בעבר בגין שחיטת איילים בניגוד לחוק ובמכירת בשרם, וחזר לעבודתו. אבל נראה שהלקח לא נלמד: הבעלים של יער האיילים, משה אמיתי, חשוד כעת בעבירה של התעללות בבעלי חיים.


יער האיילים במושב אודם שברמת הגולן הוא אתר טבע השייך לאמיתי. מדי שנה פוקדים אותו רבים, בעיקר משפחות וילדים, כדי לצפות בבעלי החיים האציליים. האיילים מככבים בחורפים מושלגים, ומתועדים בצילומים מרהיבים.
אלא שברשות הטבע והגנים קיבלו מידע מודיעיני, לפיו אמיתי מוכר בשר איילים לתושבים דרוזים באזור. במבצע משותף למשטרה, התחזה פקח של הרשות ללקוח פוטנציאלי, וביקש לרכוש מאמיתי בשר איילים. אמיתי, כך על פי רשות הטבע והגנים, הסכים. ברשות תיכננו לעצור אותו לפני השחיטה, אבל המבצע השתבש ואמיתי שחט אל האייל. המבצע, שנערך בחודש אוגוסט האחרון, אישש את החששות של אנשי הרשות, לפיו האיילים עדיין נמכרים למאכל - למרות ההרשעה הקודמת.
3 צפייה בגלריה
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
אחד האיילים שנלקח מיער האיילים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
הפעם הקודמת הייתה בשנת 2018. אז הגישה רשות הטבע והגנים כתב אישום נגד אמיתי לבית משפט השלום בטבריה, בגין איסור סחר ואיסור פגיעה בערך טבע מוגן. לפי כתב האישום, בין השנים 2013 ועד למרץ 2018, נהג אמיתי לקבל הזמנות שונות מאנשים מזדמנים לרכישת בשר האיילים לשם צריכת בשרם למאכל. "הנאשם היה מקבל מעת לעת הזמנה מלקוח מזדמן לרכישת בשר האיילים שברשותו", נכתב. "הוא היה ממתין לשעת הכושר המתאימה לכך מבחינתו, ממית פרט אחד או יותר מבין האיילים שברשותו באמצעות סכין, מפשיט את עורו, ומעביר אותו ללקוח המזדמן, הכל בתמורה לכסף ששולם לו במזומן בסך של כ-1,500 שקלים לכל אייל, בהתאם למשקלו או לחילופין בתמורה לקבלת סחורה אחרת שוות ערך מהלקוח".
בנוסף, נטען אז כי ניתנו לו היתרים להעברת אייל נקוד ושני איילים דומים מהחווה "ארץ האיילים" בכפר עציון ליער האיילים בצפון. במהלך העברת האיילים הוא ירה בהם באמצעות רובה קשת, המית אותם ולאחר מכן מכר את בשרם. מדובר בחיות בר וערכי טבע מוגנים "במהלך שנת 2018 המית לא פחות משמונה איילים נוספים בתמורה לכסף או לשווה ערך". בחודש מאי 2021 רשות הטבע והגנים הגיעה עם אמיתי להסדר, לפיו הוא יורשע וירצה 350 שעות שירות לציבור. אמיתי, שנקנס גם ב-25 אלף שקלים, התחייב להימנע מלעבור עבירות בהן הורשע במשך שלוש שנים.
אלא שזמן קצר לאחר גזר הדין, לידי רשות הטבע והגנים הגיע מידע מודיעיני שהוא שוב שוחט ומוכר את בשר האיילים. המבצע גילה שהחששות שלהם היו מוצדקים והם החרימו חלק מהאיילים שהחזיק. אמיתי נעצר בחשד להתעללות בבעל חיים, המתת בעל חיים בניגוד לחוק ופגיעה ללא היתר בחיית בר וערך טבע מוגן בציד. בחקירתו אישר את חלק מהחשדות שייוחסו לו ובית המשפט האריך את מעצרו ביומיים. כמה ימים לאחר מכן הוציאו את האיילים מהיער.
3 צפייה בגלריה
החרמת אחד האיילים
החרמת אחד האיילים
החרמת אחד האיילים
(צילום: רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
אמיתי ביקש להחזיר את האיילים שהוחרמו
אמיתי ביקש להחזיר את האיילים שהוחרמו
אמיתי ביקש להחזיר את האיילים שהוחרמו
(צילום: רשות הטבע והגנים)
אלא שאמיתי הגיש בקשה לבית משפט השלום בחדרה כדי להחזיר לידיו את האיילים שהוחרמו. "אמיתי הקדיש כמעט את כל חייו הבוגרים לגידול איילים ועושה כל שלאל ידו על מנת להעניק לאיילים את תנאי המחיה האופטימליים", נכתב בבקשה. "ניתן לומר בפה מלא כי אמיתי 'חי ונושם' איילים מבוקר ועד ערב. ממש כך ומבלי להפריז ולו במעט". עוד צוין בבקשה כי הוא צועד יד ביד עם נציגי הרשות, וכי מאז הקמת החווה העוברו אליה איילים רבים, בהם איילים גמדיים, איילים חזירונים, איילים נקודים, אדמוניים ויעלים, הכול בהיתר ובפיקוח הרשות עצמה. האיילים, חלקם לפחות, הועברו לפינת חי.
בבקשת ההחזרה שהוגשה מטעם אמיתי, נכתב עוד כי "עסקינן באיילים שנולדו וגדלו בצפון רמת הגולן בסביבה ייחודית וייעודית על כל המשתמע מכך, וכל העברה של אייל מחוץ לחווה כרוכה בסכנה ממשית לחייו". בחוות דעת של וטרינר שצירף לבקשה, נכתב כי "מדובר בבעל חיים מאוד רגיש ולחוץ, וכל הרדמה למטרת טיפול או העברה היא אירוע טראומתי עבורו ועבור העדר בו הוא חי". יש לציין כי מסיבה זו בדיוק הרשות והמשטרה ייחסו לאמיתי עבירה של התעללות, שכן כל פעולה חריגה עלולה להכניס אותו ואת העדר ללחץ אדיר, כמו תפיסה, המתה ושחיטה של בעל החיים למאכל. וגם אם העדר לא ניזוק, הרי שהחיה עצמה חווה לחץ אדיר ברגעי חייה האחרונים.
סנגורו של אמיתי, עו"ד ניר זנו, סירב להגיב. ברשות הטבע והגנים אומרים כי נגד אמיתי צפוי כתב אישום בסוף החקירה. "מדובר באירועים חמורים לכאורה, שבוצעו על ידי החשוד. מאסר על תנאי בגין אירועים קודמים, בהם הורשע לפני כשנה ומחצה, לא היה בו די כדי להרתיעו. בקרוב, עם מיצוי החקירה, צפוי להיות מוגש כתב אישום שיגלם את כלל העבירות הקשות בהן הוא חשוד", נמסר מרשות הטבע והגנים.