ניתוח גנומי מצביע על כך ששרידים של בני אדם, שהתגלו בבאר מימי הביניים בעיר נוריץ' שבאנגליה, היו כנראה יהודים שנרצחו במאה ה-12. כך עולה ממחקר שפורסם הלילה (יום ד') ב-Current Biology.
2 צפייה בגלריה
איור אנטישמי בבריטניה ב-1233
איור אנטישמי בבריטניה ב-1233
איור אנטישמי בבריטניה ב-1233
(צילום: The National Archives )
בשנת 2004 גילו פועלי בניין עצמות אדם בבאר עתיקה באתר בנייה. בחקירה שנפתחה התגלו בבאר שרידים של שישה מבוגרים ו-11 ילדים. הבאר הייתה רחוקה מכל שטח שהוגדר כמקודש, מה שהעלה חשד כי מדובר בבני אדם שנרצחו או מתו ממחלה או רעב. זהותם לא הייתה ידועה אז.
"לא ידענו שהם יהודים", אמר מחבר המחקר מארק תומאס, גנטיקאי אבולוציוני מהקולג' האוניברסיטאי של לונדון. "במחקר התברר שהם יהודים, הדבר היה חשוב כדי שנוכל להביא אותם לקבורה הולמת בבית קברות יהודי".
בדיקה מעמיקה קבעה כי היהודים נרצחו בין השנים 1161 ל-1216 – מסגרת זמן שבה היו מעשי טבח ביהודים בעיר, אחד מהם אירע ב-6 בפברואר 1190. ניתוח של שרידי הגופות האלה העלה כי 3 מהנרצחים היו אחיות – בנות 5 עד 15. השלוש היו קרובות של מבוגר שגם הוא נרצח - וגופתו נמצאה בבאר. עוד התברר במחקר כי אחד הנרצחים היה צאצא של נישואים בין קרובי משפחה.
2 צפייה בגלריה
שחזור פניהם של שניים מהנרצחים
שחזור פניהם של שניים מהנרצחים
שחזור פניהם של שניים מהנרצחים
(צילום: פרופ' קרוליין וילקינסון)
ד"ר סלינה ברייס, ממוזיאון הטבע הלאומי בבריטניה, שהייתה בין מחברי המחקר, אמרה לתקשורת הבריטית: "12 שנים אחרי שהתחלנו לראשונה לנתח את שרידי האנשים האלה, הטכנולוגיה הדביקה את הקצב ועזרה לנו להבין את המקרה ההיסטורי הזה, מי האנשים האלה ולמה אנחנו חושבים שהם נרצחו".
בדיקות DNA גם מצאו כי חלק מהקורבנות סבלו ממחלות האופייניות ליהודים אשכנזים. באמצעות הדמיות ממחושבות, החוקרים מצאו אצל שישה קורבנות מספר של מחלות גנטיות, שממנה סובלים יהודים ממוצא אשכנזי גם בימינו.
החוקרים אמרו גם כי המחקר מדגים כיצד DNA עתיק יכול לעזור לפתור "מקרים היסטוריים". במהלך המחקר היו החוקרים בקשר עם הקהילה היהודית של נוריץ'. שרידי הגופות הועברו בשנת 2013 לקבורה, לאחר שהתקבלו תוצאות DNA ראשוניות על זהותם, שלא היו חד משמעיות. המחקר האחרון, כך אומרים החוקרים, מספק תוצאות חד משמעיות על זהותם של הנרצחים.
"הם נקברו בצורה ראויה, בבית הקברות הנכון ועם הטקסים הדתיים הנכונים", אמר איאן בארנס ממוזיאון הטבע הלאומי בבריטניה, שהיה גם הוא אחד ממחברי המחקר. "זה לקח יותר מ-800 שנים, אבל הם הגיעו לקבורה שם בסופו של דבר".