ביום שישי קיבלנו שוב תזכורת איך ייראו החיים שלנו, רק בעוד כמה שנים, כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, הנגרמת מפליטת גזי חממה. הטמפרטורה בכמה אזורים בישראל הייתה מעל 40 מעלות, יותר מ-200 שריפות השתוללו ברחבי הארץ ובנוסף לכל זאת נרשמו הפסקות חשמל בשל הביקוש הגבוה.

פרופ' דניאל רוזנפלד מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית, התייחס בריאיון לאולפן ynet להשלכות של ההתחממות הגלובלית, המורגשות כבר עכשיו. "ישנה מגמה של התחממות עולמית ומגמה של אירועי קיצון מרובים יותר", הוא אמר. "כלומר, הסבירות לגלי חום הולכת וגדלה והסבירות לעוצמה שלהם גם הולכת וגדלה, ואנחנו רואים את זה במיוחד באזור שלנו שמתחמם בקצב כפול מהקצב הממוצע העולמי".
הוא הצביע על תופעה מדאיגה מאוד בגלי החום האחרונים. "אחד המאפיינים לגלי החום האחרונים, בכלל בשנים האחרונות, הוא התרבות של אירועי שיטפונות מדבריים בזמן השרב", אמר פרופ' רוזנפלד. "זה מתאים לתחזית האקלימית לעשרות השנים הקרובות. בעוד 50 שנה צפויים להיות יותר גשמי קיץ באזורים המדבריים כתוצאה מהתפשטות האוויר הטרופי החם והלח לאזורים האלה".
3 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת בשישי
(צילום: יפתח כהן)
הוא אמר שמצב רק יילך ויחמיר עם השנים - אם לא יעשה דבר לצמצום דרסטי של פליטת גזי החממה. "זה אומר שנראה יותר אירועים וכבר אנחנו רואים שבאירועים עלה השרבים מלווים באירועים של גשמים מדבריים. המגמה הזאת חריפה הרבה יותר באזורים שדרומיים לנו, למשל סעודיה, שם יש מגמה של עלייה בכמות השטפונות. המגמה הזאת הייתה חזויה להיות רק בעוד עשרות שנים ולתדהמתי אני רואה שזה כבר קורה עכשיו. כלומר הדברים קורים הרבה יותר מהר ממה שחששנו שייקרו".
פרופ' רוזנפלד לא אופטימי לגבי התחזית ל-2030, כלומר בעוד שבע שנים בלבד. "ככל הנראה אנחנו נראה החרפה והטמפרטורות באזורי ה-40 הגבוהים, אפילו 50, כבר לא יהיו כל כך נדירות כפי שהיו פעם ,ואנחנו פשוט צריכים להיערך לזה מבחינה סביבתית", הוא אמר. "אם אנחנו נצרוך כל כך הרבה יותר אנרגיה למיזוג, אז אנחנו נפלוט עוד יותר גזי חממה עם עשרות דלקים מאובנים ועל ידי כך נחריף עוד יותר את הבעיה".
3 צפייה בגלריה
שריפה ביער כרמיה
שריפה ביער כרמיה
שריפה ביער כרמיה
לדבריו, הוא מודאג יותר ממה שהיה לפני כמה שנים. "כי אני רואה שההתחממות מאיצה מעבר למה שהיה חזוי במדדים, למשל שלא תמיד מתבטאים רק בטמפרטורה, אלא באופי מערכות מזג האוויר שמגיעות אלינו", הוא אמר.
גם במשרד להגנת הסביבה מודאגים ממה שאירע ביום שישי. גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אמר כי מה שאירע בימים האחרונים של השבוע שעבר נותן לנו הצצה לעתיד של ישראל תחת משבר האקלים. "מדובר באירוע קיצוני, אבל עדיין צריך להיערך לזה. לא הייתה שום סיבה שיהיו הפסקות חשמל. זאת הייתה היערכות לא נכונה של משק האנרגיה", הוא אמר.
3 צפייה בגלריה
אובך וחול בנתב"ג
אובך וחול בנתב"ג
אובך וחול בנתב"ג
( צילום: רם סטבינסקי)
אז איך אמור להיראות משק חשמל אמין, שבו לא יהיו מקרים של הפסקות חשמל בגלי חום? סמט: "אם אני מסתכל שנים קדימה, צריכה להיות אנרגיית שמש בכמות, PV בגגות, אגירה, שילוב של מימן. תחשבו על אירוע מלחמה והיתרון של אנרגיה מתחדשת. רק תראו את הירי לעבר אשקלון, אשדוד ואסדת תמר. תחשבו מה קרה בסבבים האחרונים מול עזה. הייצור בתחנות כוח גדולות מסכן את המשק מבחינה אנרגטית-בטחונית. ייצור מבוזר נותן לנו ביטחון אנרגטי".