בשיתוף המוסדות המציגים


תחום הספורט מתפתח עם השנים והוא מהווה פלטפורמה להשפעה ושינוי בתחום החינוכי, ערכי, תרבותי וחברתי. לכן, גובר הצורך ברכישת ידע וכלים חינוכיים לפיתוח הספורט והפיכתו לגורם חינוכי וערכי במערכת החינוך ברחבי הארץ.
בקריה האקדמית אונו פועלת תוכנית לתואר שני בחינוך עם התמחות בספורט. פרופ' אבי מויאל, ראש התמחות ספורט ומרצה בכיר, אמר כי "התואר הזה הוא קודם כל תואר ייחודי, שלא קיים בשום מכללה ובשום אוניברסיטה בארץ".
ד"ר ניב נחליאלי, מוביל התמחות ספורט בתואר שני בחינוך, פירט למי מיועד התואר: "מי שמגיע ללמוד את התואר אלה אנשי ונשות חינוך, גם במערכת החינוך הפורמלית וגם בא-פורמלית. לכל מי שבעצם מבין וחושב שספורט יכול להיות פלטפורמה נהדרת להשפעה חינוכית וחברתית. אם אתם מאמינים שספורט הוא פלטפורמה להשפעה חינוכית, חברתית וערכית, בואו ללמוד כאן כי זאת גולת הכותרת זה הסיפור המרכזי של לימודי התואר".
ד"ר נחליאלי סיפר על תוכנית הלימודים: "התוכנית עצמה ייחודית, אנחנו מדברים על תואר שני MA בחינוך, עם התמחות בספורט, כאשר גולת הכותרת היא תעודת מאמן מנטלי בספורט. התואר גם מעשיר את הידע עבור האנשים ביום-יום שלהם, והוא גם פותח אופק תעסוקתי חדש כמאמן מנטלי בספורט".
הוא הוסיף על החשיבות של תחום הספורט במערכת החינוך כי "אחד האתגרים הגדולים בחינוך זה איך להגיע לילד, כאשר ספורט, פעילות גופנית, ותנועה זה כלי מאוד חשוב לא רק למורה לחינוך גופני, גם למורה להיסטוריה - איך אני משלב את הפעילות הגופנית, את התנועה, בלימודים עצמם".
על הלימודים, הוסיף ד"ר נחליאלי: "האוריינטציה בלימודים היא יישומית, פרקטית, החל מכלים טכנולוגיים שמקבלים, ועד לכלים איך לשפר מיומנויות בין אישיות, רגשיות, וקוגניטיביות של בני הנוער והמתאמנים". פרופ' מויאל התייחס לייחודיות שבתואר: "אחד הדברים החשובים בתואר זה שבעצם מקבלים הכשרה של יועץ מנטלי, ואנחנו יודעים שהמקצוע הזה הוא מאוד נדרש".
לגבי המרצים בחוג, אמר ד"ר נחליאלי: "כל המרצים שלנו הם בעלי ניסיון, גם בתחום האקדמי וגם בתחום היישומי פרקטי, בין אם זה פסיכולוגים של הספורט, ואנשי חינוך גם במערכת החינוך הפורמלית וגם במערכת החינוך הא-פורמלית".
ומה אומרים הבוגרים של החוג? יואב הלר, מנהל מחלקת הבנות במועדות הכדורסל הפועל גלבוע מעיינות, אמר: "אני ממש מרגיש שלקחתי את הכלים ולקחתי אותם יישומי לשטח, אני יכול להגיד שממש קיבלתי ארגז כלים, הרגשתי שאני לוקח במהלך היום כלי ובערב משלב אותו בעבודה. עריכת הווידאו עזרה לי בשטח לקדם את המאמנים שלי וגם את עצמי. לקחת את הכלי היישומי הזה, ואיתו לפתח את השחקניות שלנו".
ואיך הידע מיושם בשטח? קארין יהודה, מחנכת ומורה לחינוך גופני, הוסיפה: "התלמידים לא צריכים לשבת על כיסא מול הלוח וללמוד בצורה שהם למדו פעם, הם עכשיו מיישמים את הלמידה בצורה הרבה יותר חווייתית, בצורה הרבה יותר משמעותית. קיבלתי כלים להוראה, לשיח הבין-אישי עם התלמידים, בתור מחנכת זה מאוד עזר לי".
ניסן כהן, סגן מנהל בית הספר, מורה לחנ"ג ומאמן כדורגל, סיכם: "בזכות המרצים החוויה שלי בקריה האקדמית אונו הייתה מדהימה. גיליתי מכללה תומכת, מכללה שמכילה את הסטודנטים שלה. מיציתי את הפוטנציאל שלי והגעתי למטרות שהצבתי לעצמי טרם ההרשמה".
בשיתוף המוסדות המציגים