ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת צפויה לדון מחר (יום ד') בנושא "פגיעה במסדרון האקולוגי בעמק הצבאים", בעקבות שתי תוכניות עיקריות שייפגעו בטבע שבאזור: סלילת כביש (4431) בין מודיעין עילית לכביש 443 ותכנון להקים תחנת חשמל (תחנת משנה) באזור כפר רות.
תושבי האזור והחברה להגנת הטבע סבורים שהתכנונים יגרמו לפגיעה קשה במיוחד, שכן בהיבטים של ערכיות אקולוגית ונופית. להערכת רשות הטבע והגנים, נמצאים בו בעמק בין 70 – 100 צבאים, לצד חיות בר רבות נוספות.
10 צפייה בגלריה
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
(צילום: יואל נקש)
10 צפייה בגלריה
מפה של כביש 4431 המתוכנן ותחנת החשמל (באדום)
מפה של כביש 4431 המתוכנן ותחנת החשמל (באדום)
מפה של כביש 4431 המתוכנן ותחנת החשמל (באדום)
(מתוך התסקיר הסביבתי לכביש 4431 של חברת "אדמה")
בחודש שעבר אישרה מועצת התכנון העליונה ביהודה ושומרון להפקיד את חלקו הצפוני של כביש 4431, הנמצא בשטח המועצה האזורית מטה בנימין. חלקו הדרומי, הנמצא בשטח של מועצה אזורית חבל מודיעין, יעלה לדיון במהלך החודש בוועדת התכנון של מחוז מרכז.
העמק הוא אזור שגבולותיו הם כביש 443 בדרום, גדר ההפרדה במזרח, מודיעין עילית בצפון, והישובים כפר אורנים, לפיד וכפר רות במערב.

10 צפייה בגלריה
עמק הצבאים שליד מודיעין
עמק הצבאים שליד מודיעין
עמק הצבאים שליד מודיעין
(צילום: יואל נקש)
"מדובר באזור בעל ייחודיות זואולוגית, נופית, אקולוגית וארכיאולוגית נדירה ביותר והוא מאוים על ידי מספר תוכניות פיתוח שכל אחת מהן בנפרד יכולה להביא לסופו", אמרה אמרה אביטל יוגב, מנהלת קהילות ת"א-יפו ומודיעין והסביבה בחברה להגנת הטבע.
הכביש מתוכנן להיות רחב במיוחד - 24.5 מטר (ארבעה מסלולים), הוא יתחיל במודיעין עילית ויגיע עד מודיעין. במטה המאבק סבורים כי במקום כביש 4431, ניתן להרחיב את כביש 446 הקיים.
10 צפייה בגלריה
צבועים באזור עמק הצבאים שליד מודיעין
צבועים באזור עמק הצבאים שליד מודיעין
צבועים באזור עמק הצבאים שליד מודיעין
(צילום: יהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
10 צפייה בגלריה
עמק הצבאים שליד מודיעין
עמק הצבאים שליד מודיעין
עמק הצבאים שליד מודיעין
(צילום: יוהונתן מירב, החברה להגנת הטבע)
יוגב הוסיפה כי שהכביש מעורר מחלוקת ציבורית, כיוון שהוא צפוי לחסום את המסדרון האקולוגי הארצי ולמעשה לכלוא אוכלוסייה של 70 - 100 צבאים בשטח קטן, ללא יכולת לצאת משם ללא סכנה ממשית לחייהם. "זה סיפור על המאבק בין ריצוף הארץ באינספור כבישי אספלט, לעומת בחירה בפתרון השפוי, המומלץ על ידי כל המומחים - תחבורה ציבורית", אמרה.
"האזור מהווה חלק מהמסדרון האקולוגי הארצי ונמצא בצמוד לגדר ההפרדה, שלמעשה מהווה חיץ ממשי ומקטעת את המסדרון האקולוגי. באזור חיים מינים רבים של בעלי חיים ובהם עדר ענק של צבאים ואוכלוסיית צבועים. בסקר שנערך במקום נמצא כי באזור ישנם צבאים רבים, דורבנים, שועלים, תנים, חזירי בר, נמיות וצבועים ובנוסף מיני עופות רבים, חלקם נדירים ובעלי תפקיד חשוב במערכת האקולוגית", ציינה יוגב.
10 צפייה בגלריה
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
(צילום: מירי פוקס)
10 צפייה בגלריה
צבאים באזור מודיעין
צבאים באזור מודיעין
צבאים באזור מודיעין
(צילום: ניב קורא)
10 צפייה בגלריה
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
עמק הצבאים שבאזור מודיעין
(צילום: לארי לייבוביץ)
מירי פוקס ממטה מאבק עמק הצבאים הוסיפה כי "מדובר בשטח לא גדול שיש בו ערכי טבע מאוד חשובים. מעבר לצבאים, יש שם עוד הרבה בעלי חיים שייהרס להם הבית, כמו גיריות צבועים. ערכי טבע יוצאים מגדר הרגיל בתחום מאוד מצומצם".
פוקס התייחסה גם לתחנת המשנה לחשמל המתוכננת בסמוך לכפר רות, בשטח השייך לעיריית מודיעין: "רוצים לקחת יער, לכרות אותו ולבנות שם תחנת משנה לחשמל כאילו אין שטחים מופרים ליד. נמצא שם יער מאכל, עם פטריות שאנשים מגיעים ללקט".
10 צפייה בגלריה
השטח בו צפויה להיבנות תחנת החשמל (בעיגול)
השטח בו צפויה להיבנות תחנת החשמל (בעיגול)
השטח בו צפויה להיבנות תחנת החשמל (בעיגול)
(צילום: באדיבות מירי פוקס)
10 צפייה בגלריה
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
צבאים בעמק הצבאים שבמודיעין
(צילום: יואל נקש)
גורם נוסף הפעיל למאבק להצלת המקום הוא מוטי קפלן, יועץ העוסק בין השאר בתכנון תוכניות מתאר ארציות. קפלן ציין כי "כשלקחו אותי לאזור נפעמתי. מדובר בריכוז עצום של בעלי חיים, וייצוג של כמה יחידות נוף, כמו מורדות השומרון. זאת יחידת נוף עם צומח וחי משלה. יש שם גם ריכוז עצום של ארכיאולוגיה, ורוב האתרים עוד לא נחפרו".
בנוגע לתוכנית של כביש 4431, אמר קפלן כי "ישנם פתרונות שמאפשרים מוצא נוסף על דרכים קיימות. מצד אחד אומרים: 'מה הם יעשו, צריך שירות לכלי רכב פרטי'. נותנים עוד כביש ואז צריך עוד מכוניות. אין לזה סוף. אם מדינת ישראל החלטה שהיא הולכת על תחבורה ציבורית - שתעודד את זה. עוד כביש ועוד כביש רק יחמירו את הבעיה. עם השטח הקטן שיש לנו בישראל - המדיניות הנוכחית לא תשאיר לנו כלום במדינה. לא טבע, לא ארכיאולוגיה, לא נוף. אפשר אחרת. אלו החלטות ברמה המקומית שתמיד יהיו גורמים שמעוניינים לקדם. אבל ברמה הלאומית זה נורא. אנחנו מעודדים עוד רכבים פרטיים, ומשמידים שטח טבע נדיר ויקר".

תגובות

רשות מקרקעי ישראל: "התוכנית מקודמת על ידי רשות מקרקעי ישראל, המועצות האזוריות חבל מודיעין, מטה בנימין ומודיעין מכבים רעות. הוועדה המחוזית מרכז דנה בתכנית הנ"ל בחלק הנופל בתחום הקו הירוק תוכנית 424-00606731. רצ"ב ציטוט מהחלטתה: 'לאחר ששמעה את עמדת הגופים השונים והרשויות המקומיות, הוועדה מורה על קידום בחינת חלופת עוקף יער (חלופה 2 ( במסגרת התסקיר. מדובר בחלופה בה הפגיעה הסביבתית הינה הנמוכה ביותר. עוד קובעת הוועדה כי הדרך תתוכנן כדרך נופית עם מתן דגש מרבי להפחתת הפגיעה בשטחים שממזרח לדרך. בתסקיר יוצגו ויבחנו שני החתכים של רוחב הכביש (נתיב אחד לכל כיוון ושני נתיבי נסיעה לכל כיוון). בנוסף תיבחן הגישה לבסיס הסמוך. מדובר בהחלטה משותפת של מוסד התכנון והמשרד להגנת הסביבה בהתאם לתסקיר השפעה על הסביבה. בתחומי הסביבה להפנות את השאלות אליהם. התוכנית תעמוד בכל החלטה שתתקבל למזער את הפגיעה בשטחים הפתוחים והערכיים. בנוסף התכנית בתחום מחוז המרכז עדיין לא הגיעה לשלב הפקדה/תוקף עדיין התכנית בוחנת את תסקירי השפעות סביבתיות וחלופות".
המשרד להגנת הסביבה: "בימים אלו מקודמת בוועדה המחוזית מרכז התוכנית לסלילת כביש 4431. הכביש עתיד לחצות שטח בעל רגישות סביבתית גבוהה בשל ערכי הטבע שבו וכן בהתייחס להיבטים נופיים. מדובר בשטח פתוח המהווה בית גידול למגוון צומח ובעלי חיים. לאור הרגישות הגבוהה, משרדנו דרש תסקיר השפעה על הסביבה לבחינת פוטנציאל הפגיעה והאפשרות לצמצומה ככל הניתן, כמו גם הדרישה לבחון אפשרות ביטול הרעיון לקידום הכביש הנדון במסגרת חלופת האפס וזירוז ביצוע התוכניות המאושרות להרחבת כביש 446 הסמוך, אשר נותן מענה נרחב גם לתחבורה ציבורית. לאור החלטת הוועדה לקדם בחינת הכביש בתסקיר, התסקיר נבחן במשרדנו ואף נדרשו השלמות רבות מהיזם. בחוות הדעת, ציין המשרד כי לאור הממצאים העולים מהתסקיר ראוי כי הוועדה תשוב ותדון בבחינת חלופת האפס והתבססות התנועה התחבורתית על כביש 446 המשודרג שעבודות לשידרוגו מקודמות לביצוע בימים אלו. מעבר לכך נבחן התסקיר על כל היבטי הסביבה השונים וככל שיוחלט להמשיך ולקדמו עדיף כי הכביש יתוכנן במתכונתו המצומצמת כדי לצמצם את הפגיעה בסביבה. נציין, כי התוכנית הנזכרת טרם אושרה בוועדה, ולכשיתקיים הדיון, יציג המשרד את עמדתו בוועדה".
המועצה אזורית מטה בנימין: "לכביש 4431 שיחבר בין כפר האורנים, קריית ספר והאזור לבין כביש 443 יש חשיבות רבה לפיתוח האזור ואף תלויים בו חיי אדם ממש. כך קבעו כלל גורמי המקצוע הרשמיים. השריפה שפרצה באזור לפני כשנתיים הוכיחה זאת היטב. המועצה יחד עם רשות מקרקעי ישראל משקיעה משאבים רבים ומצליחה לעמוד בכל אמות המידה המחמירות של המשרד להגנת הסביבה כדי לשמור על הסביבה ובעלי החיים".
מועצה אזורית חבל מודיעין: "התפתחות האזור ותוספת התושבים במרחב מחייבים גם התפתחות של תשתיות הכבישים, כדי לשרת את הצרכים התעבורתיים ובמיוחד את הדרישות הנוגעות לבטיחות וביטחון התושבים ובכלל זה יצירת אפיקי פינוי נוספים בשעת חירום. המועצה מבינה צרכים אלה ועומדת על כך שהפיתוח יעשה תוך פגיעה מינימאלית בערכי טבע ובמסדרון האקולוגי. חבל מודיעין מהווה את הריאה הירוקה של מרכז הארץ ואנו עושים כל שביכולתנו כדי לשמור על המרחב הכפרי הפתוח ולאפשר התפתחות אזורית עם מינימום פגיעה סביבתית".
משרד התחבורה: "משרד התחבורה והבטיחות בדרכים מייחס חשיבות רבה לנושא הגנת הסביבה והאקולוגיה, ומשקיע מדי שנה עשרות מיליוני שקלים לשמירה על איכות הסביבה בכל הפרויקטים התחבורתיים והתשתיתיים המבוצעים על ידי הגופים הכפופים אליו. יצוין כי התוכנית לקידום סלילת כביש 4431 אינה מקודמת על ידי משרד התחבורה. במקביל, משרדנו בוחן חלופות שונות שיתייחסו בין השאר למסדרון האקולוגי".
עיריית מודיעין מכבים רעות: "השטח שבו צפויה לקום תחנת החשמל אינו מוגדר חלק מהמסדרון האקולוגי, שכן מסדרון אקולוגי הוא רצף שטחים פתוחים המאפשר לבעלי החיים לנוע ממקום למקום ללא הפרעה. בפועל, אזור זה תחום בין כביש 443 וגדר ההפרדה, ואין מעבר לבעלי חיים (בדומה לעמק הצבאים בירושלים - שהינו פארק טבע עירוני). במסגרת האיזונים בין צרכי בני האדם לטבע במיוחד במדינה מצטופפת כמו ישראל, יש למצוא את הדרך הנכונה על מנת לאפשר דו קיום בין בני האדם והטבע. כמו כן, יש לזכור כי השטח המדובר הוא שטח פעיל מזה שנים רבות עקב הימצאות בסיס צבאי במקום (שלאחרונה הוקמו בו מבני קבע). וכן יש בסמיכות אליו תשתיות קיימות ובהן קו מים ראשי וקו מתח עליון. לאור הצרכים העתידיים של העיר (שתכפיל את מספר התושבים במהלך השנים הבאות) ובהתאם לצרכי ולהנחיות חברת החשמל, מיקום התחמ"ש הוא הנכון ביותר, מבחינת השיקולים הציבוריים שנשקלו, בין היתר קיומם של הצבאים שנמצאים במקום".
חברת החשמל: "ההחלטה על תכנון מערכת החשמל במדינת ישראל הינה באחריות חברת נגה - המנהלת את מערכת החשמל בתיאום עם רשויות התכנון. חברת החשמל הינה הגוף המבצע, המקים והמתפעל את תחנות המשנה. תחנות התחמ"ש נבנות בהתאם לכללים ולהנחיות סביבתיות לרבות הוראות התכנון המתקבלות מרשויות התכנון. יש לזכור כי מדובר בתחנה סגורה עם השפעות נמוכות על הסביבה ( עמידה על פי דין ותקנות של משרד איכות הסביבה) וכי תחנה זו חיונית לשיפור אספקת החשמל ולצרכי ביקוש של העיר מודיעין המתפתחת וסביבתה".
חברת נגה: "חברת נגה - ניהול מערכת החשמל, אמונה על ניהול משק החשמל בישראל. מתוקף תפקידה, היא גם זאת האחראית על תחזיות משק החשמל, והיערכות המשק לביקושים ואתגרים עתידיים. לאור זאת, הגישה נגה - ניהול מערכת החשמל, את המלצותיה למיקום תחנות הכח החדשות, תחנות משנה ומיתוג, קווי הולכה והיקפי אגירה על מנת לעמוד בדרישות שוק החשמל העתידי. במסגרת זו מתבצעים תיאומים בחינת חלופות (אלטרנטיבות) וסקרי איכות סביבה ונלקחים בחשבון כל הדרישות של כל הגורמים הרלוונטיים. התוכנית אושרה על ידי משרד האנרגיה, וההקמה מבוצעת רק לאחר מתן האישורים הרלוונטיים".