3 צפייה בגלריה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
(צילום: shutterstock)
בשורה משמחת למתקיני הגגות הסולאריים: ועדת הכלכלה החליטה היום (שני) כי הפטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים יוארך בחמש שנים. זאת, בעקבות פנייה של יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ'.
כיום מתאפשרת התקנת מערכות פוטו וולטאיות על גגות מבנים ללא תשלום על היטל השבחה, לפי חוק שאושר ב-2016 ותוקפו עומד לפוג בסוף שנת 2020. אם הפטור לא היה מוארך- הדבר היה עלול לפגוע בעידוד התקנת המערכות הסולאריות בישראל.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
משום שוועדת השרים לענייני חקיקה אינה מתכנסת ואין חקיקה הממשלתית, הייתה סכנה שתוקף החוק יפוג בסוף 2020 מבלי שהחקיקה תתחדש. לכן הגישה חיימוביץ' בקשה לדיון מחודש בוועדת הכלכלה על חוק מקורות האנרגיה, על מנת לפתוח אותו מחדש ולהוסיף אליו סעיף שיאפשר את הארכת הוראת השעה לפטור מהיטל ההשבחה עד שנת 2025. חיימוביץ' פנתה ליו"ר ועדת הכלכלה ולמשרדי הממשלה הרלוונטיים וביקשה מהם לשתף פעולה עם המהלך, ואלו נרתמו והסיכמו.
כיום, פטור מלא מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על גגות מבנים ניתן למערכות על שטח ללא הגבלה בתנאי שהחשמל ישמש לצריכה עצמית למגורים בלבד ולא יימכר לאחרים. פטור מבוקר מוגבל לשטחים עד 200 מ"ר המיועדים לצריכה עצמית ולעסקים נלווים של הדיירים.
3 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
ח"כ מיקי חיימוביץ' בוועדת הפנים והגנת הסביבה
ח"כ מיקי חיימוביץ'
(צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן)
מהלך זה מתכתב עם יעד משרד האנרגיה, לפיו עד שנת 2030, 30% מהאנרגיה שתיוצר תהיה מתחדשת, ו-כמות הפליטות תפוחת ב-7.5%.
ח"כ מיקי חיימוביץ': "היה לי ברור שחייבים למצוא דרך להארכת הפטור מהיטל השבחה למתקנים סולאריים על גגות מכיוון שאחרת המשמעות היא ששוק האנרגיה הסולארית יחטוף מכה אנושה כמו גם הסיכוי לעמוד ביעדים שקבעה הממשלה למעבר בשימוש באנרגיות מתחדשות. בכל החלטה שלנו אנחנו צריכים לזכור שאנחנו כבר נמצאים בתוך משבר האקלים, תסמיניו ילכו ויחריפו עם הזמן, ולא יהיה לכך חיסון. כדי להגן על עתידנו עלינו לפעול עכשיו. בנוסף לכך, אני מודה ליו"ר ועדת הכלכלה יעקב מרגי, לשר האנרגיה יובל שטייניץ ולמשרדים הממשלתיים ששיתפו פעולה".
שר האנרגיה יובל שטייניץ: "לפני כחודש אישרה ממשלת ישראל את תוכנית משרד האנרגיה להגדלת ייצור החשמל מאנרגיית השמש לכ-30% עד לשנת 2030. על מנת לעמוד במשימה שהצבנו, שתהפוך את ישראל למובילה בעולם באנרגיית השמש, נדרש למצות ולהגדיל את כלל המשאבים המצויים להתקנת מערכות סולאריות, בהם שטחים דו-שימושיים, כגון גגות בתים ומבני ציבור, מאגרי מים ועוד. התיקון שאישרנו היום להארכת הפטור מהיטל השבחה לחמש שנים נוספות בעזרת ח"כ מיקי חיימוביץ' ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ יעקב מרגי, הוא צעד מבורך, שיעודד אזרחים רבים לקחת חלק בתהליך שאנו מובילים להחלפת תמהיל הדלקים והפחם המזהמים במערכות סולאריות וגז טבעי שמפחיתים דרמטית את זיהום האוויר".
למידע נוסף על התקנת מערכות סולאריות לחצו כאן