מפגש בין חיות בר לבין כלי רכב של מטיילים עלול להיות קטלני עבור בעלי החיים. מדי שנה נדרסים בכבישי ישראל למעלה מ-2,000 חיות בר - החל מקיפודים ודלקים ועד זאבים, יעלים, תנים ושועלים. ברשות הטבע והגנים קוראים לנהגים להיות זהירים, במיוחד בעונה זו של השנה.
עמוס סבח, אקולוג מחוז יו"ש ברשות הטבע והגנים, הסביר מדוע יש להיות זהירים במיוחד כעת. "אנחנו נמצאים בשיא עונת ההמלטות של הצבאים והיעלים וכן כלל היונקים, אפשר לראות עופרים וגדיים", הוא אמר. "מרבית הנדרסים הם פרטים צעירים, שעדיין לא יודעים להיזהר. זה נכון גם אצל תנים ושועלים, הם עדיין לא התרגלו לכלי הרכב שסביבם, ומי שנדרס – כבר לא ישרוד כדי ללמוד".
3 צפייה בגלריה
פגר יעל דרוס - באזור מצפה רמון
פגר יעל דרוס - באזור מצפה רמון
פגר יעל דרוס - באזור מצפה רמון
(צילום: דייויד סטרוקוב רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
פגר זאב דרוס בכביש הערבה
פגר זאב דרוס בכביש הערבה
פגר זאב דרוס בכביש הערבה
(צילום: עמרי יוסף עומסי רשות הטבע והגנים)
סבח הוסיף: "צריך לשים לב, אם רואים צבי או יעל בצד הדרך - יש להאט, כי לפעמים מהבהלה מהרכב הם חוצים ואנחנו עלולים לפגוע בהם. אם חס וחלילה פגעתם לא בכוונה בחיית בר, צרו קשר עם מוקד רשות הטבע והגנים במספר 3639* ואנחנו ננסה להציל את החיה במידה וניתן".
והנתונים קשים. בשנת 2021 נדרסו 345 תנים בכבישי ישראל, 180 דורבנים, 159 שועלים מצויים, 132 צבי ישראלי, 130 גירית מצויה, 97 חזירי בר, 95 קיפודים מצויים, 59 נמיות ו-55 צבועים - אחת מהן היא הצבועה המפורסמת רותי, שנדרסה למוות במודיעין. ביולי 2022.
3 צפייה בגלריה
נדרסה למוות. הצבועה רותי
נדרסה למוות. הצבועה רותי
נדרסה למוות. הצבועה רותי
(צילום: אור מילשטיין רשות הטבע והגנים)
כאמור, מספר הדריסות המתועדות בשנה הוא כ-2,000 חיות בר. ברשות הטבע והגנים אומרים כי המספר גבוה יותר, שכן בעלי החיים הנספרים הם אלה שנותרו על הכביש או בצדדיו, בעוד רבים אחרים נפגעים ומתים הרחק מהכביש ולא תמיד מתגלים. .
דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים: "במחקר משותף של רשות הטבע והגנים והטכניון נמצא כי דווקא בכבישים, שבהם המהירות נמוכה יחסית נדרסים יותר בעלי חיים. אלו בדיוק הכבישים באזורי הפריפריה, שבהם גם יש יותר שטחים פתוחים ולשם אנחנו מגיעים בחופשות לטייל".
רותם הוסיף: "יכול להיות כאן שילוב קטלני מבחינת בעלי החיים, יותר תנועה בכבישים, יותר מזון שנותר ויותר מקרים של הפחדת בעלי חיים כתוצאה מנוכחות אדם. כל אלה מובילים לעליה בסיכוי לפגיעה בבעל חיים מרכב חולף. גם כשנוסעים בדרכי עפר יש להיות ערניים לתנועת בעלי חיים. סעו לאט ותהנו מהטבע".