מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיה גרמו לדורית בנט, מנכ"לית ומייסדת חברת אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת, לפרוש מתפקידה ולעבור לפעול למען תושבי העוטף. בכנס אילת-אילות שנערך בשבוע שעבר, הודיעה על פרישתה מהתפקיד. אלא שכמה ימים לאחר מכן החליטו ברמ"י לפטר את בנט.
בראיון ל-ynet בשבוע שעבר סיפרה בנט כי החליטה להתגייס לסיוע ליישובי הנגב המערבי יחד עם אישים נוספים בתחום: "גייסנו צוות של כ-40 מתנדבים, אנשי מקצוע, והוצאנו דוח המלצות מקצועי לחבל תקומה וגורמי הממשל הרלוונטיים, שבו ממליצים ומציעים כיצד האנרגיה יכולה להוות מנוף לפיתוח אזורי".
1 צפייה בגלריה
דורית בנט
דורית בנט
דורית בנט
(צילום: נעה פרי)
בנט שימשה כיועצת חיצונית לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י). היא הייתה אמורה לייעץ אם תוכניות השיקום הן ריאליות ליישום, וכיצד ומה צריך לקרות כדי שהן יתממשו. בכל הנוגע לאנרגיה מתחדשת, בנט שמה דגש על דו-שימוש של השטחים החקלאיים, כדי לצמצם את הנגיסה בשטחים הפתוחים והחקלאיים לטובת פיתוח. בנוסף, בנט משמשת כיועצת המועסקת דרך חברת הניהול והייעוץ "אביב" בפרויקט זה.
לפני כשבועיים הציגה את התוכנית שגיבשה יחד עם יועצים מתחומים נוספים בפני ועדת העורכים של רשות מקרקעי ישראל, ובו מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח. זאת במסגרת פרוייקט לפיתוח הנגב המערבי, שמבוצע על ידי "אביב". יחד איתה היה גם ערן אטינגר, לשעבר סמנכ"ל במשרד החקלאות. אך עתה ברמ"י ביקשו מחברת אביב להחליף את היועצים האלו.
בנט מסרה בתגובה: "אין בי כעס. עמדתי בראש ארגון שהוא מלכ"ר. הוא ייצג את האינטרס הציבורי של מרחב אילת והערבה. אני מאוכזבת שלא יכולתי לנסות לייצר מנופים כלכליים דרך האנרגיה באמצעות הניסיון שלי. בחברת אילת-אילות פתרתי בעיות רגולציה. צריך לחשוב יצירתי. ואני חושבת שבחבל התקומה אנחנו רוצים לייצר הזדמנויות ולהסיר חסמים".
בכיר במערכת התכנון אמר כי "אנשי צוות הגיעו והציעו הצעות מקצועיות, וביקשו לבנות מערכת מורכבת של פתרונות. רמ"י פשוט זרקו את היועצים. היינו בהלם. אנחנו לא מבינים מאיפה זה בא".
ברשות מקרקעי ישראל מסרו בתגובה: "בחירת יועצים המלווים הליכי תכנון הינה סוגיה מקצועית המנוהלת ברמ"י. לרשות קיימת הזכות להחליט עם איזה יועצים היא מתקשרת בהתאם לדין ובהתאם לצורך. לא ברורה מהות הפנייה ומה עניינה הציבורי".
תגובת רמ"י, שמעלה תמיהה לגבי העניין הציבורי בהתנהלות של בנט, מעידה על חוסר ההבנה של התפקיד שלה. לא מדובר במיזם תכנוני קטן וצר, אלא בתוכנית לאומית רגישה ודחופה. ויותר מכך, העובדה שברמ"י לא מבינים את העניין הציבורי בתוכנית היא חוסר הבנה של המהות שלהם, כגוף האחראי על קרקעות המדינה, שכן לא מדובר בגוף פרטי שיכול לעשות ככל שעולה על רוחו.