אוניברסיטת חיפה מקימה בית ספר לארכיאולוגיה, שיאחד את כלל הפעילות הארכיאולוגית הקיימת באוניברסיטה – ביבשה ובים.
בראש בית הספר יעמוד פרופ' ישראל פינקשלטיין, חבר האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים ומהארכיאולוגים המובילים בעולם לחקר הלבנט.
2 צפייה בגלריה
אשפה בניצנה
אשפה בניצנה
חפירות ארכיאולוגיות בניצנה
(צילום: יותם טפר)
באוניברסיטה אמרו כי בית הספר החדש נוסד מתוך כוונה לחזק ולהגדיל עוד יותר את הפעילות הארכיאולוגית הענפה הקיימת כיום באוניברסיטת חיפה והוא יכלול את החוג הקיים לארכיאולוגיה ואת החוג הקיים והיחיד מסוגו בישראל לציוויליזציות ימיות, המתמקד בחפירות ארכיאולוגיות תת ימיות.
אל שני החוגים הקיימים יצטרפו שני חוגים נוספים, גם הם ייחודים בנוף האקדמי הישראלי: החוג למדעי הארכיאולוגיה, שיתמקד בממשק שבין הארכיאולוגיה המסורתית וידע מתחומי מדעי הטבע והחיים כמו חקר מתכות, סדימנטים, עצמות בעלי חיים ועוד והוא יעניק לבוגריו תואר בוגר או מוסמך במדעים (B.Sc או M.Sc); והחוג לשימור, אוצרות ומוזיאולוגיה. כיום ישנן תוכניות לשימור או אוצרות ומוזיאולוגיה, אולם באוניברסיטת חיפה אומרים כי אין בישראל תוכנית אקדמית מלאה כזו. ארבעת החוגים יאפשרו שילובים שונים בתוך מסגרת בית הספר עבור הסטודנטים והסטודנטיות.
2 צפייה בגלריה
חקר הים. חוקרי בית הספר למדעי הים על שם צ'רני
חקר הים. חוקרי בית הספר למדעי הים על שם צ'רני
חוקרים גם את הים
(צילום: Nicolas Ponzone)
כחלק מהקמת בית הספר לארכיאולוגיה, יושם דגש על חיזוק המחקר בתקופת הברונזה והברזל ובתקופה ההלניסטית-רומית-ביזנטית בלבנט, לצד המחקר הקיים כיום בתחומי הפרה-היסטוריה, ימי הביניים הארכיאו-זואולוגיה ועוד.
"המטרה המרכזית שלנו היא לחזק עוד יותר תחום שהוא כבר היום חזק מאוד באוניברסיטת חיפה. הקמתו של בית הספר לארכיאולוגיה והבאתו של שם מוביל כמו פרופ' ישראל פינקלשטיין, היא עדות לחוזקו של תחום הארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה", אמר רקטור האוניברסיטה, פרופ' גור אלרואי.
בראש בית הספר החדש יעמוד פרופ' ישראל פינקלשטיין, חוקר בעל שם עולמי בתחום הארכיאולוגיה של ישראל בתקופת הברונזה והברזל, המשלב במחקריו הארכיאולוגיים בין מדעי החיים והמדעים המדוייקים. "באוניברסיטת חיפה יש כבר כיום מספר מוקדים ייחודים של מחקר ארכיאולוגי מוביל ואני מאמין שיחד עם החוגים החדשים שנקים נוכל לחזק עוד יותר את המצוינות האקדמית שלנו. ההתמקדות במדעי הארכיאולוגיה, מחקר של תרבויות הים התיכון והשילוב המתבקש עם מוזיאון הכט יכול להפוך אותנו לכוח ייחודי במחקר הארכיאולוגי – בארץ ובעולם", אמר פרופ' פינקלשטיין.