תיעוד מטריד שהגיע לידי ynet חושף את הסכנות לעולם החי הימי בשל שימוש בכלים חד פעמיים בפרט, ופלסטיק בכלל, בסביבה הימית. בצואה של צבת ים חומה, שהועברה להצלה במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, התגלו כ-200 גרם שאריות פלסטיק, בין היתר פקקים, שאריות של כוסות חד פעמיות, אריזות חטיף ועוד.


2 צפייה בגלריה
פרטי הפלסטיק שהצבה אכלה
פרטי הפלסטיק שהצבה אכלה
פרטי הפלסטיק שהצבה אכלה
(צילום: רשות הטבע והגנים)

הצבה טייב (על שמו של הדייג מג'סר א-זרקא שהציל אותה), נקבת צב ים חום בוגרת, הגיעה למרכז ההצלה לצבי ים בסוף נובמבר. היא נלכדה ברשתו של הדייג, שדיווח על כך מייד למוקד הרשות (3639*).
במרכז ההצלה הסתבר שטבעה. ברשות הסבירו כי צבי ים חיים בים, אולם הם נושמים אוויר, אחת לכמה זמן כאשר הם מוציאים את הראש מהמים. כאשר צב נלכד ברשת, הוא נלחץ ופעיל יותר ולכן צורך יותר חמצן. עקב כך, הוא צריך לעלות לנשום בתדירות גבוהה יותר, אך אינו יכול לעשות זאת כי הוא לכוד. תוך כדי הלחץ והמאבק להשתחרר, הצב מכניס מים לריאות, דבר שיכול לגרום לטביעה מיידית, או לבצקות ודלקות בהמשך, וכתוצאה מכך - למוות. במרכז ההצלה לצבי ים מבצעים תהליך רפואי מורכב של שטיפת ריאות בכדי להציל צבי ים שטבעו.

2 צפייה בגלריה
צבת הים טייב במרכז של רשות הטבע והגנים
צבת הים טייב במרכז של רשות הטבע והגנים
צבת הים טייב במרכז של רשות הטבע והגנים
(צילום: רשות הטבע והגנים)

טייב טופלה ועברה שטיפת ריאות והיום היא נמצאת בשיקום ומעקב. המעקב כולל גם תיעוד של מתן צואה, וצוות מרכז ההצלה נחרד לגלות חלקי פלסטיק רבים בצואה של טייב, דוגמת כוסות פלסטיק חד פעמיות, פקקים, עטיפות של חטיפים ועוד.
"אנו מקווים לראות אותה אוכלת ונותנת צואה תקינה בימים הקרובים", אמרו המטפל הראשי גיא איבגי והמתנדבת לוצ׳י ברסלר. "אין כמו לראות במו עיניך את כמויות הפלסטיק בצואה כדי להבין את ההשפעה הגדולה שיש לפסולת שלנו על בעלי החיים בכלל, ובסביבה הימית בפרט. אנו מקווים שחשיפה של הציבור למקרה זה תעורר מחשבה ושינוי בהרגלי הצריכה, על מנת לשמור על סביבה נקייה יותר עבור כולנו".