בכל פעם שכוכבי הסרט "אל תסתכלו למעלה" ניסו להסביר לעולם את המסר הדחוף שלהם: כוכב שביט ענקי ישמיד את כל החיים על כדור הארץ אם לא נפעל במהירות - הרגשתי צביטה של הזדהות.
הדרכים שבהן הם ניסו נואשות להעביר את גודל האיום, מתארות את הניסיונות הבלתי פוסקים של מדעני אקלים, פעילים סביבתיים וגם כתבי סביבה להפעיל לחץ על הממשלות ברחבי העולם לפעול על מנת להבטיח שיהיו לנו חיים בטוחים ובריאים.
1 צפייה בגלריה
הסרט "אל תסתכלו למעלה"
הסרט "אל תסתכלו למעלה"
הסרט "אל תסתכלו למעלה"
(צילום: מתוך הסרט של נטפליקס)
רכבת ההרים של מסע השכנוע הזה נעה גם בסרט, וגם אצלנו במציאות, בין אימפולסיביות מאשימה ובלתי נשלטת, לבין ניסיונות להצגת הנושא הגדול והקשה הזה בקור רוח, קלילות והומור.
איזון מערכות האקלים והאקולוגיה מתערער בקצב מסחרר, ויש לכך השלכות חמורות על חיינו. אבל איך אפשר להעביר מסר כזה בצורה אפקטיבית, שתגרום לעשות משהו על מנת לאזן בחזרה את המערכות שבהן אנו תלויים?

בין הסרט למציאות

וכשרוצים לפעול - כמו בהתמודדות עם נגיף הקורונה - המדינות יודעות לשתף פעולה ולעשות כמעט הכול על מנת לצמצם את הפגיעה באזרחים. לעומת זאת, מצב החירום האקלימי-אקולוגי הוא "סיפור" הרבה יותר גדול, שמשפיע וישפיע על חיינו בצורה חמורה יותר.
כשנרגיש יותר את השפעות משבר האקלים בשנים הקרובות, כל תחום בחיינו ישתנה משמעותית. אבל איכשהו, הנושא לא זוכה לתגובות זהות כמו במאבק בנגיף הקורונה, ובטח שלא להתגייסות הבינלאומית הנחוצה.


אז מה עושים?

מפיק הסרט, דויד סירוטה, הסביר בריאיון שכדי שכולנו נוכל "ליהנות" מראייה אמיתית של המצב, כדי שנוכל להבין ובאמת לשנות אותו, הסיקור של משבר האקלים צריך לכלול קשר לחיי היומיום שלנו. כמו שמנתחים את השפעתם של מהלכים פוליטיים על ביטחון וכלכלה - כך עלינו לקבל מידע שוטף על איך המשבר האקלימי-אקולוגי משפיע כבר עכשיו על חיינו, ברגעים אלה ממש.
אנו יודעים בעל פה איך הקורונה משפיעה על בתי החולים, מסעדות ואפילו על ניירות טואלט. אבל, לכמה מידע אנו נחשפים על השפעות המשבר האקלימי-אקולוגי על מזון ומים, חשמל, בריאות, ביטחון, ביטוח, ועוד?
אנו צריכים להבין את הקשר הסביבתי לנושאים האלו, ולהבין שיש לנו את הכוח והבחירה בין לשנות אותם לטובתנו או לתת להם להתדרדר. זו המשמעות של להסתכל למעלה ולהבין מה הסכנות העומדות בפנינו.
"אל תסתכלו למעלה" עוסק במשימה גדולה, שאיננו יודעים אם תצליח ועד כמה. אבל הסרט מהווה משימה בפני עצמה: הנעה לפעולה על-ידי הצגת המסר בצורה חדשה לגמרי. ובעזרת יותר אנשים שעושים את חלקם הקטן בהשפעה על התמונה הגדולה, היא גם תצליח.
הכותב הוא אומן סביבתי ופעיל במטה החירום האקלימי-אקולוגי
* שלל התארגנויות ופעילויות שכבר קיימות וגם עדכונים בנושא סביבה: tinyurl.com/climateactionIL
אוהבים סופגניות? לא, זו לא פרסומת. זוהי המלצה להכיר את מודל כלכלת הדונאט, שיסביר את העקרונות הללו בצורה פשוטה אך עמוקה ואפקטיבית ביותר.
פלייליסט המכיל הרצאות על המשבר האקלימי-אקולוגי - בעברית: tinyurl.com/climatelecturesinheb