פרופ'-מחקר יעקב זיו מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי חגג אתמול (שבת) את יום הולדתו ה-90. נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון בירך אותו ואיחל לו מזל טוב ובריאות ועוד שנים רבות וטובות.
נשיא הטכניון אמר לפרופ'-מחקר זיו כי "תרומותיך המדעיות שינו לעד את הדרך בה אנחנו מעבירים, אוגרים ומעבדים מידע. אתה מהווה מקור השראה לכולנו – מגדלור המסמן מצוינות מדעית ואת הפוטנציאל הטמון בה להתנעת מהפכות טכנולוגיות המשפיעות על חיי כלל האנושות".
2 צפייה בגלריה
פרופ' מחקר יעקב זיו, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ופרופ' נחום שימקין, דיקן הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים
פרופ' מחקר יעקב זיו, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ופרופ' נחום שימקין, דיקן הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים
מימין לשמאל: פרופ' מחקר יעקב זיו, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ופרופ' נחום שימקין, דיקן הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים
(צילום: דוברות הטכניון)
פרופ' זיו, מהאישים החשובים בעולם המידע וממציאם של אלגוריתם למפל-זיו ואלגוריתם ויינר-זיו, זכה לפני כמה חודשים ב-IEEE Medal of Honor - מדליית הכבוד של האיגוד הבינלאומי למהנדסי חשמל ואלקטרוניקה – לשנת 2021. המדליה הוענקה לו על תרומתו הנרחבת לתורת האינפורמציה ולדחיסת נתונים ועל מנהיגותו המחקרית יוצאת הדופן, ובכך היה לישראלי הראשון הזוכה בהכרה עולמית זו.
פרופ'-מחקר זיו נולד בנובמבר 1931 בטבריה. כשהיה בן שלוש עברה המשפחה לרעננה, שם ניהל אביו, בן ציון זיו, את בית הספר "מגד". בית הספר "זיו" ברעננה נקרא על שמו של האב. בן ציון לימד את הילדים דקדוק עברי ותלמוד, אבל יעקב נמשך תמיד להנדסה. הוא זוכר בית עמוס ספרים ובהם ספר ברוסית על מהנדס החשמל גוליילמו מרקוני, חתן פרס נובל בפיזיקה לשנת 1909. את הספר קרא יעקב בגיל 11 בעזרת מילון רוסי-עברי, וכשסיים בנה משדר על פי ההוראות שבספר בתוספת אלתורים. הוא המתין בקוצר רוח שהוריו יצאו מהבית ואז חיבר את המשדר לחשמל. באותו רגע נשמע פיצוץ גדול והאור בבית כבה, אבל ליעקב הייתה זו תחילת הדרך לפרס מרקוני היוקרתי שבו זכה כעבור עשרות שנים.
הוא זוכר לטובה את לימודיו בתיכון גימנסיה הרצליה ובעיקר את כרמי יוגב, מורה למתמטיקה ולפיזיקה ולימים מנהל הגימנסיה. אולם הלימודים נקטעו בשל מלחמת השחרור, ויעקב גויס בגיל 16. בתום המלחמה חזר לבית הספר וסיים במהירות את הלימודים. לאחר שירות סדיר בצבא כטכנאי מכ"ם הוא החל ללמוד בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים בטכניון.
2 צפייה בגלריה
פרופ' מחקר יעקב זיו עם פרופ' מחקר שלמה שמאי
פרופ' מחקר יעקב זיו עם פרופ' מחקר שלמה שמאי
פרופ' מחקר יעקב זיו עם פרופ' מחקר שלמה שמאי
(צילום: דוברות הטכניון)
הוא השלים תואר ראשון ושני בפקולטה ואחריהם דוקטורט ב-MIT (ב-1962). לאחר כשמונה שנים של מחקר ופיתוח בחברת רפאל ובמעבדות בל בארצות הברית הוא הצטרף לסגל הטכניון. במרוצת השנים הוא כיהן בתפקידים בכירים ובהם המשנה לנשיא הטכניון לעניינים אקדמיים, יו"ר ות"ת ונשיא האקדמיה הישראלית למדעים. הוא חבר האקדמיה הלאומית של ארצות הברית והאקדמיה האמריקנית לאומנויות ומדעים. פרופ'-מחקר זיו זכה בפרסים יוקרתיים רבים ובהם פרס ביטחון ישראל (פעמיים), פרס ישראל במדעים מדויקים (1993), פרס מרקוני (1995), מדלית ריצ'רד המינג (1995), פרס שאנון (1997), פרס חזית הידע של קרן BBVA (2009) ופרס א.מ.ת. (2017).
בשנת 1977 פרסמו פרופ'-מחקר זיו ופרופ’ אברהם למפל מהפקולטה למדעי המחשב את הגרסה הראשונית של אלגוריתם למפל-זיו, ובשנת 1978 את הגרסה השנייה. שתי הגרסאות שימשו בסיס לטכנולוגיות דחיסה חיוניות ובהן TIFF ,PNG ,ZIP ו-GIF ומילאו תפקיד מרכזי בפורמטים PDF (למסמכים) ו-MP3 (למוזיקה). זהו אלגוריתם לדחיסת מידע המאפשר דחיסה ללא אובדן מידע ,(lossless compression) ללא תלות במבנה הנתונים וללא ידיעה מוקדמת של תכונותיהם הסטטיסטיות של הנתונים. על בסיסו של אלגוריתם זה פותחו רבות מטכנולוגיות הדחיסה המשמשות כיום בהתקני זיכרון, במחשבים ובמכשירי סמארטפון.
אלגוריתם למפל-זיו תרם לעולם, ללא תמורה, טכנולוגיה חסרת תקדים המאפשרת העברת מידע ויזואלי ואחר במהירות גבוהה ללא אובדן מידע. בשנת 2004 הכריז האיגוד הבינלאומי של מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה (IEEE) כי אלגוריתם למפל-זיו הוא "אבן דרך בהנדסת האלקטרוניקה והמחשבים" וכי הוא "תרם תרומה משמעותית להפיכתה של רשת האינטרנט לאמצעי אפקטיבי בתקשורת הגלובלית".
פרופ’-מחקר זיו השתתף גם בפיתוחו של אלגוריתם ויינר-זיו במעבדות בל. אלגוריתם זה, המהווה כיום חלק ממערכת ההפעלה של מיקרוסופט, מאפשר את דחיסתן של תמונות רבות ממצלמות שונות, למשל במשחקי כדורגל, ואת שידורן בעת ובעונה אחת.