מקרי התקיפה של האורקות (קטלנים) נגד סירות נמשכים: שלושה קטלנים תועדו השבוע כשהם חובטים באחת הסירות, שהשתתפה במירוץ, סמוך למיצר גיברלטר. מדובר במקרה האחרון בשורה ארוכה ומדאיגה של תקיפות מצד קטלנים מול חופי ספרד ופורטוגל, שאירעו לאחרונה.

ההיתקלות האחרונה נמשכה כ-15 דקות, ובה שלושה מהיונקים הענקיים אילצו את צוות הסירה, שהשתתפה במירוץ מהולנד לאיטליה, להוריד את המפרשים ולהרעיש, בניסיון להפחיד את הקטלנים. איש לא נפגע, אבל מפקד צוות JAJO , ג'למר ואן ביק, אמר בסרטון שפורסם באתר The Ocean Race, שזה היה "רגע מפחיד".
"לפני 20 דקות, נפגענו על ידי כמה קטלנים", הוא אמר בסרטון. "שלושה קטלנים הגיעו היישר אלינו והחלו להכות בהגאים. מרשים לראות את הקטלנים, חיות יפות, אבל עבורנו כצוות רגע מסוכן”.
בסרטון, שצולם על ידי צוות הסירה, נראה אחד הקטלנים דוחף את ההגה. בסרטון אחר נראה קטלן "דוחף את אפו" לתוך גוף הספינה.
3 צפייה בגלריה
רגע התקיפה
רגע התקיפה
רגע התקיפה
(צילום: The Ocean Race via AP)
מדענים הבחינו בתופעה הולכת וגדלה, לפי קטלנים - שאורכם נע בין 5 ל-6 מטרים ומשקלים יותר מ-3,600 קילוגרם, התנגשו או פגעו במכוון בסירות ששטו מול החוף המערבי של חצי האי האיברי בארבע השנים האחרונות.
צוות של חוקרי חיים ימיים, שחוקר קטלנים ליד ספרד ופורטוגל, זיהה 15 אורקות בודדות המעורבות במפגשים - 13 מהם צעירים, דבר שתומך בהשערה שהם פשוט "משחקים". העובדה ששניים הם מבוגרים יכולה לתמוך בתיאוריה המתחרה והסנסציונית יותר, לפיה הם מגיבים לאירוע טראומטי שבה הייתה מעורבת סירה.
3 צפייה בגלריה
אחת מהסירות שהשתתפו במירוץ
אחת מהסירות שהשתתפו במירוץ
אחת מהסירות שהשתתפו במירוץ
(צילום: EPA)
צוותי סירות השטות באזור הוזהרו מפני מפגש אפשר עם קטלנים. "ידענו שיש אפשרות של תקיפת קטלן באזור הזה", אמר ברנד שוייל, שהיה גם הוא על הסירה שהותקפה. "אז כבר דיברנו על מה לעשות אם מצב כזה יתרחש".
שווייל אמר שברגע שהסירה הותקפה, המפרשים הורדו כדי להאט את מהירותה. הצוות השמיע גם קולות כדי להפחיד את הקטלנים. בשל התקיפה הצוות ההולנדי ירד מהמקום השני לרביעי בתחרות השיט מהאג לגנואה. "הם נראו יותר אגרסיביים כשהפלגנו במהירות. ברגע שהאטנו הם גם התחילו להיות פחות אגרסיביים בהתקפות שלהם", אמר חבר צוות הסירה. "כולם בסדר על הסיפון וגם החיות בסדר".
3 צפייה בגלריה
נזק שנגרם לסירה שהותקפה
נזק שנגרם לסירה שהותקפה
נזק שנגרם לסירה שהותקפה
(צילום: AFP)
הקטלנים הם למעשה הגדולים במשפחת הדולפינים. זכרי לוויתן קטלן מגיעים לאורך ממוצע של 9 מטר ונקבות עד 8 מטר. הם נוהגים לחיות בלהקות ונחשבים לציידים מתוחכמים שנוהגים לשתף פעולה בהתאם לסוג הטרף. כיוון שהקטלנים שתועדו בתקיפות הם קטנים יחסית - העריכו החוקרים כי מדובר בצעירים. הקטלנים ניזונים לא רק מכלבי ים, דולפינים, כרישים ודגים, אלא גם ממינים שונים של לוויתנים גדולים.