דולמן - תא קבורה קדום מאבן - התגלה בטיארפ הסמוכה לפאלקופינג בשבדיה. בניתוח הממצאים התגלה כי מדובר באחד מתאי הקבורה העתיקים ביותר בסקנדינביה בכלל ובשבדיה בפרט. המחקר פורסם בכתב העת Journal of Neolithic Archaeology.
שבדיה היא ביתם של אתרים היסטוריים רבים. אחד המדהימים שבהם הוא הדולמן - הצורה הנפוצה ביותר של מבנה מגליתי באירופה - שנחשב לאחד העתיקים מתאי הקבורה בשטחה ובסקנדינביה כולה. למבנה עתיק זה יש משמעות היסטורית רבה, שכן הוא מספק תובנות חשובות מהעבר באמצעות ממצאיו הארכיאולוגיים.
2 צפייה בגלריה
החפירה הארכאולוגית בטיארפ בקיץ 2023, שבוצעה בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות גטבורג וקיל
החפירה הארכאולוגית בטיארפ בקיץ 2023, שבוצעה בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות גטבורג וקיל
החפירה הארכאולוגית בטיארפ בקיץ 2023, שבוצעה בשיתוף פעולה בין אוניברסיטאות גטבורג וקיל
(צילום: Cecilia Sjöberg)
"זהו קבר עתיק שמתוארך לתקופה הנאוליתית הקדומה, בערך מ-3500 לפנה"ס", אמר הארכאולוג ד"ר קרל-גורן סיוגרן מאוניברסיטת גטבורג, שלקח חלק בחפירות אותן ביצעו ארכאולוגים מאוניברסיטת גטבורג ומאוניברסיטת קיל. יחד עם זאת, צוות הארכאולוגים התפלא לגלות כי חלקים מהשלדים של האנשים הקבורים בדולמן זה חסרים.
"חסרו בעיקר גולגולות ועצמות גדולות, ייתכן מכיוון שהן הוצאו מהקבר. עד כה לא הצלחנו לגלות מה עומד מאחורי זה, האם יש קשר לטקסי קבורה או שיש סיבה אחרת להיעדר העצמות הספציפיות", הוסיף ד"ר סיוגרן. העצמות שכן התגלו בדולמן העתיק היו של כפות ידיים ורגליים, שברי עצמות צלעות ושיניים, זאת בשונה מגולגולות ועצמות גדולות יותר כמו עצמות ירכיים וזרועות.
"זה שונה ממה שאנחנו רואים בדרך כלל במבנים מגליתים, כלומר תאי קבורה הבנויים מאבנים גדולות ומתוארכים לתקופה הנאוליתית. בדרך כלל, העצמות שחסרות הן עצמות קטנות יותר, כמו למשל עצמות כפות הרגליים והידיים, אלא שבמקרה הנוכחי ההפך התגלה", הסביר ד"ר סיוגרן.
טורביורן אלסטרם, פרופ' לאוסטאולוגיה באוניברסיטת לונד, חקר את ממצאי העצמות. הוא הסיק שהעצמות הן של 12 אנשים לפחות, כולל תינוקות וקשישים. יחד עם זאת, צוות הארכאולוגים שחשף את העצמות בחפירות שביצע בקיץ אשתקד, טרם הצליח לחשוף מה הייתה הסיבה שבגינה הם מתו. "לא מצאנו עדות לפציעות על עצמותיהם של האנשים שנקברו, כך שאנחנו לא חושבים שהם מתו בגלל גילויי אלימות. אנחנו ממשיכים לחקור את הדנ"א שלהם, בתקווה לגלות האם סיבת המוות נקשרה לתחלואה", אמר ד"ר סיוגרן.
2 צפייה בגלריה
הדולמן שנחשף בחפירות הארכאולוגיות בשבדיה
הדולמן שנחשף בחפירות הארכאולוגיות בשבדיה
הדולמן שנחשף בחפירות הארכאולוגיות בשבדיה
(צילום: Karl-Göran Sjögren)
פאלקופינג (Falköping) ידועה מזה זמן רב לא רק בשל שרידיה העתיקים מתקופת האבן, הברונזה והברזל, אלא גם בזכות קברי המעבר הרבים שלה - קברים בעלי גגות בשיטות בנייה מורכבות יותר מלוח האבן המגליתי המונח על הדולמן - מתקופה מאוחרת יותר, בערך מ-3300 לפנה"ס. החקלאות הגיעה לאזור זה בערך בשנת 4000 לפנה"ס, כלומר כ-500 שנים לפני בניית הקבר בטיארפ (Tiarp).
לכן, מחברי המחקר העריכו כי האנשים שנקברו בדולמן העתיק היו חקלאים במקצועם, שחיו מגידולי תבואה ובעלי חיים, ואכלו מוצרי חלב. "תוצאות ניתוח הדנ"א הראשוניות מראות שהוא נשמר היטב, מה שאומר שנוכל לשחזר את היחסים המשפחתיים בין האנשים שנטמנו בתא קבורה זה", הסביר ד"ר סיוגרן, כשלדבריו מדובר בדולמן עתיק ביותר מ-200-150 שנים מקברי המעבר של האזור, מה שמעניק לו מעמד של אחד מתאי הקבורה העתיקים ביותר לא רק בשבדיה, אלא בסקנדינביה כולה.
הדולמן העתיק נחשף לראשונה בשנת 1929, נחקר על ידי ארכאולוגים באותה תקופה, ולאחר מכן שוב בשנת 2014, אז התגלה שהקבר שלם פחות או יותר ובתוכו יש שרידי שלדים. המחקר האחרון שופך אור לא רק על כניסת אורח החיים החקלאי, אלא גם על טקסי קבורה בתקופת הנאוליתית המוקדמת והתיכונה בשבדיה. מחקר עתידי יגלה בתקווה את סיבת המוות והקשר בין האנשים שנטמנו בדולמן העתיק, מה שעשוי לפתור את התעלומה ולהשלים את החלקים החסרים בפאזל של הדולמן השבדי והאנשים שנקברו בו.