משגר הענק של SpaceX ועתיד המסעות בגלקסיה

חוקרת כוכבי הלכת, פרופ' ג'ניפר הלדמן, מדברת בהרצאה ב-TED על האופן שבו רכבי חלל ענקיים, שניתן להשתמש בהם שוב ושוב, כמו הסטארשיפ של חברת SpaceX, יכולים לעזור לאנושות להשיג את הקפיצה הגלקטית הבאה ולפתוח עידן חדש של חקר החלל, ממחקר של עולמות האוקיינוס הרבים במערכת השמש, לשיגור טלסקופים גדולים יותר שיוכלו לראות עמוק יותר לתוך היקום.

ארבעת האיומים הגדולים ביותר על ההישרדות האנושות

עם המצאתה של פצצת האטום, האנושות השיגה את הכוח להשמיד את עצמה בפעם הראשונה בהיסטוריה. מאז, הסיכוי שלנו להכחדה או להתמוטטות של הציביליזציה עלה בהתמדה. מה הסיכוי שנשמיד את עצמנו? ומה מהווה את האיום הגדול ביותר להישרדות שלנו? מהם ארבעת האיומים הקיומיים וכיצד אנחנו יכולים להגן על עצמנו בעתיד. (בימוי: ראזה ריאהי, קריינות: בת'אני קאטמור-סקוט, מוזיקה: אנדרה איירס).

העלות בפועל של מניעת התמוטטות האקלים

אף אחד לא באמת יודע כמה יעלה להימנע מההשפעות הקשות ביותר של שינויי האקלים. עם זאת, הניתוח של ההיסטוריון פרופ' יובל נח הררי, המבוסס על עבודתם של מדענים וכלכלנים, מצביע על כך שהאנושות עשויה למנוע קטסטרופה על ידי השקעה שוות ערך לשני אחוזים בלבד מהתמ"ג העולמי בפתרונות אקלים. הוא טוען שמניעת אסון אקולוגי לא יגרום לשיבושים הגלובליים הגדולים שרבים חוששים מהם, ומסביר שכבר יש לנו את המשאבים הדרושים לנו - זה רק עניין של שינוי סדרי העדיפויות שלנו.

המיתוס הנורדי שנתן השראה ל"שר הטבעות"

הגמדים היו אומנים מאסטרים. גמד אחד, אנדברי, חישל יצירות מופלאות. הוא הרבה פעמים קיבל צורה של דג, ויום אחד, הוא שחה לארץ נימפות המים, ששמרו על הררי זהב. כשהנימפות צחקו על הופעתו, אנדברי נעשה זועם ולקח את הזהב. איתו, הוא עיצב לעצמו טבעת מיוחדת. איזולט גילספי חולק את המיתוס הנורדי של הטבעת המקוללת. (בימוי: BASA, הקראה: אלכסנדרה פנזר, מוזיקה: איגור פיגורואה ואסטודיו מונו).

הטעות הגדולה ביותר בהיסטוריה של יצירת מפות

במשך אלפי שנים, אנשים יצרו גם מפות פונקציונליות ומה שאנחנו מכירים כקוסמוגרפיות, שמראות את כדור הארץ ומיקומו בקוסמוס, הרבה פעמים כולל מערכות כוכבים, אלים ומקוומת מיתיים. המפות האלו נועדו לתאר את הגאוגרפיה של העולם, אבל לא בהכרח היו מועילות לניווט והכילו כמה טעויות ברורות. ד"ר קיילה וולף חולקת את הכישלונות הגדולים ביותר של יצירת מפות. (בימוי סרין אינן, Kozmonot Animation Studio, קריינות: אלכסנדרה פנזר, מוזיקה: סם מיסירליוגלו, דיוויד קולטון).

איך תעלת סואץ שינתה את העולם

היום, כמעט 30% מתנועת האוניות בעולם עוברת דרך תעלת סואץ, בסך הכל 20,000 אניות ב-2021. אתר התעלה עניין שליטים מאז האלף השני לפני הספירה, אבל התוכניות לבניית מעבר הוכרעו על ידי העלויות, בעיות פוליטיות, והחול הנע ללא הפסקה - עד המאה ה 19. לוסיה קרמינטי מספרת על היצירה של תעלה סואץ. (בימוי: מייקל קלופאידיס, זדם מדיה. קריינות: כריסטינה גריר).

האם השמש יכולה להשבית את האינטרנט?

בספטמבר 1859, כורים שיצאו בעקבות בהלת הזהב בקולורדו התעוררו ביום שמשי נוסף. או כך הם חשבו. להפתעתם, הם גילו במהרה שהשעה הייתה למעשה 1 בלילה והשמיים לא היו מוארים מהשמש, אלא בווילונות בוהקים של אור. הבוהק החזק היה סערה סולרית - החזקה ביותר המתועדת בהיסטוריה. אז מה היא בדיוק סערה סולרית? פאביו פאקוצ'י מסביר את התופעה האסטרונומית. (שיעור מאת פאביו פאקוצ'י בימוי: ניק הילדיץ', קריינות: ג'ק קטמור-סקוט).

בניית הבלתי אפשרי: גשר שער הזהב

פרוש לאורך 227 מטר, שני מגדלים הורכבו כדי לתמוך בגשר שער הזהב בקליפורניה. הם היו רק אחד מהאתגרים שעמדו בפני המהנדסים צ'ארלס אליס וג'וסף שטראוס. אפילו לפני שהבנייה החלה, הרבה חשבו שהפרוייקטט היה בלתי אפשרי: המיצרים היו בית לרוחות חזקות, ערפל מתמיד, ורעידות אדמה. אז איך נוצר הגשר האייקוני הזה? אלכס גנדלר מספר על הבנייה. (שיעור מאת אלכס גנדלר, בימוי: אנטון בוגאטי).

היצור שהוא חצי חיה וחצי צמח

השבלול הידוע בשם אליסיה כלורוטיקה אולי לא נראה כמו משהו מיוחד. הוא נראה כמו עלה ירוק בהיר, אבל הוא אחד מהיצורים המיוחדים ביותר בכוכב הלכת שלנו. הוא חי בביצות לאורך החוף של אמריקה הצפונית, ויכול לשרוד כשנה ללא אוכל. במהלך הזמן הזה הוא חי כמו צמח. איך זה אפשרי? לוקה סימונס רייט צולל אל תוך יכולות ההסתגלות המדהימות של היצורים המיקסוטרופיים האלו. (בימוי: דניס צ'פון, ג'ק קוטמור-סקוט, מוזיקה - סליל בהייני, סטודיו cAMP)

למה לחתולים יש אישונים אנכיים?

בהצצה לתוך עיניים של חיות שונות, תראו כמה צורות יוצאות דופן של אישונים. חתולי בית, לדוגמה, הם ציידי דמדומים עם אישונים מוארכים אנכית. להרבה חיות מלחכות עשב, כמו עזים, יש אישונים מרובעים. לחיות אחרות יש אישונים בצורת סהר - או לב . אז מה קורה פה? למה יש כל כך הרבה סוגים של אישונים? אמה ברייס מתעמקת במדע של ראיית חיות. (שיעור מאת אמה ברייס, בימוי: ביילינט גאלי, CUB אנימציה).

המבצר של הטבע: איך קקטוסים שומרים על מים בפנים ואת הטורפים בחוץ

אם הייתם ארנבת מדבר, הייתם שמחים להיתקל בקקטוס: הבשר של הצמח הוא מקור מים לחיות רבות. מפורסם בזכות העלים והענפים העסיסיים שלהם, קקטוסים מכל הצורות והגדלים התפתחו לא רק לשרוד, אלא לשגשג, בכמה מאזורי האקלים המדברי הקשים בעולם. אז איך הם עושים את זה? לוקאס מג'ורה מספר על ההתאמות הייחודיות של הצמח הקוצני. (בימוי: ג'וזף קלארק, Oh Studio, קריינות: אדיסון אנדרסון, מוזיקה: סאליל בהאיאני cAMP Studio].

המיתוס של אלת הירח

אל השמש היה מאוהב באלת הירח, אי של. אבל סבה של האלה היה רכושני מאוד, ולא הרשה לאל השמש להתקרב לנכדתו האהובה. נואשים להיות ביחד, הם ברחו והיו מוכנים להדליק את השמיים בקרניהם החזקות. למרבה הצער, סיפור האהבה שלהם לא מסתיים באושר עד עצם היום הזה. סינתיה פיי דייויס מספרת את מיתוס המאיה של אי של. (בימוי של The Animation Project, הקראה על ידי בת'אני קאטמור סקוט, מוזיקה של סאליל באהיאני, cAMP Studio].

איך אתם יודעים שאתם לא חולמים?

דברים מוזרים מתרחשים בחלום: אתם מרחפים, או גורמים למזנון אכול כפי יכולתך להופיע מהאוויר, או נרדפים על ידי מכשפות במסדרונות בית הספר שלכם. אבל הדברים המוזרים שמתרחשים בחלומות לא נראים מוזרים באותו זמן. אז, איך אתם יודעים שאתם לא בחלום עכשיו? האם יש דרך להוכיח שאתם ערים? דניאל גרגורי מתעמק בתאוריות הפילוסופיות של הערות. (בימוי של דניאל סטנקלר, קריינות על ידי אדיסון אנדרסון, מוזיקה של Zing Audio].

מהו הצבע הנדיר ביותר בטבע?

צמחים, חיות או מינרלים שנמצאים בטבע קיימים כמעט בכל צבע שאפשר לדמיין. יש שני גורמים שמשפיעים על הגוונים שאתם רואים בטבע: פיזיקה ואבולוציה. אז, איזה צבעים הכי פחות סביר שתראו בעולם הטבעי? ויקטוריה הוואנג חוקרת את אחד המחזות הכי נדירים בטבע. (בימוי של תמרה בוגובאק, Artrake Studio, קריינות - אלכסנדרה פאנזר, מוזיקה של ניקולה רדיבויביץ')