מתחם סטונהנג' באנגליה מעסיק את החוקרים כבר מאות שנים. במחקר חדש, שפורסם לאחרונה, בדקו חוקרים מה אכלו הקדמונים שהיו במקום לפני כ-4,500 שנה.
חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג', שחקרו שרידי צואה שנמצאו באתר, מצאו כי הקדמונים החסונים, שהקימו את האתר, אכלו איברים פנימיים של פרות - כמו ריאות וכבד. כנראה שאותם איברים לא בושלו. החוקרים גם מצאו כי אנשים במקום סבלו מטפילים במעיים. החוקרים הבריטים אמרו כי עדויות שנמצאו בצואה אנושית מצביעות על כך שהאדם אכל את הריאות או הכבד מחיה שכבר נגועה, וכתוצאה מכך הביצים של הטפיל עברו ישר אליו.
אבילנה אנסטסיו, חוקרת שהשתתפה במחקר, אמרה ל-BBC כי התברר שבני האדם נתנו את אותו מזון גם לכלבים, שאותם הם גידלו, ולכן גם הכלבים סבלו מאותן בעיות בריאותיות.
4 צפייה בגלריה
אתר סטונהג'
אתר סטונהג'
אתר סטונהג'
(צילום: AFP)
בנייתו של האתר החלה לפני למעלה מ-5,000 שנה ונמשכה מאות שנים. זהו הגדול והמפורסם שבאתרים המגליתיים (ביוונית "מגה לית" פירושו "אבן גדולה") בבריטניה, בה מצויים שרידים של כ-1,000 מעגלים מגליתיים.
החוקרים בדקו למעשה את השלב השני (בסביבות שנת 2500 לפני הספירה) של הבנייה. אז הוקם האתר מחדש, כאשר למקום הובאו כ-80 אבני ענק, במשקל ארבעה טונות כל אחת. האבנים הובאו על פי מחקרים מהרי פרסלי (Preseli Mountains) שבדרום מערב ויילס, מרחק של כ-220 ק"מ מסטונהנג', והעברתם נחשבת להישג אדיר ומהווה תעלומה עד עצם ימינו. אבני הענק הונחו זו לצד זו, בשני מעגלים קרובים. הכניסה אל מעגלי האבנים היתה בכיוון המדויק בו זורחת השמש בתאריך 21 ביוני - היום הארוך ביותר בשנה.
4 צפייה בגלריה
צואה קדומה שנחקרה
צואה קדומה שנחקרה
צואה קדומה שנחקרה
(צילום: מתוך המחקר)
מסתורין רב אופף את האתר הפרה-היסטורי, ובין החוקרים (ביניהם היסטוריונים וארכיאולוגים) העוסקים בתחום קיימת מחלוקת לגבי ייעודו. על פי ההערכה המקובלת, שימש סטונהנג' לפולחן דתי הקשור בשמש. הערכות נוספות טוענות שמדובר בשעון אסטרונומי, שאולי שימש ככלי לחיזוי תאריכים של ליקויי חמה וליקויי ירח. בקרב אנשים המאמינים בקיומם של חיים חוצניים יש הטוענים כי האתר נועד לנחיתת חלליות מן החלל החיצון. כך או כך, ייעודו האמיתי של האתר נותר בגדר השערה בלבד.
ועכשיו, איך אתם מתקשרים עם חברים שלכם? איך אתם יכולים לדעת אם הם בסביבה? תראו אותם, תשמעו, אולי אפילו בעזרת בושם – גם תריחו אותם.
4 צפייה בגלריה
דולפינים
דולפינים
דולפינים
(צילום: shutterstock)
עבור דולפיני אף-בקבוק זה קצת שונה. טעם של שתן מאפשר להם לזהות את החברים שלהם מרחוק, לפי מחקר חדש שפורסם ב-science. מדובר על מחקר חשוב ומפתיע, כיוון שדולפיני אף-בקבוק הם החולייתנים הראשונים שאי פעם הוכח שיש להם הכרה חברתית באמצעות טעם.
המדענים משערים שהדולפינים עשויים לחלץ מידע נוסף מהשתן - כמו מצב רבייה או התנהגות, מה שיכול לעזור מאוד במהלך חיזור ובכלל.
ונסיים עם אסטרואיד באורך של 1.6 ק"מ שיחלוף סמוך לכדור הארץ בסוף החודש ואולי אפילו תצליחו להבחין בו.
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
אסטרואידים חולפים סמוך לכדור הארץ כל הזמן, אבל האסטרואיד הזה - 7335 (1989 JA) - גדול יותר מרבים מהם – גודלו פי שניים מהבורג' ח'ליפה, הבניין הגבוה על פני כדור הארץ.
האסטרואיד לא מהווה סכנה לכדור הארץ והוא יחלוף במרחק של כ-4 מיליון קילומטרים מכוכב הלכת שלנו. למי שמתעניין בתצפיות כוכבים, תמצאו אותו ב-27 במאי ליד קבוצת הכוכבים הידרה, אבל תצטרכו טלסקופ, כדי לראות אותו.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי.