מסע בין כוכבים? נסו מסע בין גלקסיות, עם הקפטן ג'יימס ווב. שדה חלל עמוק שנלכד על ידי טלסקופ החלל, והפך לסרטון, מעניק לנו תחושה של טיסה בלתי אפשרית בעומק היקום, טיול בין גלקסיות שונות ועוצרות נשימה שמסמלות את התהליך האבולוציוני וההיסטורי של אותן גלקסיות.
חלקת החלל שצולמה ידועה בשם Extended Groth Strip, ונסקרה על ידי טלסקופ החלל האבל כבר ב-2004. עשרות אלפי גלקסיות משתרעות אל תוך הקוסמוס, אל העבר של היקום.
3 צפייה בגלריה
מתוך הסרטון שצילם ג'יימס ווב
מתוך הסרטון שצילם ג'יימס ווב
מתוך הסרטון שצילם ג'יימס ווב
(צילום: F. Summers, G. Bacon, J. DePasquale, L. Hustak, J. Olmsted, A. Pagan/STScI)
הקטע בסרטון מכיל כ-5,000 גלקסיות, והוא נחשב קטן יחסית. בין הגלקסיות השונות נמצאת גם גלקסיה שנחשבת לאחת המוקדמות ביותר שראינו אי פעם. (לסרטון המלא ביוטיוב)
ועכשיו, למדען שטוען כי צביעת 2% משטח כדור הארץ בלבן - תסייע מול התחממות הגלובלית.
לצד מאמצים שכל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי למגר את משבר האקלים העולמי, בשנת 2021 חוקרים הודיעו שפתחו את הצבע הלבן ביותר על פני כדור הארץ, כל כך לבן שהוא יכול לשקף מעל 98% מהאור.
מדוע זה עשוי להשפיע לטובה על חיינו? למשל, אם פני השטח סביבנו הם יותר לבנים, הדבר עשוי להפחית את הטמפרטורה על פני השטח, מה שגם יקל על רמת החיים, וגם יקטין את הצורך במיזוג אוויר.
3 צפייה בגלריה
 כמו כלי רכב. בכהה חם יותר, בלבן הרבה פחות
 כמו כלי רכב. בכהה חם יותר, בלבן הרבה פחות
כמו כלי רכב. בכהה חם יותר, בלבן הרבה פחות
(צילום: Shutterstock)
חשבו על רכב לוהט בצבע שחור, מול רכב לבן ביום חם כמו בימים אלה – אז חשבו על הרעיון הזה - רק כדי להפחית את הטמפרטורה של כל כדור הארץ? לדברי פרופסור להנדסת חשמל מאוניברסיטת קליפורניה, שחוקר טכנולוגיה נקייה, אם הצבע הלבן ביותר היה מכסה כ-2-1 אחוזים משטח כדור הארץ, כמות האור שמוחזרת לחלל תפחית את כמות החום שנספגת כאן מספיק כדי לייצב את הטמפרטורות העולמיות.
"זה לא יזיק כלל ליקום, אבל יעזור לנו כחלק מהפתרון למשבר האקלים", הוא אמר. אז כמה זה באמת 2%? בערך 8 מיליון קמ"ר. לצורך השוואה, בדומה לשטח של ארה"ב. האם זה בכלל אפשרי? אם מנסים להפוך את התיאוריה למציאות - מבינים שזה קשה עד בלתי אפשרי. מה שכן - בשל התחממות כדור הארץ, במקומות רבים בעולם כבר צובעים משטחים בלבן, ובטקסס למשל – מדינה שחם בה לכל הדעות – רוב האנשים רוכשים מכוניות לבנות. לתשומת לבכם.
ולסיום, הוא נראה כמו דג שכולנו כבר ראינו - אבל הוא למעשה מין חדש לגמרי.
לפעמים מינים חדשים של בעלי החיים מתגלים במקומות הכי לא צפויים. לעיתים זה דרך משלחת מיוחדת ליערות הגשם, בפעמים אחרות מתגלה בזכות צוללת קטנה בעומק האוקיינוס, ולפעמים – זה ממש מתחת לאף שלנו.
3 צפייה בגלריה
הדג המוכר, שהוא בכלל מין חדש
הדג המוכר, שהוא בכלל מין חדש
הדג המוכר, שהוא בכלל מין חדש
(צילום: Tangjitjaroen et al., Zootaxa, 2023)
ה-redtail garra, הוא דג אקווריום פופולארי יותר מ-20 שנה, שאף פעם לא סווג כראוי, בשל דמיון לבני מינו, כך אומרים חוקרים. המין החדש מעניין מכמה סיבות: יש לו ערכת צבעים ייחודית, הוא אוכל פרוקי רגליים, אבל בעיקר אצות – מה שעוזר כמובן בניקוי אקווריומים.
בנוסף, האף והפה שלהם מכוסה, כמו מנגנון הגנה. הגארה האדום מצטרף לכמעט 200 מינים נוספים מסוג גארה, קבוצת דגים מגוונת גם מבחינה ביולוגית וגם גיאוגרפית, כיוון שניתן למצוא אותם מסתגלים באזורים כמו אפריקה, המזרח התיכון ואסיה.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי